על אדמת איראן: המוסד חקר מתנקש שתכנן פיגוע בקפריסין

פחות משבוע לאחר פרסום סיכול הפיגוע בקפריסין, המוסד מפרסם פרטים נדירים מחקירת המתנקש - שהתוודה מול מצלמות הארגון - על אדמת איראן: ממפעיליו בבמשמרות המהפכה, דרך שיטת העבודה, הנשק שסופק לו ועד אמצעי ההתקשרות של חברי הארגון. התיעוד המלא

זמן צפייה: 03:01

ימים ספורים אחרי פרסום הדיווחים אודות סיכול פיגוע נגד יעדים ישראליים בלימסול שקפריסין, חשף הערב (חמישי) המוסד כי במבצע המשותף לישראל ולקפרסין בוצע מעקב אחר פעילותו של המתנקש ומפעיליו באיראן - שתכנן לרצוח איש עסקים ישראלי ששהה במדינה. כמו כן, פורסם סרטון בו נראה המתנקש האיראני מוסר פרטים רבים על ניסיון הפיגוע.

במסגרת המבצע, הגיעו אנשי המוסד אל המתנקש האיראני באיראן, יוסף שהבאזי עבאסעלילו - וגבו ממנו עדות מצולמת. כאמור, הוא מסר פרטים רבים על ניסיון הפיגוע: הגורמים שעומדים מאחוריו בארגון המודיעין של משמרות המהפכה, שיטת העבודה של מפעיליו, הנשק שסופק לו ואמצעי ההתקשרות של חברי הארגון.

המתנקש
יוסף שהבאזי עבאסעלילו, המתנקש האיראני

מתברר כי מאחורי תכנית ההתנקשות עומד האגף למודיעין חוץ בארגון המודיעין של משמרות המהפכה. מפעילו הישיר של המתנקש הוא בכיר ותיק ומוכר בארגון בשם חסן שושתרי זאדה, האחראי על "מבצעים מיוחדים" –  שם קוד לפיגועים בחו"ל. שושתרי זאדה פעל בכפיפות ישירה לבכיר בארגון בשם ג'ואד סראא'י, ושניהם כפופים לראש האגף רצ'א סראג'.

יוסף שהבאזי עבאסעלילו, המתנקש האיראני

כך למשל, בסרטון ניתן לשמוע את המתנקש אומר: "את היעד שלי לחיסול קיבלתי דרך ממשק שארגון המודיעין של המהפכה האיסלאמית הכין ותיכנן דרך וואטסאפ. בצורה זו קיבלתי משושתרי (האחראי על פיגועים בחו"ל) תמונה של איש העסקים, וכן את נקודות הציון למסלול הבית שבו הוא שוהה".

התכתבות בין המתנקש למפעילו שושתרי -זאדה
התכתבות בין המתנקש למפעילו שושתרי -זאדה

בזמן שהותו בקפריסין, המתנקש יצר קשר עם סייענים ומשוטים איראנים, פקיסטאנים ומקומיים ואלו סייעו לו בין השאר בהשגת נשק, אמצעי תקשורת ובהסעתו לאזור בו התגורר היעד. המתנקש תכנן לעקוב אחרי איש העסקים הישראלי כשהוא יוצא מביתו ולחסל אותו במקום מבודד בלילה. בהוראת מפעילו האיראני, הוא הגיע מספר פעמים מחוץ לביתו של היעד, שם צילם ואסף מודיעין על אמצעי האבטחה בבית.

כאשר ארגוני הביטחון המקומיים עלו על עקבותיו של המתנקש, הורה לו שושתרי זאדה להיפטר מהנשק באופן מיידי. המתנקש החביא את האקדח בנקודה מרוחקת בלימסול, בתוך בור, עטוף בבד. לאחר מכן, נמלט לאיראן.

Capture
שושתרי זאדה, קצין ארגון המודיעין של משמרות המהפכה

במהלך השנתיים האחרונות סוכלו ניסיונות פיגוע נגד אזרחים ישראלים ויהודים בקפריסין, בטורקיה, בגיאורגיה, ביוון ועוד. זאת לצד ניסיונות פיגוע נוספים נגד יעדים אמריקנים, אירופים ומתנגדי המשטר האיראני בארה"ב ובאירופה. בעקבות כישלונות אלה, הודח לפני כשנה ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חסין טאא'ב ומונה במקומו מחמד כאט'מי.

חסין טאא'ב - ראש אדף המודיעין המודח

מהמוסד נמסר: "האירוע הוא דוגמה לעוצמה של שיתופי הפעולה של המוסד עם ארגוני ביון בינ"ל המצליחים לסכל את הטרור האיראני. הפיגוע סוכל הודות לשת"פ הקרוב עם שירות המודיעין הקפריסאי ופעולות נחושות שביצע בשטח. מדינת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום על מנת להגן על יהודים וישראלים כדי לגדוע את הטרור האיראני בכל מקום בו הוא ירים את ראשו, כולל על אדמת איראן, מפיצת הטרור הראשית בעולם".