מחשש לחיסולים: "איראן מחזירה קצינים בכירים מסוריה"

בטהרן הוחלט על החזרת עשרות בכירים וקצינים בדרג ביניים של משמרות המהפכה מסוריה, לאחר שיותר מ-6 חוסלו מדצמבר, בתקיפות שיוחסו לישראל. באיראן התרעמו על כך ש"דליפות מידע מודיעיני מכוחות הביטחון של סוריה הובילו לסיכולים הממוקדים"

הלווייתו של סייד רזי מוסאווי
הלווייתו של סייד רזי מוסאווי | צילום: רויטרס

איראן מחזירה קצינים בכירים במשמרות המהפכה מסוריה לאחר חיסולים שיוחסו לישראל - כך דווח היום (חמישי) ברויטרס. על-פי הדיווח, באיראן החליטו על "הקטנת הנוכחות" של קצינים בכירים ועשרות קצינים בדרג הביניים בסוריה עקב התקפות מרובות "ישראליות", ויסתמכו יותר על המיליציה השיעית במקום בכדי "לשמור על השליטה באזור", כך לפי מספר גורמים המעורים בפרטים.

שלושה מהגורמים מסרו כי במשמרות המהפכה הועלה בפני גורמים בסוריה חשש כי "דליפות של מידע מודיעיני על-ידי כוחות הביטחון הסוריים הובילו לחלק מהסיכולים הממוקדים". בתוך כך, התקיפות המדויקות גרמו לאיראן להעביר אתרים צבאיים ואת מקומות המגורים של קצינים בכוח קודס למיקומים אחרים, על רקע החשש מ"דליפה מודיעינית".

תקיפה בדמשק סוריה
תקיפה בדמשק, סוריה

מאז חודש דצמבר, תקיפות המיוחסות לישראל בסוריה הרגו, כך לפי דיווחים, יותר משישה בכירי משמרות המהפכה, ביניהם גם חאג' סאדיק אומידזאדה, האחראי על המודיעין בכוח קודס. לפי הגורמים, החלטתה של איראן לתעדף העברת קצינים על-פני תגובה צבאית בצל הקריאה בטהרן לפעולת תגמול מונעת מרתיעתה להסלים את הסכסוך המתרחב במזרח התיכון. בנוסף, דווח כי באיראן ינהלו את הפעולות הסוריות מרחוק, בעזרת גורמים בחיזבאללה. פעילי משמרות המהפכה שנותרו בסוריה עזבו את משרדיהם וצמצמו את נוכחותם בציבור.

ב-25 בדצמבר דווח כי ראזי מוסווי, קצין בדרגת גנרל במשמרות המהפכה, חוסל בביתו שבא-סיידה זיינב, פרבר של דמשק שנמצא דרומית לעיר. כלי תקשורת בסוריה ובאיראן דיווחו כי מוסווי הגיע לסוריה מעיראק ימים לפני החיסול, שם נפגש עם בכירים מהמיליציות הפרו-איראניות, ונהרג בשעות הצהריים מ-3 טילים ששוגרו לביתו בתקיפה המיוחסת לישראל. שר החוץ האיראני שיגר איום לישראל בתגובה, ואמר: "תל אביב צריכה לספור לאחור".

בנוסף, ב-20 בינואר דווח באיראן כי חמישה יועצים בכירים במשמרות המהפכה נהרגו בתקיפה בדמשק, כשיעד החיסול היה האחראי על המודיעין בכוח קודס, חאג' סאדיק אומידזאדה. איראן האשימה את ישראל בפעולה בהודעה שפורסמה מטעם משמרות המהפכה, בה נכתב: "פעם נוספת פלש המשטר הציוני לדמשק ובמהלך ההתקפה האווירית היו הרוגים בקרב הכוחות הסוריים, נוסף על ארבעה יועצים צבאיים איראניים שנהרגו". נשיא איראן איברהים ראיסי אמר כי החיסול "לא יעבור ללא תגובה".