גלנט: ועדה תבדוק את הרג עובדי הסיוע בעזה; בלינקן: "לחקור מיידית"

אחרי ש-7 מעובדי "World Central Kitchen" נהרגו בתקיפה כשחילקו סיוע לתושבים בעזה, קיים שר הביטחון הערכת מצב עם הרמטכ"ל: "תקרית מצערת שיש לחקור לעומק". בלינקן: "אסור שמי שמגיש סיוע יהיה בסכנה". בריטניה זימנה את השגרירה חוטובלי לשיחה

זמן צפייה: 03:23

צה"ל קיבל היום (שלישי) אחריות להרג עובדי ארגון הסיוע ההומניטרי הבינלאומי "World Central Kitchen", ובהצהרה לתקשורת הזרה אמר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי: "הלילה התרחש אירוע בעזה שהוביל למותם הטראגי של עובדי המטבח העולמי המרכזי, בעת שהם מילאו את שליחותם החיונית - להביא מזון לזקוקים לכך. כצבא מקצועי המחויב לחוק הבינלאומי, אנחנו מחוייבים לבחון את פעולותינו באופן מעמיק ושקוף". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס: "שוחחנו עם ממשלת ישראל בנושא ודרשנו לפתוח בחקירה מיידית ומהירה. שולחים את תנחומינו למשפחות". בריטניה זימנה את השגרירה בלונדון ציפי חוטובלי לשיחה. שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון לשר החוץ כ"ץ: "על ישראל להסביר איך זה קרה".

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל הלוי ובכירי מערכת הביטחון. הוא הדגיש כי "מדובר בתקרית מצערת שיש לתחקר לעומק, להפיק לקחים וליישמם. לוחמי צה"ל מתמודדים מדי יום עם מציאות מבצעית מורכבת, אך נדרש לחזק את המנגנון לתיאום חלוקת הסיוע ההומניטרי ושיתוף הפעולה עם הארגונים הבינלאומיים".  בתום הערכת המצב הנחה גלנט להקים צוות בדיקה שיבדוק מיידית את נסיבות האירוע; לפתוח מיידית את החמ״ל המשותף לפיקוד הדרום של צה״ל ולארגונים הבינלאומיים הפועלים לחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה, על מנת למנוע תקריות מסוג זה; לפעול לחיזוק מנגנוני חלוקת הסיוע באמצעות הקצאת משאבים מתאימים ולעדכן את הארגונים הבינלאומיים בפרטי האירוע ובפעולות המתבצעות להפקת הלקחים.

בצה"ל אומרים היום כי מדובר ב"אירוע חמור שלא היה צריך לקרות", וכי הרמטכ"ל הרצי הלוי מתחקר אותו באופן אישי. את אזור המסדרון ההומניטרי בדיר אל-בלח מחזיקים לוחמי חטיבת הנח"ל, ובצה"ל אומרים היה בציר "רפיון". צה"ל יאיץ את התחקיר לימים בודדים, והרמטכ"ל יגיע הערב לפיקוד הדרום, שם יציגו לו אלוף הפיקוד ומתאם פעולות הממשלה בשטחים את התחקיר הראשוני.

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

בצאתו מבית החולים הדסה עין כרם, לאחר ניתוח שעבר אתמול בשעות הלילה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאירוע, ואמר: "לצערנו ביממה האחרונה היה מקרה טרגי של פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה. זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכל כדי שהדבר הזה לא ישנה שוב".

עוד בהתייחסותו של דובר צה"ל הגרי, נמסר: "דיברתי זה עתה עם מייסד WCK, השף חוזה אנדרס - והבעתי את התנחומים העמוקים ביותר של צה"ל – למשפחות ולכל ארגון המטבח העולמי המרכזי", הוסיף תא"ל הגרי, "אנחנו מביעים גם צער כנה למדינות השותפות שלנו, שעשו וממשיכות לעשות הכל כדי לעזור לנזקקים לכך. אנו בוחנים את האירוע לעומק, כדי להבין את הנסיבות של מה שקרה ואיך זה קרה. אנו נקיים תחקיר לבחינת האירוע החמור הזה, להפקת לקחים במטרה להפחית את הסיכוי להישנות מקרים כאלה. האירוע יתוחקר ע״י מנגנון התחקור המטכ"לי - גוף עצמאי, מקצועי ומומחה".

"בחודשים האחרונים, צה"ל עובד בשיתוף פעולה צמוד עם המטבח העולמי המרכזי, כדי לסייע להם למלא את משימתם הנעלה – להביא מזון וסיוע הומניטרי לתושבי עזה", סיכם דובר צה"ל, "הארגון הגיע לסייע גם לישראלים אחרי אירועי הטבח ב-7 באוקטובר - הם היו אחד מהארגונים הראשונים שעשו זאת. עבודת WCK קריטית – הם בחזית האנושיות. אנו נגיע לשורש העניין ונשתף את הממצאים בשקיפות לציבור".

שר החוץ ישראל כ"ץ מסר: "אני שולח את תנחומיי למדינות ולמשפחות של עובדי ארגון הסיוע WCK שנהרגו בעזה. צה"ל ומקבלי ההחלטות עושים ויעשו הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. האירוע ייחקר ע"י הגורמים המוסמכים כדי לוודא שיוסקו המסקנות הנדרשות במטרה להבטיח את שלומם ובטחונם של עובדי הסיוע בהמשך".

פעיל הארגון WCK שנהרג ברצועת עזה
פעיל הארגון WCK שנהרג ברצועת עזה | צילום: רויטרס

רכבי הארגון, הפועל ללא מטרות רווח, סיימו לחלק סיוע לתושבי הרצועה והיו בדרך למעבר רפיח, כאשר הרכב הותקף בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. בצה"ל בודקים האם הרכב הותקף בכטב"ם חמוש בעקבות טעות בזיהוי. העובדים שנהרגו מגיעים מארצות הברית, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, אירלנד, פולין, בנוסף לפלסטיני תושב הרצועה.

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

בבית הלבן הביעו קראו לישראל לחקור את האירוע במהירות. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס לאירוע ואמר: "אנו שבורי לב ומוטרדים באופן עמוק מהתקיפה שבה נהרגו עובדי WCK בעזה. עובדי סיוע הומניטרי צריכים לזכות בהגנה. אנו קוראים לישראל לחקור במהירות ולברר מה קרה".

נציבת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין אמר כי "הארגון הוא שותף מכריע בהקלה על סבלם של תושבי רצועת עזה". שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל הוסיף כי הוא "מגנה את התקיפה וקורא לחקירה". עוד הוסיף כי "למרות כל הדרישות להגן על אזרחים ועל פעילים הומניטריים - אנחנו ממשיכים לראות עוד קורבנות חפים מפשע".

משרת החוץ של אוסטרליה נמסר כי מדינתה "מגנה את התקיפה, ודורשת חקירה מהירה של ממשלת נתניהו", וכי הם מצפים ל"קבלת אחריות מלאה". ראש ממשלת ספרד פדרו סאנצ'ז הוסיף: "אני דורש מממשלת ישראל להבהיר את נסיבות המתקפה הזו בהקדם האפשרי".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

מטעם הארגון נמסר כי הוא מקפיא את הפעילות שלו באזור, עד אשר תתקבל החלטה אחרת. "זו לא רק התקפה נגד WCK, זו התקפה על ארגונים הומניטריים שמגיעים במצבים הכי חמורים, שבהם האוכל משמש כאמצעי לחימה במלחמה. זה בלתי נסלח", אמרה מנכ"לית הארגון ארין גור. "אנו שבורי לב ומזועזעים, איבדנו חיים בגלל מתקפה ממוקדת של צה"ל", הוסיפה.

השפית רותי רוסו, התייחס למקרה בחשבון הטוויטר שלה וכתבה: "אני מרוסקת. חמישה עובדים בארגון המטבח העולמי - הארגון שאיתו חילקנו בארץ שתי מיליון מנות אוכל חמות במלחמה, האכלנו מפונים, קשישים שלא הצליחו להתפנות, ניצולים מנובה, חקלאים, את החטופים שחזרו - נהרגו הלילה בעזה מהפגזה אווירית על הרכב שלהם. ממה שאני יודעת הפעילות שלהם בעזה מתואמת עם צה"ל. איך קורה דבר כזה?".