מרד הטייסים ואזהרת הרמטכ"ל: גל הסרבנות בצה"ל עולה מדרגה

האזהרות מגל של מחאה בצה"ל בעקבות המהפכה המשפטית הולכות ומתממשות, כאשר הרמטכ"ל שוחח עם ראש הממשלה ושר הביטחון והביע חשש מפגיעה בכשירות צה"ל. במערכת הפוליטית הצעד הזה מתקבל בהלם - אך לטייסים חשוב להבהיר כי הם לא מורדים, אנרכיסטים או בוגדים

זמן צפייה: 06:49

האזהרות מגל של סרבנות בצה"ל בעקבות המהפכה המשפטית הולכות ומתממשות, והיום (ראשון) הודיעו 37 טייסי קרב באחת הטייסות המובילות של חיל האוויר כי לא יגיעו לאימון השבוע. הרמטכ"ל הרצי הלוי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון יואב גלנט - והביע חשש מפגיעה בכשירות צה"ל.

לטייסים מאוד חשוב להבהיר הערב, גם בטייסת 69 וגם בטייסות האחרות, כי הם לא מורדים, אנרכיסטים או בוגדים. "אנחנו מביעים את חששינו מכך שמדינת ישראל והדמוקרטיה הישראלית משנות את פניהם", הם אומרים, "אנחנו ממשיכים לטוס, ואנחנו בוודאי נצדיע אם ניקרא לדגל ונטוס לכל מקום שישלחו אותנו אליו, אבל כמו שעוצרים כשיש אירועי בטיחות - אנחנו עוצרים כי יש כאן אירוע בטיחות לדמוקרטיה הישראלית".

במערכת הפוליטית הצעד של הטייסים מתקבל בהלם, ודווקא באופוזיציה נשמעו קולותיהם של הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ וגדי איזנקוט שהביעו התנגדות לצעד הזה, וגם ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי הוא לא מסכים עם ההחלטה הזאת.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2303051921' autoplay='0' credit='' desc='גלנט: "כל קריאה לסרבנות פוגעת בתפקודו של צה"ל"' poster='' kid='1_8itns98o' duration='']

בסרטון מיוחד שפרסם הערב שר הביטחון גלנט, הוא התייחס לניסיונות ההידברות לגבי המהפכה המשפטית ולמחאות המילואמיניקים שהודיעו שלא יתנדבו לשירות אם החקיקה תואשר במלואה. "המצב היום מחייב לדבר, ומהר", אמר גלנט, "ניצבים בפנינו אתגרים חיצוניים כבדים ומורכבים, כל קריאה לסרבנות פוגעת בתפקודו של צה"ל ויכולתו לבצע את משימותיו".

מוקדם יותר היום התייחס לנושא שר הביטחון הקודם גנץ, ובפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי היום הוא אמר: "לצד הדאגה מסרבנות בצה"ל, אני מוטרד יותר מהסרבנות של נתניהו וחברי הקואליציה לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות".

"אני שומע את הקולות שאומרים - שעכשיו, כשנכנסים לפגרת פורים אפשר יהיה לדבר כמה ימים", הוסיף גנץ, "לא יקרה. למה שלא נתחום את עצירת החקיקה בין השעות 4-2? אולי רק בסופ"שים? שבוע-שבוע? ההידברות היא האמצעי - לא המטרה. אמצעי לקיום דיוני עומק, להגיע להסכמות, לשרת את החברה. לא דרך להעביר את חופשת פורים, למי שהחליט להתחפש לזאב בעור של כבש".

"תעצרו את החקיקה ונדבר - בלי מגבלות ובלי אולטימטומים", הוסיף גנץ, "לצערי, גם אחרי ששוחחתי עם ראש הממשלה, שר המשפטים, ויו"ר הכנסת, והגעתי לוועדת חוקה - היד המושטת לא פגשה יד אחות. אם הדהירה תימשך, מיליון אנשים יצאו לרחובות כדי להדהד את קול העם. מיליון אנשים ערכיים, לא אנרכיסטים. הפגנת המיליון בדרך – אולי אז מישהו יקשיב".

בני גנץ
יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הקצינים והלוחמים של מערך המבצעים המיוחדים בצה"ל, אשר חתמו על העצומה בה הודיעו כי אם תימשך החקיקה הם לא יתייצבו למילואים, הגיבו להצהרה של גנץ, ואמרו: "גנץ ואנשיו לא מבינים את הסיטואציה ולא מייצגים את קולנו. עוד ועוד מצטרפים אלינו כל הזמן. לא נתנדב למילואים תחת דיקטטורה, בשום מצב, ולא משנה מה יגידו. נחזור להתנדב כשיחזירו לנו את הדמוקרטיה. בימים הקרובים צפו לדרמות נוספות בנושא".

מאוחר יותר הערב מסרו חותמי העצומה: "שתי חברות קואליציה, ח״כית טלי גוטליב והשרה גלית דיסטל, הרעיפו עלינו ועל הטייסים מגוון מחמאות היום, כמו 'נפולת של נמושות','לא ציונים' ו'שטופי מוח. תודה על כל המחמאות המרגשות. כל הצהרה כזו רק גורמת לטלפונים שלנו לקרוס מעוד ועוד מילואימניקים שמבקשים להצטרף אלינו. אנו נמשיך להתנדב ולשמור על המדינה האהובה הזו, אם יחזירו את הדמוקרטיה. החוזה הוא דו-צדדי. אין ולא יהיה לנו חוזה עם דיקטטורה".