עימותים ועצורים בהפגנה נגד הממשלה בת"א, מכת"זית הופעלה

לפחות 18 מפגינים שניסו לחסום את צומת קפלן נעצרו. לראשונה מ-7 באוקטובר - מכת"זית הופעלה נגד מוחים. במקביל, משפחות החטופים מחו במגדל המוזיאון בת"א. הפגנות נגד הממשלה במוקדים נוספים ברחבי הארץ

זמן צפייה: 01:30

עימותים אלימים בהפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן בתל אביב: לפחות 18 מוחים שניסו לחסום את הצומת המרכזי נעצרו הערב (שבת), המשטרה הפעילה מכת"זית נגדם. במקביל, מתקיימת הפגנה של משפחות החטופים במגדל המוזיאון שבעיר. ממטה המשפחות נמסר: "אנו אומרים לקבינט המלחמה ולעומד בראשה: 'הבחירה החשובה ביותר היא הבחירה בחייהם של היקירים שלנו!'. העצרת מתקיימת בסימן "בוחרים בחטופים" - אלו הבחירות החשובות ביותר על הפרק".

המשטרה דיווחה על הפרות סדר ברחוב קפלן בת"א, בו המפגינים ניסו לחסום את הצומת ואת איילון. במהלך פינוי המפגינים, המשטרה עשתה שימוש בפרשים ובמכת"זית - לראשונה מאז 7 באוקטובר, ועצרה 18 חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי. כמו כן, הפגנות נוספות נגד הממשלה מתקיימות במספר מוקדים ברחבי הארץ, בקריאה להקדמת הבחירות.

אילנה גריצווסקי קמחי (30) ששוחררה מהשבי נפגעה ממכת"זית יחד עם אימו של בן זוגה החטוף מתן צנגאוקר (24), שנחטף יחד איתה מביתם שבקיבוץ ניר עוז. אימו של מתן, עינב צנגאוקר, זעקה: "כולנו חטופים, איפה בן גביר כשאני צריכה אותו? בואו תעצרו אותי, אני אמא של חטוף. בושה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402242111' autoplay='0' credit='' desc='מכת"זית בהפגנה נגד הממשלה בת"א' poster='' kid='1_u5sjbxkl' duration='24']

מדוברות המשטרה נמסר: "משטרת ישראל ממשיכה במאמץ לשמירה על הסדר הציבורי אל מול מפגינים שמתעמתים עם השוטרים ואינם נשמעים להנחיות המשטרה, בניסיון לחסום צירים מרכזיים אשר פוגעים בשגרת החיים של תושבי תל אביב. בהמשך להפרות הסדר ברחוב קפלן בת"א, המפגינים שאינם נמנים עם המחאה המתוכננת שאושרה על-ידי המשטרה ("כח קפלן"), מתעמתים עם השוטרים ומפרים את הסדר, תוך חסימת צירים. במהלך פינוי המפגינים בוצע שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, והמשטרה עצרה 18 חשודים שהתעמתו עם השוטרים והפרו את הסדר. המשטרה לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה, וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402242038' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='עימותים בין מפגינים לכוחות המשטרה ברחוב קפלן בת"א' poster='' kid='1_4jqqsg6q' duration='16']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2402241838' autoplay='0' credit='' desc='אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר בריאיון מהעצרת בכיכר החטופים' poster='' kid='1_oi1s1xvj' duration='224']

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר (80), אמרה לחדשות 13 בצל הדיווחים על ההתקדמות במגעים: "אני מקווה שנתחיל לשמוע משהו קונקרטי. נתניהו עדיין צריך לעשות בחירות קשות ולבחור את החטופים ואת עם ישראל ומדינת ישראל על פני בן גביר וסמוטריץ'. כשהוא יקבל את ההחלטות האלה, אולי אוכל סוף סוף להיות אופטימית למשמע הדיווחים. לצערי, בן גביר כבר המליץ פעם אחת לא להחזיר את הילדים החטופים בעסקה הקודמת. מאוד קל לו לוותר על חיים של אנשים, ולכן אני מצפה מנתניהו שיקבל החלטות קשות".

על החרפת המאבק ופרסום שלטי חטופים עם תמונותיהם של ילדי מקבלי ההחלטות, אמרה אילה: "זה בידיים של ראש הממשלה יחד עם הקבינט שלו והממשלה שלו. אנחנו כל הזמן על הקצה. מאוד קל לשכוח את האנשים, לאטום את הלב, ולהגיד: 'לא נורא, זה רק 100 אנשים', ולכן אנחנו מנסים להזכיר בכל דרך שזה בקלות יכול היה להיות הילד שלהם, האישה שלהם או ההורה שלהם. צריך להחזיר אותם כדי שנוכל להמשיך לחיות, כדי שאוכל לשלוח את הילדים שלי לצבא בעתיד. אני צריכה לדעת שמדינת ישראל מאחוריי, וכרגע אני לא בטוחה בזה. אני רוצה לראות מעשים ופעולות בכיוון הנכון. בינתיים הפעולות של הממשלה היו בכיוון הלא נכון". אילה התייחסה גם לקמפיין שרץ לאחרונה נגד משפחות החטופים, ואמרה: "אנשים ברחוב עדיין מגיבים לקמפיין הזה נגדנו, עושים לנו תנועות מגונות, מקללים אותנו. אנחנו יצאנו עוכרי העם ואני לא מבינה למה. מה עשינו? אנחנו בסך הכל פונים לממשלה שלנו שתעשה את תפקידה ותבחר את הצד הנכון".

"הדחה עכשיו": הפגנה בקיסריה נגד הממשלה
"הדחה עכשיו": הפגנה נגד הממשלה בקיסריה

בעצרת החטופים נשאו דברים מספר נציגים ממשפחות החטופים, ביניהם: שחר לוי, בנו של איתן לוי ז"ל אשר גופתו מוחזקת בשבי חמאס ושתאריך יום הולדתו יחול מחר; נדב ליבמן, בן דודו של החטוף אליקים ליבמן; יעל אדר, אימו של תמיר אדר ז"ל אשר גופתו מוחזקת בשבי חמאס; אייל אשל, אביה של רוני אשל ז"ל, תצפיתנית שנרצחה בבסיסה בשבת השחורה.

"משפחות החטופים עזבו את בתיהן והתכנסו יחד בכיכר החטופים החל מאתמול בצהריים, ועד לסיום העצרת המרכזית היום במוצאי השבת. המשפחות קיימו יחד את ארוחת השישי והשבת כמו במנהרות החמאס, לציון 20 ארוחות שישי שהכיסא של יקיריהן עדיין ריק. לאורך הארוחות (שישי ערב, שבת בוקר, סעודה שלישית), כל בן משפחה אכל רבע פיתה עם כף גבינה בלבד, כהזדהות עם החטופים השרויים ברעב תמידי והתנאים הקשים מנשוא. המשפחות העבירו מסר לנציגי המשלחת הישראלית לפריז: "סומכים עליכם שתחזרו עם עסקה שכוללת את חזרתם של כולם - אסור להשאיר אף אחד מאחור", נכתב בהודעת מטה המשפחות.

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אירה, אימה של קארינה ארייב (19) שנחטפה לעזה מנחל עוז, אמרה: "אנחנו משתדלים להישאר חזקים. אנחנו כל כך מתגעגעים לילדה שלנו ומחכים לה בבית. כל מי שבא לתמוך ולהיות איתנו, זה עוזר לנו מאוד. אנחנו מזמינים את עם ישראל לעמוד לצידנו הערב בעצרת בסימן 'בוחרים בחטופים', ביקירים שלנו, בילדים שלנו. אנחנו מחזקים את נציגי המשלחת הישראלית לפריז. אנחנו מתפללים ומתחננים שתגיעו לעסקה כוללת, שכולם יחזרו הביתה". אביה של קרינה, אלברט ארייב, הוסיף: "אני רוצה לחזק את המשלחת הישראלית לפריז, לשלוח להם אנרגיות ולסגור עסקה כוללת שתחזיר את כל היקירים שלנו שנמצאים בעזה הביתה בקרוב. אמן".

שלי, אמו של עומר שם טוב (21) שנחטף ממסיבת הנובה, סיפרה: "התכנסנו יחד כדי להזדהות עם האהובים שלנו שלא זוכים כבר 141 ימים שהשמש תלטף אותם ותאיר להם את האור ואת הנשמה. אני עם המון תקווה היום. דמיינו לכם שבשבת הבאה נהיה כאן עם כל האהובים שלנו, בשמחה גדולה, עם מוזיקה, דגלים, ריקודים ושירים. זאת התמונה שאני רוצה לדמיין בראש. מכאן אני רוצה להגיד לצוות המשא ומתן - אנחנו סומכים עליכם, אנחנו מחזקים אתכם, כדי שהתמונה הזאת שאני מתארת עכשיו תקרה כמה שיותר מהר עם כולם. כל החטופים, החיים והנרצחים, שיהיו כאן, בעזרת השם, ויחגגו עם עם ישראל ביחד".

משפחות החטופים בארוחת שבת לציון 20 ארוחות שישי ללא יקיריהן
משפחות החטופים בארוחת שבת לציון 20 ארוחות שישי ללא יקיריהן | צילום: מטה משפחות החטופים

יעל, בת דודה של עופר קלדרון (50) ששני ילדיו, סהר (16) וארז (12), שוחררו מהשבי לאחר 52 יום: "כבר 21 שבתות שעופר שם, אנחנו רק יכולים לדמיין שאם הוא היה עכשיו בבית, הוא בוודאי היה עורך ארוחה משפחתית, יוצא לטייל עם הילדים ברחבי הארץ. אולי היה מטיס טיסנים, אולי היה רוכב עם קבוצת 'הדרדסים'. אנחנו מאוד מתגעגעים, חוששים ודואגים. יחד עם זאת, אנחנו מלאי אופטימיות ואנחנו מחכים לו ורוצים לחזק אותו. עופר, אם אתה שומע אותנו, אנחנו מחכים לך ומבקשים שתחזיק מעמד עוד קצת. אנחנו ממש ממש בקרוב נתראה, אנחנו בטוחים ויודעים את זה. תחזיק מעמד".

אלה, בתו של אוהד בן עמי (55) שנחטף מקיבוץ בארי, אמרה: "הלוואי שזאת תהיה השבת האחרונה פה. כל פעם שאני חוזרת לכיכר, אני מרגישה את הכאב בגוף שלי ומקווה שזאת תהיה הפעם האחרונה ושנוכל לחזור כולנו לחיים שלנו. אני שולחת כוחות למשלחת שלנו בפריז, אני יודעת שהם יכולים להביא אותם הביתה. הם צריכים לעשות הכל בשביל להביא אותם הביתה, ואנחנו מאחוריהם".