בשטחים ובהר הבית: כוחות הביטחון בכוננות מוגברת עד צאת החג

גם אחרי סיכול הפיגוע על מסילת הרכבת בצפון, בצה"ל ובמשטרה ממשיכים לפעול בכוחות מתוגברים מחשש לפיגועים ועל מנת לשמור על הסדר - ועיקר תשומת הלב מופנית לחוליות המחבלים בצפון השומרון

זמן צפייה: 03:08

חגי תשרי לא רק מוציאים המוני מטיילים אל שמורות הטבע והגנים, אלא גם מביאים איתם כוננות מוגברת של כוחות הביטחון מחשש לפיגועים. הערב (שני) סוכל פיגוע גדול בצפון הארץ, כאשר סמוך לכביש 85 הונח מטען על מסילת הרכבת בין עכו לכרמיאל.

אזרח ערבי-ישראלי, תושב הגליל בשנות ה-20 לחייו, הגיע בשעות הבוקר עם מטען מאולתר שהורכב מרימון אל פסי הרכבת - והצמיד אותו לפסים. לאחר מכן הוא ניסה להתרחק מהמקום, אך הוא נעצר בסמוך כעבור זמן קצר והועבר לחקירת שב"כ. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק, אך החקירה נמשכת ופרטיה המלאים תחת איפול של הצנזורה.

המכשול התגלה כשעשו פתיחת ציר ברכבת. בעבר היו ניסיונות להנחת מכשולים מסוג זה על פסי רכבת בדרום, ופגיעה ברכבת היא ללא ספק עליית מדרגה, בטח כשיש שימוש באמל"ח. מדובר באירוע חמור מאוד אך נקודתי, ויש חשש במערכת הביטחון מחיקויים. השאלה הכי חשובה שמערכת הביטחון שואלת עת עצמה הערב היא האם מדובר ביוזמה עצמאית, או מישהו שנשלח על ידי ארגון כזה או אחר לבצע את הפיגוע.

פסי רכבת ליד כרמיאל
מסילת הרכבת ליד כרמיאל | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התקשר לשר הביטחון בני גנץ ואיחל לו שנה טובה. בשיחה הדגיש שר הביטחון את חשיבות הפעילות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים נגד מבוקשים בשטחי יהודה ושומרון, ואת חשיבות התיאום הביטחוני.

עיקר תשומת הלב של כוחות הביטחון נתון לשטחי יהודה ושומרון - לחוליות המחבלים וחוליות הירי בצפון הגדה, שם נשמר עד כה השקט. תשומת לב מופנית גם לעיר העתיקה בירושלים ולהר הבית - שם התבצרו מתפללים מוסלמים במסגדים, ירו זיקוקים ויידו אבנים על שוטרים, הכל במסגרת אותו נראטיב פלסטיני לפיו היהודים מפרים את הסטטוס-קוו בהר הבית.

בסופו של דבר, משטרת ישראל בהיערכות נכונה סיימה את האירועים ללא נפגעים משמעותיים והחזירה את השקט להר הבית. ארבעה חשודים פלסטיניים נעצרו במהלך הבוקר, שניים מהם במהלך ההתפרעויות על הר הבית, ושניים נוספים בחשד שיידו אבנים על שוטרים באזור שער האריות.

פלסטינים מתפללים מחוץ למסגד אל-אקצא הבוקר
פלסטינים מתפללים מחוץ למסגד אל-אקצא הבוקר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

במשטרה טוענים כי "במהלך הימים האחרונים מופצים ברשתות החברתיות פרסומים כוזבים ושקריים רבים לגבי הר הבית, זאת במטרה להתסיס את השטח ולהסית לאלימות". מהמשטרה הוסיפו כי מדובר בפרסומים כוזבים שנועדו להטעות את הציבור ולהסלים, וקראו לציבור לא להישמע ל"פייק ניוז ולהסתה פרועה זו, שמופצת ברובה ע"י גורמים עוינים ובעלי אינטרס ברשתות החברתיות".

לדברי המשטרה, "אין כל שינוי בנוהג הקיים מזה שנים רבות בהר הבית בהקשר של תפילות מוסלמים או של ביקורי ישראלים ותיירים במקום". עוד הוסיפו: "לא נאפשר לאף אדם לשבש את שגרת החיים במקום בהתאם לנוהג הקיים, וכל מי שיפר את הסדר במקומות הקדושים וינהג באלימות מכל סוג שהיא – יטופל בנחישות".

חיילי צה''ל חוגגים את ראש השנה התשפ''ג ברמת הגולן
חיילי צה''ל חוגגים את ראש השנה התשפ''ג ברמת הגולן | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

במערכת הביטחון סיכמו אמש את ערב ראש השנה תשפ"ג כרגוע יחסית, כאשר ברקע כ-50 התראות על פיגועים. החל מ-16:00 אחר הצהריים הוטל סגר על יהודה ושומרון ומספר החיילים בשטחים עומד על שיא של 22 גדודים.

הרמטכ"ל אביב כוכבי ערך את ארוחת החג עם לוחמי סיירת הנח"ל במוצב ג'למה הסמוך לג'נין, שאיבדו את סגן מפקד הסיירת, רב-סרן בר פלח, בהיתקלות עם מחבלים לפני כמעט שבועיים. גם אלוף פיקוד צפון, אורי גורדין, ערך את ארוחת החג בגבול לבנון יחד עם הלוחמים, זאת בעקבות הכוננות המוגברת גם בגזרה הצפונית ברקע הדיונים הצפויים על הגבול הימי עם ממשלת לבנון.