השוטרים שנטרלו את המחבל: "חתרנו לחסל את האיום"

רס"ב מנשה נפתלי ורס"ר דוד יואל, שנטרלו את המחבל שדרס ופצע קשה חיילת בכוכב יעקב, שחזרו את שאירע: "הבחנו ברכב שנוסע בפראות. במהלך המרדף הבנו שמדובר במחבל שביצע פיגוע כמה דקות לפני כן. חתרנו למגע כדי לנטרל אותו". המפכ"ל: "במבחן התוצאה - מחבל הרוג זה מה שאני רוצה לראות"

זמן צפייה: 01:11

המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי שיבח את השוטרים שירו למוות במחבל, שביצע את פיגוע הדריסה בצומת כוכב יעקב מוקדם יותר היום (שלישי), בו נפצעה קשה לוחמת צה"ל בת 20: "פעלו כמצופה וכנדרש משוטרים במשטרת ישראל".

המפכ"ל אמר לשניים - רס"ל דוד יואל ורס"ב מנשה נפתלי ממחוז ש"י: "עשיתם פעילות מצוינת, הזיהוי הראשוני שלכם על רכב חשוד עוד לפני שידעתם על האירוע ואחר כך הקישור לאירוע עצמו. במבחן התוצאה - מחבל הרוג זה מה שאני רוצה לראות". המחבל ניסה להימלט לכיוון רמאללה, והוא נעצר ונוטרל לאחר ביצוע נוהל מעצר חשוד.

זירת הפיגוע בבנימין
זירת הפיגוע בבנימין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

רס"ב מנשה נפתלי ורס"ר דוד יואל, שעצרו את המחבל, סיפרו לחדשות 13: "הבחנו במהלך סיור שגרתי ברכב שנוסע בפראות. במהלך המרדף הבנו שמדובר במפגע שביצע פיגוע כמה דקות לפני כן. פעלנו וחתרנו למגע כדי לנטרל את האיום. ראינו שהוא מסכן את התנועה. במהלך הנסיעה ביקשנו חסימות קדימה כי הוא ביצע עבירות תעבורה. במהלך הנסיעה אחריו קיבלנו בקשר את הדיווח על הפיגוע והבנו מה קרה. הוא החל לברוח ומהירי הראשוני שלנו לעבר הרכב. נהגתי ברכב, מנשה הוציא את הגוף שלו מהחלון וירה לעבר המחבל".

עוד אמר רב-ניצב שבתאי: "אני רוצה להביע את הערכתי לשוטרים על חתירה למגע, דבקות במשימה, על מקצועיות שבסופו של דבר חיסלו את המחבל שביצע את הפיגוע, זה מה שאנחנו מצפים מהשוטרים שלנו. השוטרים פעלו כמצופה וכנדרש משוטרים במשטרת ישראל. נמשיך לבצע פעילות בכל רחבי הארץ, פעילות התקפית למניעה וסיכול ככל שנדרש וככל שניתן. אני רוצה לאחל החלמה מהירה לחיילת שנפגעה בפיגוע".

הרכב של המחבל שביצע את הפיגוע בבנימין
הרכב של המחבל שביצע את הפיגוע בבנימין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הפיגוע הבוקר התרחש בתחנת הדלק בכניסה לכוכב יעקב. המחבל, פלסטיני בן 45 שעובד ב"רמי לוי בשער בנימין", דרס את החיילת שהלכה בכיכר וגרר אותה מרחק של כ-300 מטרים - עד שנפלה ממכסה המנוע. היא פונתה לבית החולים שערי צדק שבירושלים. המחבל ניסה להימלט מהמקום, אך השוטרים הבחינו בו ודלקו אחריו וירו לו בגלגלים. הוא פונה גם כן לשערי צדק - ומותו נקבע בבית החולים.

רס"ב מנשה הוסיף: "את הירי ביצעתי רק כשהיה לי קו ללא סיכון של חיי אדם אחרים. הרכב ביצע עקיפה לפני עיקול יריתי לעברו. אנחנו צמד קבוע. הבנו את האירוע, ביצענו מה שצריך לבצע. בקור רוח, בלי יותר מדי התלהבות. חתרנו לחסל את האיום".

ד"ר אלעד בועז, כירורג בכיר בבית החולים שערי צדק, אמר: "למרכז הרפואי הגיעה פצועה כבת 20 שנפגעה בפיגוע הדריסה. היא הגיעה יציבה עם פגיעת ראש ופגיעות שטחיות בכל חלקי גופה. היא נלקחה להערכה ובדיקות הדמיה, ולא נשקפת סכנה לחייה. בנוסף הגיע לכאן המפגע, וכבר בדרך לכאן הוא איבד סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

זירת פיגוע הדריסה בכביש 60, בנימין
זירת פיגוע הדריסה בכביש 60 | צילום: דוברות איחוד הצלה

בצל ההסלמה האחרונה ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים, בצה"ל הביעו אמש פסימיות באשר להמשך גל הטרור בשטחים, והציגו נתונים קשים שעולים מהשטח. גורמים ביטחוניים רואים עלייה של פי שלושה אירועי ירי בשטחי איו"ש, חוששים מהמשך הסלמה והתפשטותה לרצועת עזה, וכן מהיום שאחרי אבו מאזן.

בכירים בצה"ל העריכו כי הסבירות להסלמה בשטחים עלתה, וכי הסלמה כזו עלולה גם לפגוע בהכנות צבא היבשה למלחמה גדולה בצפון או בעזה. בצה"ל מביעים חשש מהסתלקותו הקרובה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שציין זה עתה את יום הולדתו ה-87. לדברי גורמים בצבא, אבו מאזן ממשיך לדבוק בהתנגדות לטרור ובתיאום הביטחוני עם צה"ל ושב"כ, ולראייה הם מציגים את התפקיד החיובי שמילא במשבר חטיפת גופתו של הצעיר הדרוזי טירן פרו ז"ל בג'נין.

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון. ארכיון | צילום: דובר צה''ל

בצבא רואים את התדלוק שמקבלים מפגעים מארגוני הטרור ואומרים "חמאס וג'יהאד איסלמי לא צריכים לעשות הרבה מעבר לחלק כמה מאות שקלים לכל מפגע. היתר קורה מעצמו. חלק מהתארגנויות הטרור שצמחו בשנה האחרונה נזרעו בתקופת הקפאת התיאום הבטחוני ב-2020, בחצי השנה שלאחר ההכרזה על תכנית המאה של טראמפ, כי באותה תקופה ההתארגנויות הללו היו חוקיות מבחינת המנגנונים. היום אנחנו משלמים את המחיר".

בצבא מזהים זליגה של פעילי מנגנונים לעיסוק בטרור, אמנם במספרים קטנים אך כתופעה קיימת שבה נאבקת הרשות. בסוף השבוע האחרון אבו מאזן כינס את בכירי המנגנונים והורה להם לפעול בכל זאת, ולו אחרת, בג'נין ובשכם. עם זאת, בצה"ל מציינים בחיוב כמובן את מה שמסתמן כפירוק מוצלח של כנופיית הטרור 'גוב האריות' בשכם, לאחר שרוב פעיליה הסגירו עצמם לרשות הפלסטינית, אך חלק קטן מהם עדיין מבצע ירי מול כניסת כוחות צה"ל לעיר.