"רוצים דיאלוג": כך ניתן לפרש את החלטת חמאס לפרסם סרטון השבוי

בעקבות הסרטון חסר התקדים שפרסם ארגון הטרור בעזה, שבו מופיע השבוי הישאם א-סייד כשהוא מחובר למסכת חמצן ושוכב במיטה, בכירים לשעבר במערכת הביטחון ניתחו את המהלך והציעו דרכי התמודדות חדשות. "האירוע הזה לא יסתיים מהר. להוציא סרטון כזה, זה לא דבר שעושים בכל יום"

זמן צפייה: 00:15

אחרי שחמאס פרסם אתמול (שלישי) סרטון של אחד השבויים הישראלים בעזה, שבו מופיע הישאם א-סייד כשהוא מחובר למסכת חמצן ושוכב במיטה, ביקורות רבות נשמעות מצד גורמים פוליטיים על המהלך.

דוד מידן, שהיה מתאם מטעם ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, לנושא השבויים והנעדרים, ומתוקף תפקידו ערך בפועל את המשא ומתן לשחרורו של החייל השבוי גלעד שליט, אמר: "האירוע הזה לא יסתיים מהר. להערכתי הוא ימשך עוד כמה שבועות. להוציא סרטון כזה, זה לא דבר שעושים בכל יום. זו פעם ראשונה שחמאס הוציא סרטון עם שני השבויים האלה".

עוד התייחס מידן לאינטרס של חמאס מאחורי פרסום הסרטון: "זה מהלך שתכליתו להעלות את הנושא על סדר היום, ולדעתי זה אומר שהם רוצים להיכנס למשא ומתן בתנאים שלהם". לדעתו של מידן, הדרך להחזיר שבויים היא בשיח מול החוטפים. "תמיד עשינו משא ומתן עם חמאס, זה לא חדש. אם אתה רציני לגבי החזרת השבויים, אתה צריך לדבר עם מי שמחזיק בהם, וזה לא משנה מי מחזיק בהם", הוא מסכם.

הישאם א-סייד מתוך הסרטון שחמאס פרסם
הישאם א-סייד מתוך הסרטון שחמאס פרסם

האלוף במיל' איל איזנברג, לשעבר מפקד אוגדת עזה, אמר בהמשך לכך כי "הם רוצים דיאלוג. מבחינתם הכול תקוע, אך הבעיה העיקרית מבחינתם זה העיתוי, בהקשר של ממשלת המעבר. הם מכירים את הפוליטיקה, אבל בסוף הם רוצים להניע תהליך, וייתכן שהם רואים הזדמנות דווקא ביאיר לפיד. הם מנסים לפרוט לנו על הרגשות, להניע את דעת הקהל בישראל, ובמקרה הזה גם את המשפחה – כדי לנסות ללחוץ את מקבלי ההחלטות".

לגבי האופציה למשא ומתן, אמר איזנברג כי "חמאס יצטרך להיות מוכן לוויתורים מרחיקי לכת, משמעותיים. אנחנו תמיד צריכים להיות אלה שפתוחים למשא ומתן, אנחנו צריכים להכתיב את הקצב ואת התנאים. אני לא חושב שזה יהיה נכון לסרב, אנחנו צריכים להיות מוכנים לדבר בכל עת".

עמוס גלעד, לשעבר ראש החטיבה למחקר באגף המודיעין, ציין שמדובר בצעד חריג מבחינת החמאס. "בדרך כלל הם לא חושפים את מצב החטופים, זה משהו לא רגיל. הם הוציאו את הסרטון עכשיו כי יכול להיות שבאמת מצבו גרוע, זה רק על פי הסרטון. אם יקרה לו משהו, אז הם רוצים להטיל את האשמה עלינו. בכלל, אנשים שפגועים בנפש אמורים להשתחרר ללא תנאים, וחמאס לא עושה זאת".

מלבד הרצון של חמאס להטיל את אשמת מצבו הבריאותי של החטוף על ישראל, מציין גלעד אינטרס נוסף: "תמיד חמאס רוצה להפיק רווחים פוליטיים ממצב אנושי קשה, זה מהלך ציני אכזרי, שנועד להפיק רווחים ממצבו של אדם שמתדרדר, ואנחנו צריכים לבחון מה מצב החטופים ומה הם דורשים. בכלל, עדיף שתהיה עסקה כוללת באותה ההזדמנות, כי בסך הכל יש לנו שני חיילים הרוגים שם ושני חטופים".