דיווח: בחיזבאללה חשדו, ישראל החליטה לפוצץ את מכשירי הקשר

לפי הדיווח, ישראל תכננה לשמור את הפעולה למקרה שבו תפרוץ מלחמה רחבה מול ארגון הטרור, אך בחיזבאללה החלו להתעורר חשדות - ולכן הוחלט לפוצץ את מכשירי הקשר בהקדם. AP: ישראל עדכנה את ארה"ב רק לאחר מכן. וול סטריט ג'ורנל: "סדרת מספרים הופיעה בביפרים עם 5 צפצופים - ואז אירעו הפיצוצים"

זמן צפייה: 03:14

המתקפה חסרת התקדים בלבנון: ישראל תכננה לפוצץ את מכשירי הקשר של אנשי ארגון הטרור במקרה שתפרוץ מלחמה רחבה, אך בחיזבאללה החלו להתעורר חשדות - ולכן הוחלט להקדים את הפעולה, כך דווח הבוקר (רביעי) ב"אל-מוניטור", אתר חדשות ערבי-אמריקני. כמו כן, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי הביפרים צפצפו חמש פעמים לפני הפיצוץ - ועל הצג הופיעה סדרת מספרים. בהמשך לאירועים האחרונים, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, יישא מחר נאום ב-17:00.

בתוך כך, ב"ניו יורק טיימס" דווח מפי גורמים אמריקנים כי חומר הנפץ הוטמן בתוך זימוניות מתוצרת טאיוואן שיובאו ללבנון. לפי חלק מהגורמים, חיזבאללה הזמין את מכשירי הקשר מחברת "גולד אפולו", שלפי החשד עברו "חבלה מכוונת" לפני שהגיעו ללבנון. רוב הזימוניות היו דגם ה-AR924 של החברה, אם כי שלושה דגמים נוספים נכללו גם הם במשלוח.

כמו כן, לפי גורם אמריקני שצוטט הבוקר בסוכנות הידיעות AP, ישראל עדכנה את ארה"ב על המבצע רק לאחר סיום הוצאתו לפועל. בצה"ל סירבו למסור תגובה.

מכשיר קשר שהתפוצץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
מכשיר קשר שהתפוצץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון

החברה הטאיוואנית טענה כי היא לא ייצרה את הזימוניות, אלא שמדובר בזכיינית באירופה בעלת הרשאה לייצר תחת שם המותג - החברה ההונגרית BAC Consulting KFT היושבת בבודפשט. משרד הכלכלה של טאיוואן הכחיש גם הוא את הדיווחים, ובהודעה רשמית נמסר: "הזימוניות עברו 'שינוי' לאחר הייצוא".

לפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", יותר מ-5,000 זימוניות הוזמנו והופצו על-ידי חיזבאללה לאנשיו ברחבי לבנון, וחלקם נמסרו גם לבעלי ברית של ארגון הטרור באיראן ובסוריה. מחבלי החיזבאללה השתמשו במכשירי הקשר הפשוטים, שלא מסוגלים לבצע שיחות טלפון, בניסיון להתחמק ממעקב של המודיעין הישראלי. עוד דווח כי המכשירים התפוצצו בו זמנית כאשר נשלחה אליהם הודעה מקודדת, שהפעילה את חומרי הנפץ שהוטמנו בהם.

בנוסף, שני גורמים ב"משמרות המהפכה" באיראן טענו כי שגריר הרפובליקה האסלאמית בלבנון, מוג'טאבה אמיני, איבד במתקפה עין אחת ונפצע קשה בעינו השנייה. עם זאת, גורמים נוספים בארגון טענו כי הפציעות של השגריר הן חמורות יותר מכפי שדיווחה איראן, ונמסר כי הוא יועבר לקבלת טיפול רפואי בטהרן.

פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון
פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

אתמול דווח בסקיי ניוז בערבית כי המוסד הצליח להניח את ידו על מכשירי הקשר של חיזבאללה לפני שהם הועברו לארגון, ולהטמין בהם חומר נפץ מסוג PETN שלו יעילות פיצוץ גבוהה. הפיצוצים נגרמו לאחר חימום הסוללה במכשיר.

בנוסף, מקור בארגון הטרור מסר לערוץ "אל-ערבי" הקטרי כי מכשירי הקשר שהתפוצצו יובאו על-ידי הארגון בכמויות גדולות לפני כחמישה חודשים. מקור לבנוני מסר ל"אל-ג'זירה" כי משקל חומר הנפץ שהוטמן בכל מכשיר לא עלה על 20 גרם של חומרי נפץ.

אירוע ביטחוני בלבנון
כאוס ברחובות ביירות לאחר הפיצוצים

לפי משרד הבריאות הלבנוני, כ-4,000 נפצעו ולפחות 12 נהרגו עקב פיצוצי מכשירי הקשר, שאירעו ברובע הדאחייה בביירות ובמקומות נוספים ברחבי המדינה. בחיזבאללה הגיבו למתקפה הקשה בהודעה רשמית: "קרוב לשעה 15:30 אחר הצהריים התפוצצו מספר מכשירי זימונית אצל מספר עובדים ביחידות ומוסדות חיזבאללה השונים. הפיצוצים גרמו למותה של ילדה ושל שני אנשים נוספים ומספר הפצועים גדול. הגורמים הנוגעים בדבר בחיזבאללה מקיימים חקירה ביטחונית רחבה להבנת הסיבות שגרמו לפיצוצים המתוזמנים הללו וכמו כן גורמי הרפואה מטפלים בפצועים במספר בתי חולים בכל אזורי לבנון".

ארגון הטרור הטיל את האחריות על ישראל: "לאחר שווידאנו את העובדות, הנתונים והמידע שעמדו לרשותנו בנוגע לתוקפנות הנבזית שקרתה, אנחנו מטילים על האויב הישראלי את האחריות המלאה לתוקפנות הנפשעת הזו שכללה אזרחים, וגרמה למותם של אנשים ופציעתם של רבים בדרגות שונות. האויב השפל והפושע יזכה לעונש הצודק על התוקפנות הזו מהיכן שיצפה ומהיכן שלא יצפה".