היעד לניסיון הפיגוע האיראני: ראש לשכת העסקים ישראל-גאורגיה

גופי התקשורת בגאורגיה דיווחו כי כוחות הביטחון המקומיים חשפו וסיכלו ניסיון של משמרות המהפכה לבצע פיגוע טרור בבירה טביליסי נגד איציק משה, אזרח ישראלי המתגורר במדינה. גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי לא מדובר בחשיפה ראשונה וכי משה היה בעבר יעד לפגיעה של כוח קדס. "איראן תשלם מחיר כבד בזירה הבינלאומית בגין פעילותה זו"

זמן צפייה: 02:13

גופי התקשורת בגאורגיה דיווחו היום (שלישי) כי כוחות הביטחון המקומיים חשפו וסיכלו ניסיון של משמרות המהפכה האיראניים לבצע פיגוע טרור בבירה טביליסי נגד איציק משה, אזרח ישראלי המתגורר במדינה, העומד בראש לשכת העסקים ישראל-גאורגיה, מייסד ויו"ר בית ישראל, ארגון ההסברה הישראלי בברית המועצות.

לחדשות 13 נודע כי כמה צוותים זרים שהוכוונו על ידי איראן וכוח קדס של משמרות המהפכה היו בין העצורים. בתוך כך, צוות מחסלים פקיסטני המזוהה עם ארגון הטרור אל קאעידה נעצר. הצוות, שהגיע לטביליסי במיוחד על מנת לבצע את "המשימה", אספו מודיעין נרחב על משה, ואף הגיעו לרמת מוכנות גבוהה לביצוע ההתנקשות בו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211162203' autoplay='0' credit='' desc='יוסי טאטיקה, חבר הנהלת "בית ישראל" מגיב על ניסיון ההתנקשות באיציק משה' poster='' kid='1_ecltvul0' duration='']

יוסי טאטיקה, חבר הנהלת "בית ישראל" שבראשה עומד איש העסקים איציק משה אמר היום בסרטון שהפיץ: "בגלל הפעילות שלו האינטנסיבית מאוד למען המאבק באנטישמיות, שיערנו שדבר כזה יכול לצוץ, במיוחד לאור הידיעות שהיו על זה שהאיראנים רוצים לפגוע בישראלים דומיננטים בחו"ל".

עוד הוסיף טאטיקה: "מדובר באיש מדהים, איש עסקים ש-10% מהזמן שלו מוקדשים לעסקים ו-90% מוקדשים למען עם ישראל, הסברה ומאבק באנטישמיות גם באמצעי התקשורת. רק בשבוע שעבר הוא קיים כנס במרכז בגין בירושלים. הוא המציא מודל של מאה שגרירים, שבכל מדינה יהיה יהודי יקר שיסביר את ישראל ואת העמדות שלה".

מייסד ויו''ר בית ישראל איציק משה
מייסד ויו''ר בית ישראל איציק משה | צילום: קהילה שלנו - יוצאי גאורגיה בישראל

אחד מחברי החוליה, נעצר עוד בשבוע שעבר על רקע התנהלות חשודה שלו. כוחות הביטחון הגאורגיים תפסו ברשותו אמצעי לחימה וממצאים מפלילים נוספים. כמו כן, הכוחות המקומיים איתרו חוליה נוספת של שני פעילים בעלי אזרחות כפולה גאורגית-איראנית שהיו אחראים על העברת אמצעי הלחימה לצוות המבצע, בסיוע מבריחים שפעלו מטורקיה. ברשות אחד מהם אותר נשק נוסף שיועד לפיגוע.

אותה חוליה איראנית, פועלת בשטח גאורגיה מאז שנת 2011 והופעלה על ידי אזרח איראני בשם מחמד רצ'א עבאדי ערבלו - מופעל של כוח קדס. עבאדי ערבלו מופעל על ידי עלי פיצ'י-פ'ור, פעיל כוח קדס המקדם פעילות טרור בזירות רבות ברחבי העולם. הצוותים השונים גויסו, אוכוונו ומומנו על ידי המשטר האיראני. נכון להיום, נמשכת החקירה גם אודות מעורבים נוספים מחוץ לגאורגיה.

מדובר במוטיב חוזר של משמרות המהפכה של איראן, במסגרתו הם "משתמשים" באזרחים פקיסטאנים ובתושבי מדינות זרות אחרות כלוחמי טרור זרים. במקביל למאמציה להרחיק את טביעת האצבע שלה מפעולת טרור, השימוש שנעשה באיראנים להעברות אמצעי הלחימה ממחיש את המאמץ האיראני להשפיע על הפעילות בשטח, שלב אחר שלב: מההנחייה דרך תכנון והכוונה, ועד מימושה בפועל. הפעילות הזו למעשה, משקפת את התפיסה האיראנית לפיה היא לא צפויה לשלם מחיר בזירה הבינלאומית בגין פעולותיה, שכן אזרחיה לא היו מעורבים בפעולה עצמה.

משמרות המהפכה באיראן
מוטיב חוזר של משמרות המהפכה של איראן | צילום: רויטרס

גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי לא מדובר בחשיפה ראשונה של ניסיון להוציא פיגוע טרור על אדמת גאורגיה בהכוונה איראנית, שכן מוכר שימוש בגורמים איראנים "רשמיים ולא רשמיים" כדי לקדם מספר ניסיונות פיגוע בשנתיים האחרונות. לדברי אותו גורם, שהראם פ'ורצפי, אזרח איראני שפועל עבור כוח קדס האיראני, ניסה לקדם את אותם הפיגועים. יצוין כי נגד פ'ורצפי עצמו מתנהל כיום הליך פלילי בארה"ב, בגין מעורבותו בניסיון לקדם התנקשות בג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב בתקופת ממשל טראמפ.

הגורם הוסיף: "איציק משה כבר היה בעבר יעד לפגיעה של כוח קדס וארגון המודיעין של משה"מ (משמרות המהפכה - מא"ו). זאת על אף שארגון המודיעין של משה"מ הינו גוף רשמי שאף מפעיל נספחים צבאיים רשמיים במדינות שונות, בין השאר בגאורגיה עצמה". הגורם ציין כי ברקע לניסיון זה, ארגון המודיעין של משה"מ ניסה לקדם לאחרונה פיגועים נוספים, ונכשל. הבולטים שבהם היו בטורקיה והכוונה לפגוע בתיירים ישראלים באיסטנבול, כמו גם ניסיון לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין בשנה שעברה.

סירת גאורגיה טביליסי
בירת גאורגיה טביליסי | צילום: רויטרס

"איראן ממשיכה לקדם פעילות טרור ברחבי העולם, טרור מדינתי, באמצעות זרועות הביצוע של המשטר - משמרות המהפכה. איראן תשלם מחיר כבד בזירה הבינלאומית בגין פעילותה זו, ועדכנית נשקלים צעדים שונים – משפטיים, כלכליים ומדינתיים כנגד איראן ושלוחיה ברחבי העולם. כך, בין היתר, שוקלים גורמים רשמיים באיחוד האירופי להכריז על משה"מ כארגון טרור", טען אותו גורם ביטחוני.

עוד הוא הוסיף: "הקשר בין איראן לאל קאעידה אינו דבר חדש. ניסיון הפיגוע הזה שב וממחיש את הקשר ההדוק וארוך השנים בין איראן לאל קאעידה, ובפרט את השימוש שעושה טהרן בארגון הטרור, שבכיריו אף מתארחים על אדמתה, כדי לקדם פגיעה באזרחים חפים מפשע תוך הסתרת אחריותה ומעורבותה הישירה. זאת, תוך שת"פ עם גורמי ג'האד עולמי והפרת נורמות בינ"ל". הגורם הבהיר כי לאחר מעצרם של חברי החוליה, "התקיים שיתוף פעולה מודיעיני עם גורמים בקהילת המודיעין הישראלית".

גורם במטה לביטחון לאומי אמר לחדשות 13 כי נכון לשעה זו "אין שינוי באזהרת המסע לגאורגיה. אם וכאשר, נעדכן בהתאם. נזכיר כי אזהרות מסע מיועדות לציבור הישראלי הרחב, כאן מדובר באירוע נקודתי".