בתגובה לירי הרקטות: חיל האוויר תקף מטרות חמאס ברצועת עזה

אחרי שבצה"ל סימנו את ארגון הטרור הפלסטיני כאחראי לירי עשרות הרקטות ששוגרו מלבנון לעבר הגליל המערבי, קצת אחרי חצות החל צה"ל לתקוף ברצועה - ובתגובה החל ירי רקטי לעבר שדרות והעוטף. רה"מ בתום כינוס הקבינט: "תגובת ישראל, הלילה ובהמשך, תגבה מחיר משמעותי מאויבינו"

זמן צפייה: 00:08

אחרי מטח הרקטות ששוגרו לעבר ישראל ביממה האחרונה, הבוקר לעבר עוטף עזה ובשעות הצהריים מלבנון לגליל המערבי, חיל האוויר תקף הלילה (חמישי) מטרות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה. פחות משעה לאחר תחילת התקיפה נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה, ביישובים כרמיה ונתיב העשרה, ולאחר מכן גם בעיר שדרות. ראשי המועצות בעוטף עזה הנחו את התושבים כי מומלץ לשהות הלילה בסמיכות למרחבים מוגנים.

מדובר צה"ל נמסר: "מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר תוואי של מנהרת טרור היוצאת מאזור בית חאנון ותוואי של מנהרה נוספת היוצאת ממרחב חאן יונס, שנתקפה במהלך מבצע "שומר החומות", מאז זוהו מאמצים לשיקומה. שתי המנהרות לא חצו לשטח ישראל ולא היוו איום על תושבי ישראל".

"בנוסף, נתקפו שני אתרים לייצור אמצעי לחימה המשמשים את ארגון הטרור חמאס בצפון ובמרכז רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה להפרות הביטחוניות של חמאס בימים האחרונים. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה והוא זה שישלם את מחיר ההפרות הביטחוניות נגד מדינת ישראל".

רסיס מיירט בשדרות
רסיס מיירט בשדרות | צילום: ביטחון עיריית שדרות

בכמה ערים בדרום ובשפלה נערכו לתגובה אפשרית של צה"ל והחליטו לפתוח את המקלטים ולהתכונן לאפשרות של הסלמה, בהן אשדוד, אשקלון, יבנה, קריית גת וראשון לציון. גם ביהודה ושומרון לא שקט, וסמוך לחצות נפצע לוחם כבן 19 באורח קל-בינוני מירי לעבר עמדת צה"ל סמוך לכיכר אדם בגבע בנימין שמצפון לירושלים. צוות מד"א בשיתוף כוח רפואה של צה"ל העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבית החולים שערי צדק.

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הלילה לראשונה מזה חודשיים, ומספר שרים התרעמו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שהקבינט לא כונס זמן ממושך. הישיבה הסתיימה בסביבות השעה 1:00, וגורם ביטחוני אמר בסופה לחדשות 13 כי המיקוד הוא בחמאס, והניסיון הוא להשאיר את חיזבאללה כמה שניתן מחוץ למשוואה.

רה"מ נתניהו מסר בתום הישיבה: "תגובת ישראל, הלילה ובהמשך, תגבה מחיר משמעותי מאויבינו". שר הביטחון יואב גלנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "סיימנו כעת את ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני. מערכת הביטחון ערוכה במוכנות גבוהה בכל הגזרות למול האפשרויות השונות - נדע כיצד לפעול כנגד כל איום".

שר הביטחון גלנט עם הרמטכ''ל הלוי, ראש השב''כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע
שר הביטחון גלנט עם הרמטכ''ל הלוי, ראש השב''כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע

התקיפה בעזה החלה בעוד ישיבת הקבינט התנהלה, ולפני כניסתו לדיון אמר רה"מ נתניהו: "הבהרתי בימים האחרונים, שאויבינו לא יטעו - הוויכוח הפנימי בישראל לא ימנע מאיתנו לפעול נגדם, בכל מקום ובכל עת שיידרש. כולנו מאוחדים ללא יוצא מן הכלל".

"אין לנו שום עניין לשנות הסטטוס קוו בהר הבית", הוסיף ראש הממשלה, "אנו קוראים להרגעת הרוחות ואנו נפעל בתקיפות נגד קיצונים שפועלים באלימות בהר הבית. באשר לתוקפנות בזירות השונות - אנו נכה באויבנו, הם ישלמו מחיר".

Whatsapp Image 2023 04 06 At 2
נתניהו בישיבת הקבינט | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

היום בשעות הצהריים שוגרו 34 רקטות מלבנון אל עבר יישובי הגליל המערבי - במטח שלא היה מאז מלחמת לבנון השנייה. 25 שיגורים יורטו על ידי כיפת ברזל. 5 נפילות זוהו בשטח ישראל, כולל ביישובים שלומי ופסוטה, ולגבי 4 שיגורים נוספים עדיין מתבצעת בדיקה אם נפלו בשטח ישראל או לבנון. בן 18 ובן 26 נפצעו שניהם באורח קל כתוצאה מרסיסים ופונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה.

בהמשך נורו גם שלוש פצצות מרגמה לעבר מטולה, והתפוצצו בשטח פתוח. בתום הערכת מצב שקיים הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המטח מלבנון אמר דובר צה"ל דניאל הגרי כי "הירי מלבנון חמור מאוד, ומעיד על מעורבות חמאס. אנחנו בודקים גם מעורבות איראנית".

שריפה לאחר נפילת רקטה בשלומי
שריפה לאחר נפילת רקטה בשלומי | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

מוקדם יותר לפנות בוקר נורו שבע רקטות מרצועת עזה לעבר העוטף. חמש מתוך הרקטות ששוגרו כוונו לעבר ישראל, ושתיים נוספות מעל הים ברצועה. כולן התפוצצו באוויר, ולא הופעלו מיירטים. התרעת צבא אדום הופעלה ביישובים פטיש ורנן, ובקיבוץ דורות.

אמש, בשעה שמיליוני ישראלים החלו את סעודת החג, התרעה הופעלה במרחב עוטף עזה, כאשר נורו שתי רקטות לעבר העוטף - אחת נפלה בשטח פתוח ליד כיסופים, והשנייה בשטח הרצועה. לא היו נפגעים. בסך הכל, מאז אתמול לפנות בוקר, אז נורו הרקטות הראשונות בסבב הנוכחי - 25 רקטות נורו מרצועת עזה לעבר ישראל במהלך פחות מ-48 שעות.