הקבינט התכנס, גורם מדיני אומר: נגיב באופן משמעותי וחריף

בעקבות ירי הרקטות לעבר עוטף עזה והמטח לגליל המערבי, ראש הממשלה כינס את הקבינט המדיני-ביטחוני לראשונה מזה כחודשיים. נתניהו צפוי לאמץ את המלצות הדרג הצבאי - שיציגו אפשרויות לתגובה צבאית ישראלית כלפי חמאס. בפתח הישיבה אמר רה"מ: "שאויבינו לא יטעו - הוויכוח הפנימי בישראל לא ימנע מאיתנו לפעול נגדם"

זמן צפייה: 01:24

הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס בשעה זו במשרד הביטחון בתל אביב. מוקדם יותר הערב (חמישי) קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב בקריה בתל אביב עם ראשי מערכת הביטחון. חברי הקבינט דנים בתגובה לירי הרקטות לדרום ולצפון. נתניהו צפוי לאמץ את המלצות הדרג הצבאי בנוגע לתגובה הצבאית. גורם מדיני בכיר לחדשות 13: "חמאס אחראים והם יקבלו תגובה חריפה ועוצמתית".

ההערכות הן כי צה"ל יגיב הלילה, ובכמה ערים בדרום ובשפלה החליטו לפתוח את המקלטים ולהתכונן לאפשרות של הסלמה, בהן אשדוד, אשקלון, קריית גת וראשון לציון. גם ביהודה ושומרון לא שקט, וסמוך לחצות נפצע צעיר כבן 19 באורח קל-בינוני מירי סמוך לכיכר אדם בגבע בנימין שמצפון לירושלים. צוות מד"א בשיתוף כוח רפואה של צה"ל העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבית החולים שערי צדק.

בפתח ישיבת הקבינט אמר נתניהו: "הבהרתי בימים האחרונים, שאויבינו לא יטעו - הוויכוח הפנימי בישראל לא ימנע מאיתנו לפעול נגדם, בכל מקום ובכל עת שידרש. כולנו מאוחדים ללא יוצא מן הכלל. אין לנו שום עניין לשנות הסטטוס קוו בהר הבית, אנו קוראים להרגעת הרוחות ואנו נפעל בתקיפות נגד קיצונים שפועלים באלימות בהר הבית. באשר לתוקפנות בזירות השונות - אנו נכה באויבנו, הם ישלמו מחיר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2304062219' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת נתניהו' poster='' kid='1_g690n7tx' duration='']

הקבינט לא התכנס יותר מחודשיים, ומדובר בקבינט מאוד לא מנוסה, כשברקע שוררת מתיחות בין שרים שונים לראשי מערכת הביטחון. גם בין שר הביטחון יואב גלנט לנתניהו עדין שורר מתח על רקע הפיטורים של גלנט שהושהו נכון לשעה זו.

השאלה המרכזית שעולה בדיון הקבינט היא מה יקרה בלבנון, וזה יוכרע לפי מעורבות חיזבאללה בתוך האירוע: האם הוא ידע, האם הוא הכווין, האם הוא אישר. נדמה שבישראל מנסים לתחום את האירוע על מנת להימנע מלהגיע למערכה נרחבת.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0604232038' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_z83b6mab' duration='']

ישנם הרבה נכסים של חמאס ברצועה שיכולים לשמש כיעד לתגובה, בין אם מדובר בנכסים אנושיים או נכסים פיזיים. אם פותחים מערכה, ההערכות הן שחג פסח והרמאדן יהרסו השנה, כך שהעיתוי מאוד משמעותי. רבים טוענים כי ישראל עתידה להגיב במתינות.

מוקדם יותר היום, דובר צה"ל דניאל הגרי אמר כי "הירי מלבנון חמור מאוד. ומעיד על מעורבות חמאס. אנחנו בודקים גם מעורבות איראנית". דבריו של הגרי מתווספים להערכות קודמות כי חמאס עומד מאחורי הירי מלבנון. "היומיים האחרונים נפתחו באירועי הר הבית שיצרו התלכדות של זירות. בירושלים חלה ירידה באירועים אבל האנרגיה מהר הבית קיימת. הירי מלבנון חמור מאוד, מעיד על אירוע חמאסי. אנחנו בודקים גם מעורבות איראנית".

הערכת מצב מיוחדת עם בכירי מערכת הביטחון, בעקבות האירועים הביטחוניים
הערכת מצב שקיים שר הביטחון גלנט | צילום: אריאל חרמוני

בתוך כך, גורם מדיני אמר הערב כי ישראל העבירה לחברות מועצת הביטחון של האו"ם מידע על הירי לפני הדיון הסגור שמתקיים עכשיו. שר החוץ אלי כהן יקיים הערכת מצב לפני כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני ויקבל תמונת מצב. השר ינחה את נציגויות ישראל בעולם לפעול באופן מידי מול גורמים במדינות שונות ולהעביר להם את החומרה בה ישראל רואה את ההתפתחויות האחרונות.

בנוסף, האמריקנים הצליחו לחסום הערב הודעה מטעם מועצת הביטחון של האו"ם שהתכנסה מוקדם יותר כדי לדון על אירועי הר הבית.

אבטחה בזירה שבה פגע טיל מלבנון ביישוב שלומי בצפון ישראל
זירת נפילת הרקטה בשלומי | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

34 רקטות שוגרו אל עבר יישובי הגליל המערבי מלבנון - במטח שלא היה מאז מלחמת לבנון השנייה. 25 שיגורים יורטו על ידי כיפת ברזל ו-5 נפילות זוהו בשטח ישראל. בן 18 ובן 26 נפצעו שניהם באורח קל כתוצאה מרסיסים. צה"ל אמר כי אין הנחיות מיוחדות לתושבים.