גלנט ברקע החיסול בדמשק: "פועלים בכל מקום, זו מלחמה רב זירתית"

ביום שאחרי החיסול הדרמטי של בכיר משמרות המהפכה בסוריה, שר הביטחון אירח בלשכתו את חברי ועדת החוץ והביטחון, ואמר: "פועלים בכל יום כדי למנוע את ההתעצמות של האויבים שלנו"

זמן צפייה: 08:38

ביום שאחרי החיסול הדרמטי של בכיר משמרות המהפכה בלב דמשק, שר הביטחון יואב גלנט אירח הבוקר (שלישי) בלשכתו את חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, והעניק לחברי הועדה סקירה מבצעית. "אנחנו נמצאים במלחמה רב-זירתית, בהתקפה ובהגנה", אמר גלנט לחברי הוועדה, "אנחנו מקבלים לכך עדות בכל יום, כולל בימים האחרונים, ופועלים בכל מקום בכל יום כדי למנוע את ההתעצמות של האויבים שלנו וכדי להבהיר לכל מי שפועל כנגדנו, בכל רחבי מזרח התיכון, שהמחיר על פעולה כנגד ישראל, יהיה מחיר כבד".

"החמאס חדל לתפקד כארגון צבאי ברוב חלקי רצועת עזה", הוסיף שר הביטחון, "המפקדים שלו מתחבאים במנהרות, הוא איבד את יכולות הפיקוד והשליטה, המסגרות הגדודיות במרבית חלקי רצועת עזה חדלו מלתפקד והמידע שמתקבל מהחקירות של המחבלים מעיד על ארגון בפירוק, נותרה מחמאס-עזה חטיבת רפיח, על ארבעת גדודיה וגם בה אנחנו נטפל בקרוב".

״הלחץ הצבאי היה ונשאר הגורם העיקרי והמשמעותי ביותר להשבת החטופים", המשיך גלנט, "השלב המתקדם שאנחנו הגענו אליו בפירוק החמאס, יחד עם המידע שמגיע מחקירות של מחבלים שנתפסים, מביא אותנו חזקים יותר למו"מ ומאפשר לקבל החלטות קשות. אני מחויב להחזיר את כל החטופים אל ביתם ואני אקדם כל מתווה שיאפשר את הנושא הזה. אנחנו צריכים במקביל לנהוג באחריות רבה, לחמאס אין מקורות מודיעיניים משמעותיים וכל הדלפה מתוך דיונים סגורים משרתת את חמאס".

השר גלנט ויו"ר ועדת החוץ והביטחון אדלשטיין
השר גלנט ויו"ר ועדת החוץ והביטחון אדלשטיין | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בהתייחס למשבר חוק הגיוס אמר גלנט: "מערכת הביטחון וצה"ל ניצבים בפני אתגרים ביטחוניים מורכבים, אנחנו נדרשים להגדיל את מספר המשרתים ואת אורך השירות, כדי לתת מענה לצורכי הביטחון. בתקופה הקרובה נגבש מתווה פעולה של צה"ל ושל משרד הביטחון, כדי לאפשר גיוס של חלק הולך וגדל של הציבור החרדי, בתנאים שהולמים את אורך החיים החרדי. אנחנו נדרשים לעוד כוח אדם איכותי שיוכל לתרום למערכה על הגנת הארץ. עם זאת, כמי שאחראי על מערכת הביטחון, ברור לי שיציבות חברתית זה מרכיב מרכזי בחוסן הלאומי ומהווה תנאי לביטחון הלאומי ואסור לנו להביא בשום פנים ואופן לקרע בעם, על רקע של מחלוקת הגיוס ואחדותנו היא תנאי להמשך קיומנו - לא פחות מזה".

השר גלנט עם חברי ועדת החוץ והביטחון
השר גלנט עם חברי ועדת החוץ והביטחון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

"תוך כדי המלחמה, לפני כארבעה חודשים, מיניתי בעצה אחת עם הרמטכ"ל את האלוף במילואים אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר לשעבר, כדי להוביל תוכנית שתאפשר שילוב מוגבר של אוכלוסייה חרדית בצה"ל. לאור המצב המשפטי שנוצר לאחרונה, הנחתי את הרמטכ"ל, את מנכ"ל משרד הביטחון להציב בפניי בהקדם תוכנית של פתרונות לגיוס גובר של חרדים לפי חוק והשילוב שלהם בצה"ל, כמו גם בשירות לאומי. לצד המאמץ המתקיים בצה"ל ובמשרד הביטחון אני אמשיך, יחד עם כל מי שנמצא כאן ועם כל מי שמיוצג בממשלה, לחתור לחקיקה בהסכמה של חוק גיוס רחב, אני מקווה שהדבר הזה יעלה, אני חושב שיש לעניין הזה סיכוי".

מוחמד רזא זהדי, ברקע זירת החיסול
מוחמד רזא זהדי, ברקע זירת החיסול

לבקשת רוסיה, מועצת הביטחון של האו"ם תדון הערב בשעה 22:00 בחשד לתקיפה הישראלית בלב דמשק, בה חוסל מוחמד רזא זהדי (חסן מהדווי), מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, לצד שישה קצינים נוספים ממשמרות המהפכה. בהודעה של הנציגות האיראנית למועצת הביטחון נכתב כי "איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט בפעולה נחרצת בתגובה למתקפה של ישראל על השגרירות בדמשק".

בערוץ "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה דווח כי המועצה לביטחון לאומי באיראן קיימה הלילה ישיבה בנוכחותו של הנשיא איברהים ראיסי, ובה "התקבלו ההחלטות המתאימות". הבוקר אמר ראיסי: "על הציונים לדעת כי לא ישיגו את מטרתם. המתקפה על הקונסוליה האיראנית בדמשק לא תעבור ללא תגובה".

זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק

גורמים ישראלים אישרו אמש ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל עומדת מאחורי הפעולה, כאשר בצה"ל ובמערכת הביטחון נמצאים הבוקר בכוננות גבוהה, מחשש לנקמה איראנית. לפי הדיווחים, לצד הגנרל האיראני הידוע בכינוי "חסן מהדווי" נהרגו בתקיפה על המבנה הסמוך לשגרירות האיראנית בדמשק שישה קצינים נוספים במשמרות המהפכה. רוסיה גינתה באופן רשמי את התקיפה וכינתה אותה "בלתי מקובלת".