זעיר, חמקן - ומיוצר באיראן: זהו הכטב"ם הקטלני שפגע בבסיס גולני

הכטב"ם שחדר אתמול לבסיס גולני מסוג ציאד 107, שהביא למותם של ארבעה חיילים ולפציעתם של עשרות, הוא מהמשוכללים ביותר בארסנל הנשק של חיזבאללה. הוא יוצר באיראן, הוברח ללבנון דרך סוריה, ועל-פי ההערכות בצה"ל - עשרות רבות כאלה עדיין קיימים בידי ארגון הטרור. בחיל האוויר ובתעשיות הביטחוניות ממשיכים לנסות ולפצח את הפתרון לבעיית הכטב"מים - בגילוי וביירוט

זמן צפייה: 02:17

הכטב"ם שחדר אתמול (ראשון) מלבנון לבסיס גולני סמוך לבנימינה, שהביא לרציחתם של ארבעה חיילים ולפציעתם של עשרות, הוא מהחמקנים ביותר בארסנל הנשק של חיזבאללה. זהו "ציאד 107", כטב"ם שיוצר באיראן, הוברח פנימה ללבנון דרך סוריה, ועל-פי ההערכות בצה"ל - עשרות רבות כאלה עדיין קיימים בידי ארגון הטרור.

רק לפני כמה שבועות צה"ל פרסם את תמונתו של הנשק הקטלני, כחלק ממצבורי חיזבאללה שחיל האוויר תוקף באופן שיטתי מתחילת המלחמה. טווח הטיסה של "ציאד 107" עומד על כ-100 קילומטרים, ומוטת הכנף שלו היא בין מטר וחצי לשני מטר - גודל יחסית זעיר ביחס לכטב"מים שמשגרים לישראל החות'ים בתימן והמיליציות הפרו-איראניות בעיראק.

כטב"ם ה"ציאד 107
כטב"ם ה"ציאד 107 | צילום: דובר צה"ל

אחד הקשיים העיקריים ביירוט של כטב"ם ה"ציאד 107" נובע ממימדיו הקטנים והחומר ממנו הוא עשוי, שמביאים יחד לחתימת מכ"ם נמוכה מאוד - וליכולת חמקנות מניסיונות היירוט של חיל האוויר הישראלי ומערכות ההגנה האוויריות. כמו כן, הכטב"ם דומה מאוד ל"זיק הרמס 450" של חיל האוויר.

חיזבאללה החל לשגר כטב"מי נפץ לעבר ישראל לאורך כל השנה האחרונה. זהו אותו הדגם שפגע בבניין בנהריה לפני כחודש, וגרם לנזק עצום. בצה"ל בודקים אם זהו גם סוג הכטב"ם שפגע בבית האבות בהרצליה בערב יום הכיפורים.

פינוי הפצועים לבית החולים אחרי פגיעת הכטב"ם בבסיס גולני
פינוי הפצועים לבית החולים אחרי פגיעת הכטב"ם בבסיס גולני | צילום: רויטרס

מאז 7 באוקטובר, בחיל האוויר ובתעשיות הביטחוניות ממשיכים לנסות ולפצח את הפתרון לבעיית הכטב"מים - בגילוי וביירוט. עם זאת, הפתרון הטכנולוגי עדיין רחוק, וכך ה"ציאד 107" הצליח לחדור לעומק ישראל, וגרם לתקרית הקשה בבסיס גולני - מבלי שנעשה ניסיון ליירט אותו.

מימין למעלה: סמל יואב אגמון וסמל עומרי תמרי. מימין למטה: סמל אמיתי אלון אמיתי וסמל יוסף הייב
מימין למעלה: סמל יואב אגמון וסמל עומרי תמרי. מימין למטה: סמל אמיתי אלון אמיתי וסמל יוסף הייב | צילום: דובר צה"ל

כיממה לאחר האסון, בצה"ל פרסמו היום חלק ממסקנות התחקיר הראשוני. מהממצאים עולה כי הסיבה המרכזית לכישלון יירוט הכטב"ם היא אובדן הקשר עימו עוד כטס בשמי עכו, כחצי שעה לפני שפגע בחדר האוכל בבסיס. לאחר איבוד הקשר עם הכטב"ם, בחיל האוויר האמינו שהתרסק בדרך, וכי לא הצליחו לאתר אותו. עוד עלתה השערה כי אולי מדובר בציפורים. במהלך האירוע, המשטרה דיווחה לחיל האוויר על כלי טיס חשוד שנצפה, אך סברו כי מדובר במסוק שהמריא באזור יקנעם.

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר הנחה "להרחיב את השוליים" כשמדובר על ניסיונות פגיעה באתרים צבאיים אשר נמצאים בעדיפות חיזבאללה. ההעדפה ליותר אזעקות, גם אם יהיה מדובר על התרעות שווא, כדי לא לקחת סיכונים.

עוד עולה כי הכטב"ם שפגע בבסיס שוגר יחד עם עוד שני כטב"מים. הראשון יורט בידי סטיל של חיל הים, והשני על-ידי כיפת ברזל. היה ניסיון התחלתי ליירט גם את הכטב"ם השלישי, אך הוא טס נמוך מאוד, מעט מעל כבישים. עוד נמסר מצה"ל כי חיזבאללה כיוונו את הכטב"מים באופן מדויק, כך שיגיעו לחדר האוכל בבסיס.