מפקד חיה"א ברקע המחאה: "ימים מורכבים, לפוליטיקה אין מקום"

על רקע מחאת הטייסים והקריאות להפסקת התנדבות, מפקד חיה"א, אלוף תומר בר, קיים שיחות פיקודיות עם מפקדים בחיל בנושא הלכידות בצה"ל בעת הנוכחית. "המשימה העיקרית והחשובה ביותר הניצבת מול עינינו, היא ביטחון מדינת ישראל ותושביה"

אלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר (ארכיון) | צילום: פלאש 90

בצל מחאת הטייסים המתגברת והקריאות להפסקת התנדבות, הותר לפרסום הבוקר (שישי) כי מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, קיים שיחות פיקודיות עם מפקדי טייסות, מפקדי יחידות ומפקדי גדודים בחיל. שיחות יערכו גם בכלל הדרגות, תוך כדי עיסוק בעשייה המבצעית. השיחות עסקו בנושא הלכידות בצה"ל בעת הנוכחית. השבוע התקיימה גם הערכת מצב מודיעינית מבצעית רחבה בחיל האוויר, במסגרת המשך העיסוק המבצעי בחיל לנוכח האתגרים הביטחוניים הנוכחיים.

בשיחה עם פורום מפקדי הטייסות והיחידות המבצעיות, אלוף בר אמר: "זו שעתנו הגדולה והמאתגרת. אני מצפה מכם לתשומת לב יתרה ללכידות, אחדות, מבצעיות וכשירות. מיניתי כל אחד מכם בשביל הרגעים האלה. לא בשביל הנחיתה המדויקת בזמן ובמקום ולא בשביל לייצר תמונת שמיים, אלא בשביל התמודדות עם אתגרים כאלה, בשל יכולות המנהיגות, ההובלה והפיקוד. אני סומך עליכם לא במאה אחוז אלא במאתיים".

בר הוסיף עוד: "השבוע חווינו ימים מורכבים עבור כולנו, כמו כל עם ישראל. משימת ההגנה על המדינה ותושביה הייתה ועודנה המטרה העליונה של צה״ל. כאשר משימה זו ניצבת מול עינינו, הפוליטיקה לא תופסת מקום. אני שומע התבטאויות שנאמרות אל עבר משרתי החיל כאשר הם מסתובבים במדים ברחוב. אני מגבה אתכם, מאמין בכם מעריך אתכם, סומך עליכם, ומגנה כל אמירה מהסוג הזה. היו גאים במדים, זכרו את משמעותם".

מפקד חיה''א, אלוף תומר בר (ארכיון)
מפקד חיה''א, אלוף תומר בר (ארכיון) | צילום: פלאש 90

"חיל האוויר פעל בכל 75 שנותיו על פי ערכי ורוח צה"ל, כך היה וכך יהיה", סיכם האלוף בר, "כולנו מחויבים לשמור על ערכים אלו בכל משימה או פעילות שנבצע. אני ער לאיומים בכלל הגזרות ולנאמר על ידי אויבינו. יתכן ובתקופה כזאת הם ינסו לבחון את גבולות הגזרה, את הלכידות והערנות שלנו. עלינו להמשיך להיות דרוכים וערוכים ואני בטוח שכך יהיה. המשימה העיקרית והחשובה ביותר הניצבת מול עינינו, היא ביטחון מדינת ישראל ותושביה".

מפקד בית הספר לטיסה של חיל האוויר בחצרים, אל"מ שרגא גליקסמן, התייחס גם הוא למשבר בחיל האוויר וכתב להורי המשרתים בחיל: "המחאה אינה פוסחת על צה״ל, על החיל וגם על בית הספר. כיום בבית הספר ישנם מספר אנשי מילואים אשר החליט ולהשהות את התייצבותם כמדריכי טיסה. חיל האוויר הוא משפחה אחת חזקה ומלוכדת עם מסורת מפוארת של 75 שנים. היו גאים בילדכם, היו גאים במדים אותם הם לובשים, אני גאה בהם".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי, השבוע בוועדת החוץ והביטחון בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי מוקדם יותר השבוע טענו גורמים בצה"ל כי אם כלל אנשי המילואים שאיימו להפסיק את התנדבותם יממשו את האיום - אובדן הכשירות בחיל האוויר צפוי תוך מספר שבועות. צה"ל פירט את הערכות המצב בפני הדרג המדיני וראש הממשלה, ובצבא אומרים כי אם זה יידרש יעשו זאת גם ברמה היומיומית. עוד אומרים בצה"ל כי צריך להיות שקופים מול הציבור, וטוענים כי לא יסתירו מהציבור את המידע על מצב הצבא - אך יגלו אחריות בדיווח.

ביום שלישי אמר הרמטכ"ל הלוי: "בתוך הטלטלה הזו, על צה"ל מוטלת אחריות גדולה להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה. ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו. צה״ל נכון ומוכן לכל אתגר, זהו הציווי שלנו להבטחת קיום המדינה. כוח המגן של צה"ל מורכב מכל חייל, כל מפקד, במילואים ובסדיר, אשר פועלים יחד למטרה משותפת".