תחקיר ה"וושינגטון פוסט": כך התנהל מבצע פיצוץ הזימוניות

תחקיר שפרסם ה"וושינגטון פוסט" האמריקני מציג את השתלשלות מבצע פיצוץ הזימוניות של פעילי חיזבאללה בחודש שעבר, שלב אחר שלב, החל מגיבוש הרעיון לפני כשנתיים, דרך ייצור המכשירים על אדמת ישראל - ועד לביצוע המתקפה חסרת התקדים. "המכשיר תוכנן כך שייצטרכו לאחוז אותו בשתי ידיים כדי לקרוא את ההודעות. כמעט ואי אפשר היה להבחין בחומר הנפץ"

פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון
פצועים מפונים לבית חולים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

תחקיר שפרסם היום (ראשון) ה"וושינגטון פוסט" האמריקני מתאר את השתשלות תקיפת פיצוץ הזימוניות של פעילי חיזבאללה בחודש שעבר, החל מתהליך המכירה של המכשירים לארגון הטרור - לפני כשנתיים. מהתחקיר עולה כי הזימוניות שהתפוצצו - יוצרו בישראל.

לפי התחקיר, הביפר מסוג AR924 יוצר בכדי לשרוד בתנאי שטח. עיצובו היה בהשראת עיצוב טיוואני, והיה עמיד למים עם סוללה גדולה שיכולה לפעול במשך חודשים ללא טעינה. בנוסף, לא היה סיכון ששירותי המודיעין של ישראל יוכלו לעקוב אחר ההודעות שנשלחו. בעקבות ההתרשמות הזו, בחיזבאללה קנו לפני כשנתיים 5,000 זימוניות מאותו הסוג.

עם זאת, אף אחד מהמשתמשים במכשירים. לא חשדו בהליך ביטול ההצפנה הדו-שלבי במכשיר, שהבטיח שרוב המשתמשים ייצטרכו להחזיק אותו בשתי ידיים כדי להפעילו. בסופו של דבר, כ-3,000 מפקדים ופעילים בחיזבאללה נהרגו או נפצעו במהלך הפיצוצים.

מכשיר קשר שהתפוצץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון
מכשיר קשר שהתפוצץ ברובע הדאחייה בביירות, לבנון

לפי התחקיר, הרעיון למבצע תוכנן בישראל על-ידי המוסד כבר בשנת 2022, זמן רב לפני תחילת המלחמה. לפי גורמים בישראל, במזרח התיכון ובארה"ב המכירים את האירועים, חלקים מהתוכנית החלה לצאת לפועל יותר משנה לפני המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר.

לדבריו אותם הגורמים, הרעיון ליצור סוג של סוס טרויאני בתוך חיזבאללה, נולד כשארגון הטרור החל לחפש אחר רשתות אלקטרוניות להעברת הודעות, החסינות מפריצה, והמוסד הגה דרך במהלכה יגיעו לחיזבאללה מכשירי הקשר - לאחר שיוצרו בישראל.

מכיוון שבחיזבאללה היו מודיעים לניסיונות של ישראל לחבל ברשת הקשר של הארגון, הוחלט כי הזימוניות לא יוכלו להגיע מישראל, מארצות הברית או מכל בעל ברית אחר. לכן, בשנת 2023, הארגון החל לקבל הצעות לרכישה בכמות גדולה של מכשירי "אפולו" ממותגים טייוואנים - סימן מסחרי וקו מוצרים מוכרים היטב עם הפצה עולמית וללא קשרים לישראל. לחברה הטייוואנית שסיפקה אצל המכשירים לא היה כל ידע על התוכנית, אמרו גורמים רשמיים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409171637' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_6e3wbjib' duration='19']

הנציגה ששביצעה את המכירה הקימה בעצמה חברה משלה וקיבלה רישיון למכירת שורת זימוניות שנשאו את המותג "אפולו". במהלך שנת 2023 היא הציעה לחיזבאללה עסקה על אחד המוצרים שמכרה החברה שלה: ה-AR924 שנחשב לאמין. "היא הייתה בקשר עם חיזבאללה, והסבירה להם מדוע הביפר הגדול יותר עם הסוללה הגדולה יותר טוב מדגמים אחרים", אמר גורם ישראלי המעורה בפרטי המבצע. אחת מנקודות המכירה העיקריות של ה-AR924 הייתה שניתן "להטעין אותו עם כבל, והסוללות החזיקו יותר זמן", הוסיף הגורם.

כפי שהתברר, הייצור בפועל של המכשירים היה במיקור חוץ ולחברה הטייוואנית לא היה מושג שהמכשירים הורכבו פיזית בישראל בפיקוח המוסד, אמרו גורמים. הביפרנים של המוסד, שכל אחד מהם שוקל פחות משלוש אונקיות, כללו תכונה ייחודית: ערכת סוללות שהסתירה כמות זעירה של חומר נפץ רב עוצמה, על פי הגורמים המכירים את העלילה.

במהלך הרכבת הזימוניות, רכיב הפצצה הוסתר עד כדי כך שלא ניתן היה לזהותו כמעט, גם אם המכשיר היה מפורק, אמרו הגורמים. גורמים בישראל האמינו כי חיזבאללה אכן פירק חלק מהזימוניות ואולי אף צילם אותן, אך לא עלה על חומר הנפץ.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409171634' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_az10bf4k' duration='18']

"היה צריך ללחוץ על שני כפתורים כדי לקרוא את ההודעה", אמר גורם רשמי. בפועל, הדבר אומר שיש צורך להשתמש בשתי הידיים. "הפיצוץ שהגיע היה בסבירות גבוה פוצע את שתי הידיים, כך שלא ניתן יהיה להמשיך ולהילחם", הוסיף הגורם.

לדברי הגומים, ראש הממשלה בנימין נתניהו דן לראשונה בביצוע התוכנית במהלך חודש ספטמבר, מספר ימים לפני שיצאה לפועל. נאמר כי במערכת הביטחון עלו חילוקי דעות באשר לביצועה. כולם, כולל נתניהו, הבינו שפיצוץ אלפי המכשירים יכול להביא לנזק חסר תקדים לחיזבאללה, אך עלול גם לגרום לתגובה חריפה.

"היה ברור שיש כמה סיכונים", אמר גורם ישראלי. היו גורמים בצה"ל שהזהירו מפני הפוטנציאל להסלמה עם חיזבאללה, אבל היו כאלה, בעיקר בתוך המוסד, שראו במתקפה הזדמנות לשבש את סטטוס הקוו מול חיזבאללה באמצעות "דבר יותר אינטנסיבי".

ב-17 בספטמבר המתקפה יצאה לפועל, למרות שלא הושגה הסכמה מלאה בקרב מערבת הביטחון. אלפי זימוניות "אפולו" צלצלו או רטטו בבת אחת, בכל רחבי לבנון וסוריה. משפט קצר בערבית הופיע על המסך: "קיבלת הודעה מוצפנת". מספר שניות לאחר מכן, בזמן שרוב הפעילים מוציאים את המכשיר מהכיס ואוחזים אותו בשתי ידיים - אירע הפיצוץ.