מחאת הטייסים מתעצמת: בצה"ל נערכים להסלמת הצעדים

הטייסים מתכוונים להחריף את צעדיהם בעקבות התקדמות חקיקת ביטול עילת הסבירות - מה שיחייב את הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר להחליט אם לנקוט צעדים משמעתיים. גורמי ביטחון מעריכים: "המספרים יעלו". בדרג המדיני הודו: "אין ספק שהמחאה בצה"ל היא חלק מרכזי מקבלת ההחלטות בנוגע לחקיקה"

זמן צפייה: 04:36

מחאת הטייסים מתעצמת, הכעס והלחץ של נתניהו גובר ומהלכי החקיקה נמשכים ומביאים את הממשלה לעוד רגע מבחן: בפעם הקודמת החשש מפגיעה בבטחון המדינה ומחאה שחלחלה לחיל האוויר ולמתנדבים - שהם כוח משמעותי במצבת הטייסים - הביאה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור זמנית את המהפכה המשפטית ולהבטיח, בעיקר באנגלית, לחתור להסכמה רחבה. השאלה האם הפעם זה יוביל לניסיון פשרה או להתנגשות, בינתיים, בצה"ל נערכים לשבוע מתוח ולהסלמה במחאת טייסי המילואים, והערב (חמישי) דווח במהדורה המרכזית כי הטייסים מתכוונים להחריף את צעדיהם בעקבות התקדמות חקיקת ביטול עילת הסבירות לקריאות שנייה ושלישית.

על-פי ההערכות בצה"ל, בשבוע הקרוב צפויים כמה טייסים, ייתכן שעד עשרה, לא להגיע לאימוני כשירות. לדבר יש השפעה על הכשירות שלהם לתקוף בסוריה או בעזה, או להתכונן למלחמה הבאה - מה שיחייב את הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד חיל האוויר תומר בר לקבל החלטות אם לנקוט צעדים משמעתיים.

בתוך כך, ישנה התארגנות של 600 קצינים ולוחמים מסיירת צנחנים שתומכים במהלכי אי-ההתייצבות למילואים של אנשי סיירת צנחנים. כמו כן, דווח בחדשות 13 כי גורמי ביטחון אומרים כי יש בידיהם כבר מידע על מספר די מצומצם לפי שעה של אנשי חיל האוויר, חלקם טייסים, שהודיעו שלא יתייצבו בשבוע הבא. מדובר באנשי חיל האוויר שכבר קיבלו לתאריך מסוים. השיא, כנראה יגיע בימים הקרובים.

ההערכה בקרב גורמי הביטחון - גם המקצועי וגם המדיני - היא שהמספרים יעלו בשבוע הבא. בצה"ל מנטרים את המספרים הללו באופן יומיומי. בדרג המדיני הודו: "אין ספק שהמחאה בצה"ל היא חלק מרכזי מקבלת ההחלטות בעניין החקיקה".

בסיס חיל האוויר בפלמחים
בסיס חיל האוויר בפלמחים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

אלוף-משנה במילואים נוף ארז מחיל האוויר שלח מכתב למפקדו בזו הלשון: "המפקד, בצער רב ובהרבה כאב אני נאלץ להיפרד מהיחידה. בחודשים האחרונים משתנה לנו המדינה מתחת לאף והשלטון הופך לדיקטטורה של שליט יחיד עם חבורת עבריינים עושי דברו".

כמו כן, פרסם פורום הרפואה הצבאית מכתב: "אנו עוקבים בדאגה רבה אחר החקיקה הדורסנית והשפעתה מרחיקת הלכת על שיטת המשטר ומערכת הבריאות בישראל. בכוונת הפורום להביא לידיעת גורמי הצבא את הסכנה המיידית שנוצרה כתוצאה מחקיקה זו לכשירות חיל הרפואה. ברגעים אלו אנו מרכזים את מכתבי הפסקת ההתנדבות שנכתבו בלב כבד על ידי מאות רופאים, פרמדיקים ואנשי בריאות הנפש המשרתים בשרות מילואים פעיל. בכוונת הפורום להגיש מכתבים אלו בהקדם לגורמי הצבא הבכירים בכדי לשקף את גודל השבר. אנו קוראים לממשלת ישראל להקשיב לאזהרותינו על הנזקים הבלתי הפיכים הנגרמים לכשירות החיל ולעצור באופן מיידי את החקיקה המסוכנת ולאחות את הקרעים".