יוחנן, יורי ואדריאן נרצחו בפיגוע במעבר אלנבי: "ירה ממשאית"

יוחנן שחורי (61) ממעלה אפרים, יורי בירנבאום (65) מנעמ"ה ואדריאן מרסלו פודסמסר מאריאל, שעבדו כמאבטחים במעבר, נרצחו בפיגוע הירי כשנהג משאית ירדני חמוש באקדח פתח לעברם באש במהלך הבידוק הביטחוני

זמן צפייה: 07:11

הותר לפרסום: יוחנן שחורי, בן 61 ממעלה אפרים, יורי בירנבאום, בן 65 מנעמ"ה, ואדריאן מרסלו פודסמסר, תושב אריאל, הם שלושת המאבטחים שנרצחו היום (ראשון) בפיגוע הירי בבקעת הירדן.

מלבד עבודתו כמאבטח במסוף אלנבי, שחורי התנדב במשטרה ובכיתת כוננות של מעלה אפרים. הלווייתו התקיימה ב-18:00 בבית העלמין במעלה אפרים. מהמועצה המקומית מעלה אפרים נמסר: "מודיעים בהלם ובצער כבד על הירצחו של תושב היישוב וחבר המועצה לשעבר יוחנן שחורי. החל מ-7 באוקטובר, מיד עם גיוסם של כל חברי כיתת הכוננות לצבא, גויס יוחנן שחורי לכיתת הכוננות וביצע כל משימה שנדרש, מתוך שליחות ומחויבות לביטחון התושבים. כמו כן, הוא היה מתנדב במשמר האזרחי בשגרה לאורך שנים ארוכות. אנו כואבים את הירצחו של חברנו היקר ומשתתפים בצערה הגדול של המשפחה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2409082011' autoplay='0' credit='אור הלר' desc='"גבול השלום" שהפך לנקודת תורפה ביטחונית ' poster='' kid='1_0w8d0p07' duration='177']

הלווייתו של פודסמסר תתקיים מחר, יום שני, בשעה 16:00 בבית העלמין באריאל. "תושבי אריאל ועם ישראל כולו מרכינים ראש על הירצחו של אדריאן, תושב העיר, בפיגוע במעבר אלנבי. אנו משתתפים בצער המשפחה ומלווים אותה", נמסר מעיריית אריאל.

ממשפחת פודסמסר נמסר: "הוא היה אבא, בעל, וחבר מדהים, בחור מצחיק אוהב מלא כוונות טובות, אהב לעזור ולהיות שם במיוחד בשביל משפחתו וילדיו. מרסלו גדל בארגנטינה, שם הכיר את גרושתו ואיתה הביא ארבעה ילדים. ב-2003 עלה לארץ, ורוב חייו גר בבקעת הירדן. הוא התגרש והתחתן בשנית; היה אדם הגון שאהב לעזור ודאג ליקיריו מכל ליבו - גם אם לעתים זה בא על חשבונו". הם סיפרו כי בארגנטינה הוא עבד כשחקן, ליצן וקוסם בהופעות לילדים.

כוחות הביטחון בזירת הפיגוע במעבר אלנבי
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע במעבר אלנבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נשק המחבל מהפיגוע במעבר אלנבי
נשק המחבל מהפיגוע במעבר אלנבי | צילום: דובר צה"ל

מצה"ל נמסר כי המחבל הוא נהג משאית ירדני, שהגיע למעבר אלנבי דרך ירדן, יצא מהמשאית - ופתח בירי לעבר כוחות שאבטחו את המקום. כוחות הביטחון מבצעים סריקות במקום מחשש להימצאותם של מחבלים נוספים, ופועלים לשלילת חשד למלכוד המשאית במטענים. בערוץ אל-חדת' הסעודי דווח כי גורם ביטחוני ירדני מסר שמבצע הפיגוע במעבר הוא איש צבא ירדני לשעבר ששוחרר משירות.

צה"ל סגר את הכניסות ליריחו ומכתר את העיר. לפי גורמים ביטחוניים שצוטטו בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וואפא", ישראל עצרה מספר פועלים ונהגים במעבר. במקביל, מקור ביטחוני ירדני אמר ל"אל-ג'זירה" כי גשר אלנבי נסגר לשני הכיוונים עד להודעה חדשה. מפקד פיקוד הדרום, האלוף אליעזר טולדנו, סייר במעבר והיה מוטרד מהאבטחה בו.

כוחות הביטחון בזירת הפיגוע במעבר אלנבי
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע במעבר אלנבי | צילום: רויטרס

משרד הפנים הירדני הודיע כי לפי התחקיר הראשוני מדובר בפעולה אינדיבידואלית, אך החקירה נמשכת על מנת לברר את כל פרטי האירוע. היורה הוא ירדני בשם מאהר דיאב אלג'אזי העובד כנהג משאית המעבירה סחורות מירדן לאזור יהודה ושומרון. כמו כן נמסר ממשרד הפנים הירדני כי ישנם מגעים בדבר קבלת גופת המחבל על מנת שתיקבר בירדן.

כוחות הביטחון בזירת הפיגוע במעבר אלנבי
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע במעבר אלנבי | צילום: רויטרס
מפקד פיקוד המרכז ומח"ט הבקעה והעמקים בהערכת מצב בזירת הפיגוע במעבר אלנבי
מפקד פיקוד המרכז ומח"ט הבקעה והעמקים בהערכת מצב בזירת הפיגוע במעבר אלנבי | צילום: דובר צה"ל
זירת הפיגוע במעבר אלנבי
זירת הפיגוע במעבר אלנבי | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיגוע בפתח ישיבת הממשלה, שלח תנחומים למשפחות, ואמר: "אנחנו מוקפים באידיאולוגיה רצחנית שמובלת על ידי ציר הרשע של איראן. בימים האחרונים מחבלים נתעבים רצחו שישה מחטופינו בדם קר ושלושה משוטרי משטרת ישראל. הרוצחים אינם מבחינים בינינו, הם רוצים לרצוח את כולנו, עד האחרון; ימין ושמאל, חילונים ודתיים, יהודים ולא יהודים.מה שמונע את השמדת עמנו כבימים עברו הוא עוצמתה של מדינת ישראל וכוחו של צבא ההגנה לישראל. רוח הגבורה של החיילים והחיילות, השוטרים והשוטרות, אנשי ונשות כוחות הביטחון שלנו, ההקרבה העילאית של נופלינו הגיבורים וכוח העמידה של עמנו - זה כל ההבדל. כשאנחנו עומדים יחד - אויבינו אינם יכולים לנו, ולכן היעד המרכזי שלהם הוא לפלג אותנו, לזרוע פירוד בתוכנו".

עוד הוסיף נתניהו: "בסוף השבוע האחרון פרסם העיתון הגרמני 'בילד', מסמך רשמי של החמאס שחושף את תוכנית הפעולה שלו: לזרוע פירוד בתוכנו, להפעיל לוחמה פסיכולוגית על משפחות החטופים, להפעיל לחץ פוליטי פנימי וחיצוני על ממשלת ישראל, לקרוע אותנו מבפנים ולהמשיך במלחמה עד להודעה חדשה, עד תבוסת ישראל. רובם המוחלט של אזרחי ישראל אינם נופלים למלכודת הזאת של החמאס. הם יודעים שאנחנו מחויבים בכל מאודנו להשיג את מטרות המלחמה - לחסל את החמאס, להחזיר את כל חטופינו, להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל ולהשיב בבטחה את תושבינו בצפון ובדרום לבתיהם. נעמוד יחד, נחזיק יחד בחבל דוד, ובעזרת השם ננצח. ועוד מילה אחת, יש השואלים - 'הלנצח תאכל חרב?' - במזרח התיכון בלי חרב אין נצח".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409081229' autoplay='0' credit='נועם מטרי / לע״מ' desc='נתניהו: "אנחנו מוקפים באידיאולוגיה רצחנית, במזה"ת בלי חרב אין נצח"' poster='' kid='1_nyd1cl11' duration='143']

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "הפיגוע מצריך תחקיר נוקב, והוא עוד סימן לצורך לעבות את קו ההגנה בקיר המזרחי של מדינת ישראל - בקעת הירדן. אני מבקש להשתתף בצער משפחות הנרצחים ולחזק את אנשי כוחות הביטחון. ימים מאתגרים כל כך עוברים עלינו, ודווקא בהם עלינו להישאר מאוחדים וחזקים בתוכנו כחברה, ומול אויבינו כמדינה".

דוד אלחייני, ראש מועצת ערבות הירדן, אמר לחדשות 13: "אנחנו ידענו כבר מספר חודשים משיחות עם אנשי הצבא שהם מודעים למה שקורה בירדן, ומודעים לזה שהאוכלוסייה הפלסטינית בירדן תומכת בחמאס ומעודדת אותו. הצבא יודע את זה וערוך את זה, אך הם לא חשבו שזה יכול להגיע מגשר של שלום לכאורה. התוצאה מאוד קשה".

זירת הפיגוע במעבר אלנבי
זירת הפיגוע במעבר אלנבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מפקד פיקוד המרכז ומח"ט הבקעה והעמקים בהערכת מצב בזירת הפיגוע במעבר אלנבי
מפקד פיקוד המרכז ומח"ט הבקעה והעמקים בהערכת מצב בזירת הפיגוע במעבר אלנבי | צילום: דובר צה"ל

אתמול בוצע ניסיון פיגוע דריסה בתחנת הדלק בעלי שבמועצה האזורית בנימין, כאשר רכב פלסטיני האיץ לעבר ניידת משטרה והתנגש בה. אין נפגעים. נהג הרכב החשוד, פלסטיני בן 42, נתפס על-ידי כוחות צה"ל והועבר להמשך חקירה על-ידי כוחות הביטחון. מהמשטרה נמסר כי ניסיון הפיגוע התרחש במהלך פעילות מבצעית של שוטרי התנועה של מחוז ש"י בכביש 60 סמוך ליישוב עלי.

זירת הפיגוע סמוך למחסום תרקומיא
זירת הפיגוע סמוך למחסום תרקומיא | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90
רס"מ רוני שקורי, רנ"ג הדס ברנץ, פקד אריק בן אליהו
רס"מ רוני שקורי, רנ"ג הדס ברנץ, פקד אריק בן אליהו | צילום: דוברות המשטרה

בשבוע שעבר נרצחו שלושה שוטרים בפיגוע ירי באזור חברון. רס"מ רוני שקורי, בן 61 משדרות, רנ"ג הדס ברנץ, בת 53 משדה משה, ופקד אריק בן אליהו, בן 37 מקריית גת, נורו למוות כאשר היו ברכבם בכביש 35, סמוך למעבר תרקומיא. כ-9 שעות לאחר הפיגוע, חוסל המחבל בפעילות של יחידת דובדבן בחברון.