המתיחות מול חיזבאללה: חיל הים מתגבר את ההגנה על "כריש"

אחרי שנסראללה הפך אתמול את הפקת הגז לעילה לעימות, והבטיח כי "כל שדות הגז של ישראל תחת איום הטילים" וסימן את ספטמבר כמועד שבו עלולה לפרוץ מלחמה - בצה"ל מתגברים את הדריכות. עם זאת, בישראל מעריכים שלמרות הכול נסראללה לא יפתח במלחמה, אך נערכים להידרדרות שתוביל לעימות רחב

זמן צפייה: 03:47

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שוב ממשיך לפזר איומים לעבר ישראל, והפעם לא רק אסדת הגז "כריש" על הכוונת: "כל השדות מאוימים. אין מטרה ישראלית ביבשה או בים שהטילים המדויקים של חיזבאללה אינם מסוגלים לפגוע בה". הטון התקיף של נסראללה נמשך תוך איום מפורש להסלים, אם ישראל תממש את כוונתה להתחיל את השאיבה כבר בספטמבר. "אם הם (הישראלים) ירצו להפיק נפט וגז מ'כריש' בספטמבר, בשעה שלבנון עדיין לא קיבלה את זכויותיה, יש כאן בעיה". בינתיים, בישראל לוקחים מאוד ברצינות את איומי נסראללה.

הסיבה היא שמזכ"ל חיזבאללה נשמע שונה מכפי שהתרגלנו לשמוע אותו ב-16 השנים האחרונות, והוא נשמע כמי שמוכן "ללכת על הסף". למעשה, כשנסראללה מתייחס לכלל אסדות הגז - שאינן שנויות במחלוקת - הוא בונה לעצמו נראטיב: אם הוא יחליט לא לפעול ויושג הסכם עם לבנון הוא יוכל לומר שהוא הושג בגלל איומיו. מנגד, אם יחליט דווקא לפעול - ה"אליבי" שלו יהיה שאסדת כריש היא ישראלית ולכן היא "מטרה לגיטימית".

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

בשל כך, צה"ל מתגבר את הדריכות שלו בהגנה על אסדת כריש. יודגש כי לא מדובר במהלך טריוויאלי: האסדה נמצאת כ-90 קילומטרים מחופי ישראל וחלק מאיומי חיזבאללה כוללים טילי חוף-ים מתקדמים. בצה"ל מבינים שבשל העובדה שנסראללה סימן את ספטמבר כמועד שבו עלול לפרוץ עימות עם לבנון - החודשיים הבאים יאופיינו במתיחות. בינתיים, לדעת האחראים על המשא ומתן בישראל, אם לבנון תראה רצון והמתווך האמריקני יגלה יותר נמרצות - אפשר יהיה להגיע להסכם.

בתוך כך, בחודש האחרון שיגר חיזבאללה שלושה מל"טים לא חמושים לעבר האסדה שיורטו על ידי ישראל, אבל גם אחרי הניסיונות האלה והאיומים, בישראל מעריכים כי נסראללה לא יפתח במלחמה, אבל נערכים גם להידרדרות שתוביל לעימות רחב. "אני חושב שרמת ההרתעה של מדינת ישראל גבוהה ביחס ללבנון ולחיזבאללה", אמר היום שר הביטחון בני גנץ בוועידה הלאומית, "הוא מבין טוב שהוא צריך להיות מורתע, אבל אם הוא יאתגר אותנו, אנחנו נרים את הכפפה הזאת. זה יכאב להם עוד".

לוחמי חיזבאללה
לוחמי חיזבאללה | צילום: רויטרס

ההערכה היא כי חיזבאללה לא באמת רוצה מלחמה, אבל עלול להיגרר לעימות בשל אינטרסים איראניים, וגם בשל מצבו של נסראללה בזירה הפנים-לבנונית. "אנחנו לא מחפשים מלחמה ולא רוצים במלחמה, אבל איננו חוששים ממנה. אנחנו נמנע את הפקת הנפט והגז על ידי ישראל כל עוד לא יאפשרו ללבנון להפיק את הנפט והגז שלה, ואם הדבר יוביל למלחמה, אז נלך למלחמה", אמר נסראללה בריאיון לרגל 40 שנה להקמת ארגון חיזבאללה, ולכולם ברור כי כל התגרות נפיצה או אירוע נקודתי בין חיזבאללה לישראל, יכולים להוביל למלחמה בין ישראל ללבנון. "אני מאמין שאין עתיד לישות הזאת (לישראל) שאנו מכנים אותה 'ישות זמנית'. איננו זקוקים לעוד 40 אביבים כדי לראות את התוצאה הזאת".