תחקיר הפיגוע בגבול מצרים: שרשרת מחדלים וכשלים, המח"ט הודח

עשרה ימים לאחר הפיגוע הקשה בגבול מצרים, תחקיר צה"ל מצביע על שורת כשלים מקצועיים ועם זאת שיבח את פועלם של הלוחמים שנפלו. המחבל עבר מפתח בגדר עליו הלוחמים לא ידעו ובמשך שעות איש לא יצר איתם קשר. המח"ט הודח, מפקד האוגדה ננזף

זמן צפייה: 06:44

צה"ל פרסם הערב (שלישי) את תחקיר הפיגוע שהתרחש בשבת שעברה בגבול מצרים, בו נהרגו הלוחמים סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז. בעקבות התחקיר הוחלט להדיח את מפקד החטיבה המרחבית עידו סעד, מפקד האוגדה איציק כהן יינזף פיקודית וגם מפקד גדוד ברדלס איוואן קון - שקידומו ייעצר לחמש שנים. על פי צה"ל, האירוע הוא תוצאה של שרשרת כשלים מקצועיים ולא רשלנות.

הצעדים המשמעתיים הם בעקבות שורת הכשלים המקצועיים של המפקדים - ובעיקר של מפקד חטיבת פארן שהודח. צעדים נוספים יינקטו נגד קצינים בגדוד. הרמטכ"ל: "איבדנו לוחמת ושני לוחמים, מהטובים ביותר שיש לנו. ערכנו תחקיר נוקב ומעמיק. לצד עשייה איכותית, יוזמה והצלחות, מצאנו גם תקלות ופערים מבצעיים ופיקודיים; נלמד אותם, נתקן ונשתפר. הלוחמים והלוחמת שנפלו פעלו ללא דופי".

6k9uyobjhv
מפה של מקום הפיגוע | צילום: דובר צה''ל

מהתחקיר עולה סדר האירועים המלא באותו הלילה, שהחל בסיכול הברחת סמים על ידי לוחמי גדוד ברדלס בשעה 01:40 בו הוקפצו ליה ואורי. המחבל יצא בשעה 03:00 מעמדת שמירה אחורית והלך בוואדי בצורה נסתרת כ-7.5 קילומטרים עד הגבול. הקשר האחרון עם אורי וליה נעשה בשעה 04:10 ובניגוד לנהלים לא נבדק מצבם שעות לאחר מכן. בבדיקה שנעשתה לאחר מכן זוהו השניים בעמדה ב-06:34.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306131730' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מרחב הגבול בו היה הפיגוע' poster='' kid='1_00wzjoeq' duration='0']

על פי ההערכות, המחבל חצה את הגדר לקראת השעה 07:00, כאשר במצלמות לא על הגדר הוא לא נצפה. המחבל עבר דרך פתח מוסתר בגדר אותו לא היה אמור להכיר ובצה"ל יבררו זאת מול המצרים. המחבל מתקדם בזחילה לעבר העמדה של ליה ואורי ויורה בשניהם מטווח קצר מספר כדורים. בצה"ל טוענים שהשניים לא ישנו כשהוא הגיע ופעלו לפי הנהלים. לוחמות בעמדה סמוכה שומעות ירי ורואות את דמותו של המחבל אך חושבות שמדובר באורי.

אחד הכשלים המרכזיים הוא הפתחים הביטחוניים הממוקמים לאורך הגדר שבצה"ל חשבו כי הם נותרו סודיים. הפתחים האלו משמשים כוחות מיוחדים וחיילי הבט"ש בחטיבה לא מודעים לקיומם. בצה"ל הודו כי מדובר בתפיסה שגויה והלקח הוא סגירת הפתחים, שמוחזקים על ידי אזיקונים בלבד, באופן מיידי.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
מוצב מצרי בגבול ישראל-מצרים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

למרות שבמשך שעות לא נוצר קשר עם שני הלוחמים בעמדה, ויותר משעתיים לאחר הפיגוע - רק בשעה 09:30 מגיע סגן מפקד הפלוגה לעמדה ומזהה את הלוחמים ההרוגים. בשלב זה עולה הכוננות ומתחילים לחפש אחר המחבל, ששהה פחות מ-20 שניות בעמדה של ליה ואורי.

בזמן הרב שעבר המחבל נכנס כקילומטר לתוך שטח ישראל, התפלל ובנה לעצמו עמדת ירי מאבנים. בשטח חשבו שהוא חזר לשטח מצרים, מפקדת כיתה מהגדוד זיהתה אותו במשקפת שלה אך לא בטוחים אם מדובר במחבל או באזרחים שמטיילים במקום. הגששים טענו שהוא חזר למצרים.

מחמד אברהים סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול מצרים
מחמד אברהים סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול מצרים

בעקבות הזיהוי במשקפת מתחזקת ההבנה שמדובר במחבל חמוש, רחפן מזהה אותו במקום המחבוא מאשר שזה המחבל באופן סופי. הכוח מתקרב כ-250 מטרים ממנו, הוא פותח באש ויורה באוהד, שהיה ללא קסדה, ובגשש. אוהד נפצע קשה והגשש נפצע קל בידו. המחבל חוזר אחורה ועוד כוחות סוגרים עליו - עד שמפקד החטיבה עידו סעד יורה בו והורג אותו.

ממצאי התחקיר הם כי התקלות היו הערכת הגששים שהמחבל חזר למצרים, השמירות הארוכות וחוסר ההיכרות של הלוחמים עם המעברים בגדר. כמו כן, לא בוצע נוהל בדיקת תקינות עם הלוחמים. מפקד חטיבת פארן הודח מתפקידו בשל אחריות פיקודית לאירוע, מפקד האוגדה איציק כהן ננזף פיקודית ומפקד הגדוד ננזף וקידומו יעוכב בחמש שנים.

מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז
מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז | צילום: דובר צה''ל

כזכור, שלשום ביקר מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, בקהיר יחד עם ראש חטיבת תבל, תא"ל אפי דפרין, וראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין, תא"ל ג'. השלושה, בשיתוף עם בכירים בצבא מצרים, המשיכו את תחקיר הפיגוע, שבוצע על ידי השוטר המצרי מחמד אברהים סלאח.

מדובר צה"ל נמסר אז כי "התחקיר המשותף החל ביום האירוע, כאשר משלחת בכירים מצבא מצרים הגיעה למקום האירוע בישראל ונמשכת גם כעת. שני הצדדים הביעו את מחויבותם לתחקיר מעמיק והגעה לחקר האמת".

הלוחמים שנהרגו בפיגוע הובאו בשבוע שעבר למנוחות, כאשר בבית העלמין הצבאי בראשון לציון נערכה הלווייתה של סמל ליה בן נון, בבית העלמין הצבאי בצפת הובא למנוחות סמ"ר אורי יצחק-אילוז, וסמ"ר אוהד דהן נטמן בבית העלמין הצבאי באופקים.