עמד להשתחרר - ונודע כחובב ציור: הפרטים על המחבל בגבול מצרים

ערוץ סעודי מדווח כי השוטר המצרי שירה למוות בשלושה לוחמים הוא מחמד אברהים סלאח, בן 23 שעמד לסיים את שירותו הצבאי. במצרים בודקים את הרקע שלו - על מנת לברר האם הושפע מאידיאולוגיה דתית כזו או אחרת. ישראל העבירה למצרים את גופתו, ולפי משפחתו הבוקר הוא כבר נקבר

זמן צפייה: 01:31

פרטים חדשים נחשפים היום (שני) אודות השוטר המצרי שביצע את הפיגוע ביום שבת בגבול מצרים, בו נהרגו שלושה לוחמי צה"ל. מדיווח של ערוץ "אל חדת'" הסעודי עולה כי המחבל הוא מחמד אברהים סלאח, בן 23 מאזור עין א שמס, מזרחית לקהיר. ישראל העבירה למצרים את גופתו, ולפי משפחתו הבוקר הוא כבר נקבר.

לפי הדיווח, השוטר המצרי ששירת באזור סיני היה קרוב לסיום שירותו הצבאי, והוא נודע בקרב חבריו כחובב ציור. בעמוד הפייסבוק שלו הוא כתב: "אנא אלוהים, כפי שהנחית את ההולכים בדרך הישר הנחה אף אותי ועשה אותי אחד מהם", מה שיכול אולי להעיד על התקרבות לדת והתחזקות. יודגש כי עד כה אין אישור לפרסום זה ממקור אחר.

מחמד אברהים סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול מצרים
מחמד אברהים סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול מצרים

במצרים מהדקים את שיתוף הפעולה עם ישראל, וממשיכים גם היום לחקור את הפיגוע. בניגוד לגירסה הרשמית של המצרים, לפיה מדובר בחייל שניסה לרדוף אחר סוחרי סמים, בדרגים הנמוכים הם אומרים שהיה פה שוטר מצרי שסרח, והם בודקים את הרקע שלו - האם הושפע מאידיאולוגיה דתית כזו או אחרת.

המצרים אומרים שננקטו צעדים שימנעו פיגוע כזה בעתיד, ובינתיים ברשת ניתן לזהות מעט אהדה כלפי אותו מחבל, יש מי שמכנה אותו שאהיד - אבל זה בשוליים. בשטח, מקורות מצריים אומרים כי שיתוף הפעולה בינם לבין ישראל מתהדק יותר, כאשר מתבצעת החלפת מידע מודיעני ומדובר על הוספת מגדלי פיקוח שנועדו למנוע מקרים כאלו בעתיד.

הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע
הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע | צילום: דובר צה''ל

התחקיר של צה"ל אודות הפיגוע נמשך, כאשר הרמטכ"ל הרצי הלוי רוצה תשובות תוך שבוע, ואמש פורסמה תמונה חריגה של כוחות צה"ל על גדר הגבול ביחד עם בכירים בצבא המצרי, שמגיעים בלבוש אזרחי אל הצעד הישראלי של הגדר - לטובת תחקיר משותף.

בדרך כלל, בגלל הרגישויות של המצרים, היחסים איתם נשארים מתחת לרדאר לבקשתם, אך הפעם כאמור פורסמה התמונה החריגה הזו. צה"ל דן בשאלה אם לבצע הדחות בעקבות שרשרת הכשלים והמחדלים, כאשר אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו מתדרך היום עשרות בכירים במערכת הביטחון, ומדגיש דווקא את הדברים הטובים.

מפקד האוגדה, תא"ל איציק כהן, מסביר בתחקירים כי הוא חשש שייפגעו באזרחים שמטיילים באזור, ולכן הסתער לבדו עם כוחות הקרקע לעבר המחבל, ולא רצה לחכות ללוחמי ימ"מ או ליחידות מיוחדות שהיו בדרך, כמו גם למסוקים או לכלי טיס בלתי מיואשים.גם שיקול הדעת שלו ייבחן, והרמטכ"ל הלוי יערוך הבחנה בין שגיאה לתקלה.

מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז
מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז | צילום: דובר צה''ל

אמש הובאו למנוחות הלוחמים שנפלו בתקרית. בבית העלמין הצבאי בראשון לציון נערכה הלווייתה של סמל ליה בן נון, בבית העלמין הצבאי בצפת הובא למנוחות סמ"ר אורי יצחק-אילוז, וסמ"ר אוהד דהן הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי באופקים.