תחקיר הפיגוע בגבול: בישראל דורשים ממצרים תשובות

בגלל הרגישויות של המצרים, היחסים איתם נשארים בדרך כלל מתחת לרדאר לבקשתם, אך צה"ל מפרסם תמונה חריגה של כוחות על גדר הגבול ביחד עם בכירים בצבא המצרי. שאלת ההדחות בעקבות שרשרת הכשלים והמחדלים נבחנת - והמצרים טוענים שננקטו צעדים שימנעו פיגוע כזה בעתיד

זמן צפייה: 05:55

התחקיר של צה"ל אודות הפיגוע בגבול מצרים, בו נהרגו שלושה לוחמים, נמשך, כאשר הרמטכ"ל הרצי הלוי רוצה תשובות תוך שבוע, ובינתיים צה"ל מפרסם הערב (ראשון) תמונה חריגה של כוחות צה"ל על גדר הגבול ביחד עם בכירים בצבא המצרי, שמגיעים בלבוש אזרחי אל הצעד הישראלי של הגדר - לטובת תחקיר משותף.

בדרך כלל, בגלל הרגישויות של המצרים, היחסים איתם נשארים מתחת לרדאר לבקשתם, אך הפעם כאמור פורסמה התמונה החריגה הזו. צה"ל דן בשאלה אם לבצע הדחות בעקבות שרשרת הכשלים והמחדלים, כאשר אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו מתדרך היום עשרות בכירים במערכת הביטחון, ומדגיש דווקא את הדברים הטובים.

מפקד האוגדה, תא"ל איציק כהן, מסביר בתחקירים כי הוא חשש שייפגעו באזרחים שמטיילים באזור, ולכן הסתער לבדו עם כוחות הקרקע לעבר המחבל, ולא רצה לחכות ללוחמי ימ"מ או ליחידות מיוחדות שהיו בדרך, כמו גם למסוקים או לכלי טיס בלתי מיואשים.גם שיקול הדעת שלו ייבחן, והרמטכ"ל הלוי יערוך הבחנה בין שגיאה לתקלה.

הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע
הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע | צילום: דובר צה''ל

במצרים מהדקים את שיתוף הפעולה עם ישראל, וממשיכים גם היום לחקור את הפיגוע. בניגוד לגירסה הרשמית של המצרים, לפיה מדובר בחייל שניסה לרדוף אחר סוחרי סמים, בדרגים הנמוכים הם אומרים שהיה פה שוטר מצרי שסרח, והם בודקים את הרקע שלו - האם הושפע מאידיאולוגיה דתית כזו או אחרת.

המצרים אומרים שננקטו צעדים שימנעו פיגוע כזה בעתיד, ובינתיים ברשת ניתן לזהות מעט אהדה כלפי אותו מחבל, יש מי שמכנה אותו שאהיד - אבל זה בשוליים. בשטח, מקורות מצריים אומרים כי שיתוף הפעולה בינם לבין ישראל מתהדק יותר, כאשר מתבצעת החלפת מידע מודיעני ומדובר על הוספת מגדלי פיקוח שנועדו למנוע מקרים כאלו בעתיד.

מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז
מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז | צילום: דובר צה''ל

הערב הובאו למנוחות הלוחמים שנפלו בתקרית. בבית העלמין הצבאי בראשון לציון נערכה הלווייתה של סמל ליה בן נון, ואחותה ספדה לה: "אני כבר מתגעגעת אליך, את היית קרן שמש, לב, השמחה, היית הצמד שלי. זה קשר של אחיות, הדם שלי, תמיד הצחקת אותי. אני אוהבת אותך. תדאגי מלמעלה ואני אדאג מלמטה. תודה שזכיתי להיות אחותך. את היית הבילוי המועדף עליי".

גבול מצרים, הלווייתה של סמל ליה בן נון
הלווייתה של סמל ליה בן נון

בבית העלמין הצבאי בצפת הובא למנוחות סמ"ר אורי יצחק-אילוז, חברו ספד לו: "חבר שלי, שותף שלי להכל. לא מאמין שאני סופד לך, לא מאמין שצריך לדבר עליך בלשון עבר, לא נתפס. לא סתם קראו לך אורי, היית נקודת אור לכולנו, למשפחה, לחברים לגדוד. אורי אתה הכי טוב שיש. תמיד ראינו אותך עם החיוך הגדול שלך. שידרת אופטימיות מדהימה. ידענו תמיד שאתה הכתובת לכל דבר. שאתה היחיד שתמצא את הצד הטוב בכל דבר. אורי, היית איתי מההתחלה, בהכל היינו ביחד, תמיד ידעתי שיש על מי לסמוך שאתה פה".

הלווייתו של סמ''ר אורי יצחק-אילוז שנהרג בגבול מצרים
הלווייתו של סמ''ר אורי יצחק-אילוז שנהרג בגבול מצרים | צילום: חדשות 13

סמ"ר אוהד דהן הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי באופקים, בת זוגו ספדה לו: "גבר אמיתי שלי איך עזבת אותי ככה עם כל התוכניות שלנו, הבטחת לי שאנחנו לתמיד ומה עם זה? עכשיו נשארתי לבד, השארת את כולנו ככה. אני רוצה שבכל העולם ידעו איזה גיבור היית. רק חיכית לסכל ולהסתער. היית הכוח שלי. היום החלטתי להגיע במדי א', תמיד אמרת לי שזאת זכות. תודה על כל מה שלימדת אותי אוהד דהן אהבת חיי".