שוטר מצרי הרג שלושה לוחמי צה"ל בגבול - וחוסל

שוטר מצרי ירה למוות בשלושה לוחמי צה"ל - וחוסל בתום מצוד אחריו. הותרו לפרסום שמותיהם של שניים מהלוחמים שנפלו בפיגוע: סמ"ר אוהד דהן, בן 20 מאופקים, וסמל ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון,. גלנט קיים הערכת מצב עם הרמטכ"ל. הצבא המצרי: "איש ביטחון חדר לישראל כשרדף אחר מבריחי סמים"

זמן צפייה: 02:22

 סמל ליה בן נון, בת 19 מראשון לציון, היא אחת משלושת הלוחמים שנהרגו על-ידי שוטר מצרי שחדר לשטח ישראל. דובר צה"ל מסר כי "סמל ליה בן נון ז"ל ולוחם צה"ל נוסף נהרגו בפעילות מבצעית שוטפת במרחב חטיבת פארן בעת פעילות מבצעית שוטפת בעמדה צבאית בגבול מצרים. צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן". חברתה של ליה בן נון לחדשות 13 סיפרה: "הייתי איתה בטירונות. היא הייתה מלאכית. אנחנו לא מעכלים את המצב". זמן קצר לאחר מכן פורסם שמו של לוחם נוסף שנהרג: סמל-ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים.

ליה בן נון
ליה בן נון | צילום: דובר צה''ל
סמל-ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים
סמל-ראשון אוהד דהן, בן 20 מאופקים | צילום: דובר צה''ל

דובר הצבא המצרי הודיע כי "אמש, אחד מאנשי הביטחון האמונים על אבטחת הגבול הבינלאומי, רדף אחר מבריחי סמים. במהלך המרדף איש הביטחון פרץ את מחסום הביטחון וחילופי אש התרחשו בינו לבין אנשי האבטחה הישראלים - מה שגרם למותם של שלושה אנשי ביטחון ישראלים ופציעתם של שניים". גורם מצרי אחר אמר כי מדובר ב"אירוע קשה ומצער שלא צפוי להשפיע על היחסים עם ישראל. נפתחה חקירה מקיפה".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2303061640' autoplay='0' credit='' desc='"המסע שלי כלוחמת". הסרטון שהעלתה ליה בן נון' poster='' kid='1_pl5efnxk' duration='83']

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בעקבות הפיגוע - ומסר: "כואב את נפילת שלושת הלוחמים בתקרית בגבול מצרים. חיילי צה״ל ביצעו את משימותיהם במסירות אך האירוע הסתיים עם תוצאות קשות. לבי עם המשפחות בשעתן הקשה ביותר. קיימתי הערכת מצב עם הרמטכ״ל - צה״ל יתחקר את האירוע כנדרש. בוטח בלוחמי ובמפקדי צה״ל הממשיכים בביצוע משימותיהם". בנחישות ובהתמדה.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
חיילים בגבול מצרים, ארכיון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90
כביש 10 בגבול מצרים
כביש 10 בגבול מצרים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

השאלות הקשות: איך חדר המחבל לשטח ישראל, כיצד לוחמי צה"ל היו ללא רוח חיים בעמדה במשך זמן רב ואיש לא ידע על כך; איך קרה שהמחבל הסתובב חופשי במשך שעות ולא נתפס - ומדוע לא חוסל מהאוויר לנוכח תוואי השטח המורכב?.

האירוע החל ב-02:30, אז סיכל צה"ל הברחת סמים משמעותית - שלושה קילומטרים בלבד מהעמדה שבה נהרגו הלוחם והלוחמת. המשמרת של השניים בעמדה החלה ב-21:00 והייתה אמורה להימשך 12 שעות. בסביבות 06:00, שוטר מצרי שחדר לשטח ישראל ממצרים פתח באש לעברם והרג אותם. הם אותרו בנפרד, ללא רוח חיים, לאחר שלא ענו ברשת הקשר.

Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
גבול ישראל-מצרים | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 06 03 At 1
מוצב מצרי בגבול ישראל-מצרים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מקורות מסרו לרשת אלג'זירה כי צה"ל גילה את החיילים ההרוגים שעות לאחר פיגוע הירי. לטענתם הפיגוע התרחש בשעה 04:30 לפנות בוקר. עוד הוסיפו כי חמושים הסתננו ופתחו בירי בשלבים שונים בגבול מצרים.

בעיתון אלערביה נכתב כי בעקבות האירוע מתקיימים מגעים בין מצרים לישראל לכינוס פגישה ביטחונית דחופה בעניין הירי בגבול. מדובר על הקמת ועדה מצרית וישראלית בנוגע לאירוע בכדי למנוע את הישנותו.

כביש 10 בגבול מצרים
כביש 10 בגבול מצרים | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בגבול מצרים מתרחשות על בסיס קבוע הברחות סמים ונסיונות הברחה שמסוכלים על ידי כוחות צה"ל. הבדואים המבריחים מגיעים פעמים רבות מסיני על רכבי שטח כשהם חמושים, ולעיתים האירועים מובילים לחילופי אש.

בדצמבר האחרון סוכל ניסיון הברחה בגבול מצרים ונהרג אחד המבריחים. תצפיות צה"ל זיהו מספר חשודים במרחב החטיבה המרחבית פארן, ירי בוצע לעבר החשודים - ואחד מהם נפגע. כוח צה"ל העניק לפצוע טיפול רפואי, ולאחר זמן קצר נקבע מותו.