"אחים לנשק" לגלנט: "לגייס את בני הישיבות - או שנפנה לבג"ץ"

תנועת "אחים לנשק" והורים למלשב"ים מאיימים כי יפנו לבג"ץ, בשל החלטת הממשלה להאריך את ההסדר הקיים בנוגע לאי-גיוסם של תלמידי הישיבות. הם טוענים כי כבר ב-2017 בג"ץ קבע כי ההסדר הנוכחי אינו חוקתי - ועל כן הארכתו מפקיעה את סמכות הכנסת להסדיר את מעמדם של בני הישיבות

עימותים בבני ברק
מחאת המילואימניקים | צילום: פלאש 90

תנועת "אחים לנשק" והורים למתגייסים שיגרו הבוקר (רביעי) מכתב לרמטכ"ל ושר הביטחון, שבו נאמר: "גייסו את בני הישיבות על פי חוק - או שנעתור לבג"ץ". הדברים נאמרים לאור החלטת הממשלה להאריך את ההסדר הקיים בנושא גיוס ישיבות עד מרץ 2024.

כותבי המכתב טוענים כי כבר בשנת 2017 בג"ץ קבע כי ההסדר הקיים בנושא אי-גיוס ישיבות הוא בלתי-חוקתי, לכן הארכתו היא בבחינת הכאת חטא על פשע ומחוסרת בסיס חוקי אמיתי. במציאות שנוצרה, כך הם טוענים, חובת הגיוס של תלמידי הישיבות תלויה באופן כמעט בלעדי במידת רצונו של גלנט לממש אותה, ונוטלת למעשה את הפיקוח על מימוש חובת הגיוס מידי הכנסת.

מחאת המילואימניקים אחים לנשק
מחאת המילואימניקים מול בית השר לוין | צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק

כך, הם טוענים, החלטת הממשלה מפקיעה ללא תוקף חוקי את סמכויותיה של כנסת ישראל, שהוא הגוף הריבוני המוסמך היחיד לקבוע הסדר למעמדם של תלמידי ישיבות, ומעבירה אותן אל הרשות המבצעת כאילו מדובר בפעולה שלטונית שאינה טעונה חקיקה ראשית.

אברכים חרדים מתפללים
אברכים חרדים מתפללים | צילום: חדשות 13

מנסחי המכתב, עו"ד טומי מנור וטל גנדלמן, מדגישים את חומרת הניסיון מצד הממשלה להורות לשר הביטחון כביכול ביד האחת "לא ליתן דחיות שירות חדשות לתלמידי ישיבות", כשבידה השנייה מנחה הממשלה את השר באופן מפורש בהחלטה שלא לנקוט כל הליכים כנגד תלמידי ישיבות חייבי גיוס.

הפונים, הורים למלש"בים ואנשי מחאת המילואימניקים אחים לנשק מדגישים כי במידה והשר גלנט ימשיך להימנע מאכיפת החוק – יעתרו לבג"ץ.