המתיחות במזרח י-ם: מעל ל-50 חשודים נעצרו בהפרות סדר השבוע

המשטרה דיווחה כי מרביתם של העצורים קטינים שנעצרו בשעת מעשה, והם כולם הועברו לחקירה. במקביל, בתום הערכת מצב הוחלט על שלילת היתרי הכניסה של 164 בני משפחות מחבלים משכם, ומערכת הביטחון מתכוננת לסגר שיוטל בשעות אחר הצהריים בשטחים

כוחות המשטרה במזחר ירושלים
כוחות המשטרה במזרח ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

המשטרה דיווחה הבוקר (ראשון) כי מאז חג סוכות, נעצרו למעלה מ-50 חשודים בגין מעורבותם בהפרות סדר, מרביתם קטינים וחלקם נתפסו בשעת מעשה. כמו כן מבוצעים כל העת גם מעצרים של חשודים שנטלו חלק בהפרות סדר שהיו בשבוע שעבר. כלל העצורים הועברו לחקירה במפקדת החקירות המשימתית שהקים מפקד מחוז ירושלים בתחילת חגי תשרי וכן ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים.

כך למשל, הלילה שוטרי יס"מ של מחוז ירושלים יחד עם לוחמי מג"ב עצרו בבתיהם שבמזרח ירושלים חמישה חשודים שהיו מעורבים בהפרות סדר בימים האחרונים במספר מוקדים במזרח העיר, זאת לצד חשודים נוספים שנעצרו בסופ״ש. בנוסף נעצרו מספר חשודים בידויי אבנים והפרת סדר בשייח' ג’ראח הלילה, כשאחד מהם נתפס מיידה אבנים בשעת מעשה ונעצר לאחר הכוונה של תצפיתני משל"ט מחוז ירושלים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210161122' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='מעצר מיידה אבנים במזרח ירושלים' poster='' kid='1_y2jonux4' duration='']

בסוף השבוע האחרון טוענים במשטרה, פחתו באופן משמעותי היקף הפרות הסדר במזרח ירושלים, ומוקדי הפרות סדר בודדים שהיו במהלך סוף השבוע במזרח ועוטף העיר- טופלו על ידי השוטרים שפעלו למניעת חיכוך ולביצוע מעצרים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר.

כוחות הביטחון בשועפאט
כוחות הביטחון בשועפאט | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

מוקדם יותר היום בתום הערכת מצב ביטחונית שקיים שר הביטחון בני גנץ, הוחלט על שלילת היתרי הכניסה לישראל של 164 מבני משפחותיהם של גורמי טרור במרחב העיר שכם. בשנה האחרונה נמנעה כניסתם לישראל של למעלה מ-2,500 קרובי משפחה של מחבלים פלסטינים שביצעו פיגועי טרור נגד אזרחי ישראל.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, אמר על ההחלטה: "מערכת הביטחון פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה לסיכול הטרור ביהודה ושומרון. ידעו המחבלים שמסתתרים בלב האוכלוסיה האזרחית בשכם - שזהותם מוכרת היטב למערכת הביטחון ודרך הטרור שבה הם בוחרים תשליך גם על בני משפחותיהם, שלא יוכלו להמשיך ולהתפרנס בישראל".

בתוך כך, במהלך הלילה חשוד שזרק בקבוק תבערה לעבר אוטובוס ישראלי בצומת זיף הדרומית לחברון, ונורה על ידי כוח צה"ל שפעל במקום במסגרת פעילות יזומה. כמו כן, כוחות צה"ל פעלו הלילה במרחב החטיבה המרחבית יהודה בעיר חברון ובכפר יטא. במהלך מהפעילות נעצרו שלושה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, וכן אותרו נשק מסוג M-16 ותחמושת. בפעילות לוחמי צה"ל בעיר בית לחם שבמרחב חטיבת עציון, נעצרו שני מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. בטובאס שבמרחב החטיבה המרחבית הבקעה והעמקים, נעצר מבוקש אחד החשוד במעורבות בפעילות טרור.

במקביל, הובא אמש חשוד למעצר במפקדת החטיבה מרחבית יהודה, לאחר שניסה לחטוף נשק של קצין צה"ל ותקף באלימות חייל. החייל פתח בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי באוויר ולאחריו ירי לעבר החשוד.

פלסטיני מבעיר צמיגים בחברון
פלסטיני מבעיר צמיגים בחברון | צילום: רויטרס

מערכת הביטחון מתכוננת בשעה זו להטיל סגר על השטחים עד צאת חג שמחת תורה. סגר מלא יוטל החל  מאחר הצהריים, ערב החג, ועד מחר בלילה – צאתו, ובמהלכו לא תותר כניסה של פלסטינים לישראל. עם זאת, ביומיים הקרובים תותר כניסה של יהודים להר הבית, שהוא פוטנציאל לחיכוך.

אמש עצרו כוחות צה"ל את מוחמד עודה, בן 19, המחבל השני מפיגוע הירי בבית-אל ביום שישי, שבו נפצע קל ישראלי כבן 25 שישב בסוכה מחוץ לביתו. המחבל הנוסף, קייס שגעאיה, בן 23, נורה ונוטרל על ידי כוח צנחנים עוד במהלך הפיגוע. עודה נמלט מהמקום והתנהל אחריו מצוד, עד שנעצר כאמור היום בביתו בכפר דיר-ג'ריר, וברשותו אמצעי לחימה, מדים וחומרי תעמולה.

[brightcove_iframe video_id='news-2210160731' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='מעצר המחבל מהפיגוע בבית אל, מוחמד עודה' poster='' kid='1_netcanvv' duration='']

למרות הסיכולים, עולות עוד ועוד התרעות חדשות. גורמי ביטחון פלסטינים אומרים כי יש עוד התארגנויות של מחבלים בצפון השומרון, שכם וג'נין - וגם באזור של קו התפר – כדי לבצע פיגועים בטווח הזמן המיידי. על רקע האירועים, שר הביטחון בני גנץ העביר ביום שישי מסר לרשות הפלסטינית שלפיו ישראל לא תוכל לסבול את המצב לאורך זמן וייתכן שהיא תרחיב את המבצע שטחים, ועל המנגנונים הפלסטיניים לפעול; אולם קשה להאמין שהמנגנונים יוכלו לפעול ולעצור את ההתלהטות בשטחים. כמו כן, אין להם אישור מאבו מאזן לפעול.

הבעיה העיקרית של ישראל, לפי שעה, היא "גוב האריות" - הכנופייה משכם שמעוררת את עיקר ההסתה והאלימות ביהודה ושומרון ומשפיעה על מה שקורה בירושלים - שהודיעה כי בכוונתה להוציא פיגוע באופן מיידי כדי להאדיר את האהדה אליה בדעת הקהל הפלסטינית וברשתות החברתיות. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מתקשים לפעול בעיקר בצפון השומרון, ואומרים שאין להם לגיטימציה לפעול נגד מחבלים ונגד התארגנויות.

''גוב האריות'' בשכם
''גוב האריות'' בשכם

בתוך כך, המאמץ הישראלי מול פלטפורמות הרשת הסתיים אמש בהצלחה יחסית, כשהרשת החברתית "טיקטוק" סגרה את החשבון של אותה כנופיית טרור. בתגובה לחסימה הקבוצה פירסמה אתמול הודעה המויעדת ל"תושבינו בגדה, ברצועת עזה, בגלות ובכל מקום", ובה נכתב: "אל תשימו לב לעניינים חסרי הטעם שמפרסמת ישראל ולטענה שלה על הישגיה, בכך שמחקה את העמוד של "גוב האריות" מטיק-טוק. לגוב האריות אין ביסודו של דבר חשבון בטיק-טוק. אם יילחמו כנגד האמצעים הטכנולוגיים שלנו, הרי שיש לנו ביטחון שאין כדוגמתו מבני עמנו שיעבירו את המסר שלנו בכל הדרכים".

הכתר הנושם שמוטל על שכם כרגע מונע מההץארגנוץ הזו לצאת ולעשות פיגועים בחוץ, ובינתיים, בתוך העיר, עשרה מחברי גוב האריות הסגירו את נשקם לרשות הפלסטינית תמורת תשלום שניתן להם כדי שלא יקבלו כסף מחמאס. ישראל מתכוונת להשקיע מאמץ ב-25 הפעילים של הכנופייה בשבועות הקרובים - לעצור או לחסל אותם.

כוחות הביטחון בשועפאט
כוחות הביטחון בשועפאט | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בינתיים, עדיין נמשך המצוד אחר עודאי תמימי - המחבל משכם שביצע את הפיגוע שבה נהרגה סמלת נועה לזר - והוא מוגדר במערכת הביטחון כ"פצצה מתקתקת". מה שמקשה על כוחות הביטחון להגיע אליו הוא חוסר שיתוף הפעולה בשועפאט. כמו כן, היום העלו צעירים במחנה הפליטים סרטונים לרשתות החברתיות, כגון טיקטוק, שבהם הם נראים כשהם מגלחים את ראשם, ככל הנראה כדי להידמות לתמימי, ובכך להקשות על זיהויו ותפיסתו.