תם המצוד: כוחות חיסלו את המחבל סמוך למסגד ביפו

לאחר שעות מורטות עצבים של חיפוש מבית לבית, איתרו כוחות הביטחון את המחבל, ראאד פתחי חזאם, שביצע את הפיגוע בתל אביב, סמוך למסגד ביפו. שני לוחמים קראו לו לעצור ולאחר שירה עליהם, ירו בו והוא חוסל. בנט הורה לסגור את המעבר הסמוך לג'נין, אך הותיר את הקלות הרמדאן

זמן צפייה: 02:47

כוחות הביטחון חיסלו לפנות בוקר (שישי) את המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב שבו נרצחו שני בני אדם. המחבל, פלסטיני בן 28 מג'נין בשם ראאד פתחי חזאם, אותר על ידי השב"כ מסתתר סמוך למסגד ביפו באזון כיכר השעון. ראש הממשלה עודכן בהתפתחויות במהלך הלילה והבוקר יקיים הערכת מצב נוספת.

שמונה שעות אחר הפיגוע ובתום לילה ארוך של חיפושים, בהם השתתפו כאלף שוטרים, חיילים ולוחמי יחידות מיוחדות, בסמוך לשעה 05:00 הגיעה לשב"כ ידיעת הזהב על מיקומו של המחבל. צוות לוחמי שב"כ וימ"מ סגר על האזור ושני לוחמי שב"כ זיהו את המחבל מחוץ למסגד.

Rgyzui
הזירה בה חוסל המחבל

הלוחמים קראו לו לעצור, המחבל הסתובב, ירה עליהם עשרה כדורים באקדחו - והלוחמים השיבו אש וחיסלו אותו ללא נפגעים מבין כוחות הביטחון. במקביל, נמשכת חקירת שב"כ וכרגע ההערכה היא כי המחבל הגיע ברגל ליפו וללא סייענים.

כמו כן, תיבדק השאלה מדוע הוא בחר בבר "אילקה" - אם מהיכרות או באופן אקראי וכן כיצד הצליח להגיע ליפו בזמן שמאות לוחמים שגדשו את תל אביב חיפשו אותו. לפי השב"כ, המחבל היה ללא שיוך ארגוני מובהק, ללא עבר ביטחוני וללא מעצרים קודמים.

Whatsapp Image 2022 04 08 At 0
פגיעות ירי על רכב בזירת חיסול המחבל ביפו

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים הבוקר הערכת מצב בהשתתפות כל ראשי מערכת הביטחון, הביע תנחומיו למשפחות הנפגעים ושיבח את פעילות כוחות הביטחון בחיסול המחבל. בנוסף, הנחה לבדוק את מעורבות סביבתו של המחבל באירוע ולפעול בהתאם.

כמו כן, בנט הורה להשאיר את מעבר גלבוע סגור על מנת להגביל את התנועה לעיר ג'נין וממנה. עם זאת, הקלות הביטחון לחודש הרמדאן נותרו, ביניהן אישור מעבר לקורבי משפחה בישראל, הקלות בעלייה להר הבית ועוד.

Whatsapp Image 2022 04 08 At 0
זירת הפיגוע בבר ''אילקה'' | צילום: רויטרס

במשטרה העריכו הבוקר שהכוחות הגדולים שהוזרמו למוקד האירוע, בדגש על הכוחות המיוחדים שסרקו מבית לבית וכן הצבת עשרות מחסומים ונקודות ביקורת ברחבי העיר ובכל הכבישים והצירים שעוטפים את תל אביב - מנעה מהמחבל להתרחק מהזירה והביאה אותו להסתתר באזור יפו.

בג'נין, אביו של המחבל, פעיל פת"ח בעברו, הילל את הפיגוע ואת בנו וקרא ממרפסת ביתו לניצחון "לטובת אל אקצא". תמונות נוספות מהעיר מראות אלפים ברחובות חוגגים ומהללים את המחבל.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2204080835' autoplay='0' credit='' desc='פלסטינים חוגגים בג′נין' poster='' kid='1_b0ojbuvv' duration='13']

המפכ"ל קובי אמר בעקבות האירועים כי "אחרי לילה קשה, ולאחר שעות ארוכות של פעילות משטרת ישראל, שב"כ וצה"ל, הצלחנו הבוקר, בשיתוף פעולה מבצעי ומודיעיני לסגור מעגל ולחסל בחילופי אש את המחבל. הדגשנו אמש שיקח ככל שיקח, אנחנו נשים את ידנו על המחבל, חי או מת, ואכן המגע שנוצר איתו הבוקר חייב תגובה מהירה ונחושה של לוחמי השב"כ והימ"מ ביפו".

לדבריו, "פעלנו בשני צירים מרכזיים, מבצעי ומודיעיני, והבוקר שניהם הובילו לסיום האירוע המתגלגל. אנו ממשיכים בהיערכות השיא של משטרת ישראל בכל הגזרות והמחוזות, לרבות באבטחת תפילות יום השישי הראשון של הרמדאן. נגיב בכוחות גדולים ובעוצמה לכל אירוע חריג, כפי שהגבנו מיד לאחר הפיגוע בתל אביב, ונרדוף כל מי שיפגע או יבקש לפגוע באזרחי ישראל".

Whatsapp Image 2022 04 08 At 0
לוחמים בחיפושים אחר המחבל בתל אביב לאחר הפיגוע | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך על חיסול המחבל וכתב בטוויטר: "אני מברך את כוחותינו שהצליחו למצוא את המחבל הנמלט, ולחסלו. אנחנו שומרים על דריכות מקסימלית, בתוך תל אביב ובכל הארץ, מחשש לאירועים נוספים או פיגועי חקיינות. עם ישראל כולו כואב את צער משפחות הנרצחים, ומתפלל לבריאות הפצועים. המלחמה שלנו בטרור הרצחני ארוכה וקשה. אנחנו ננצח".

מבית החולים איכילוב עדכנו כי במהלך הלילה התדרדדר מצבו של אחד הפצועים והוא מוגדר כעת אנוש עד קריטי. שלושה נוספים במצב קשה במחלקות טיפול נמרץ ולא נשקפת סכנה לחייהם.