אביו של המחבל שביצע את הפיגוע בנווה יעקב: "שמח שהוא עשה זאת"

האב, ששוחרר ממעצר לאחר שבנו רצח שבעה בני אדם מחוץ לבית כנסת בירושלים, אמר כי בנו "לא היה משויך לאף ארגון. הוא מאמין באללה ומת מות קדושים מרצונו, או מרצון האל. זה כמו חתונה"

זמן צפייה: 03:21

אביו של עלקם ח'יירי, המחבל בן ה-21 שביצע את פיגוע הירי אמש (שישי) ליד בית כנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים, אמר היום בפני התקשורת הפלסטינית כי בנו "לא היה משויך לאף אחד מהארגונים. הוא מאמין באללה".

האב נעצר אמש לאחר הפיגוע יחד עם 41 חשודים נוספים - חלקם ממשפחתו, מקרוביו וסביבתו של המחבל. הוא סיפר כי "רק לפנות בוקר הגעתי הביתה לאחר ששוחררתי ממעצר. אני לא יודע מה כוחות הביטחון עשו עם אשתי ועם הבן שלי. אמרתי לחוקרים שהבן שלי מת מות קדושים מרצונו, או מרצון האל. זה משמח. זה כמו חתונה".

מתוך פרופיל המחבל ברשת החברתית
מתוך פרופיל המחבל ברשת החברתית

חקירת הפיגוע מנוהלת ע"י היחידה המרכזית של מחוז ירושלים ושב"כ, ובמסגרת החקירה תבדוק המשטרה ביסודיות את הקשר בין כל אחד מהחשודים שנעצרו לבין המחבל שביצע את הפיגוע, וכן את מידת ידיעתם או מעורבותם. העובדה כי האב שוחרר מראה שככל הנראה שב"כ לא מאמין שהאב ידע או היה מעורב בפיגוע.

המחבל הוא תושב מזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. במערכת הביטחון בודקים את ההיסטוריה של המחבל ובוחנים האם הכיר את המקום. עוד נודע כי המחבל הצליח לפרוק שתי מחסניות מלאות, וכי הפגיעות שלו היו מדויקות. לא זו בלבד, בהגעה שלו ל"קרב היריות" עם השוטרים הוא הצליח להחליף מחסנית ולנהל איתם קרב יריות עד שחוסל.

בעבר כתב המחבל בחשבון הפייסבוק שלו: "צלף טוב במיקום הנכון עדיף על אלף חיילים בשדה הקרב". סביו של המחבל, שעל שמו הוא נקרא, נרצח על-ידי יהודים בירושלים בשנת 1998.

רישיון הנהיגה של המחבל עלקם חיירי
רישיון הנהיגה של המחבל עלקם חיירי

המחבל יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13 אמש, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, שהגיע לזירה, התייחס לאירוע: "מדובר בפיגוע קשה ומורכב עם מספר רב נפגעים. אנחנו מקיימים כרגע סריקות באזור כדי לשלול את האפשרות שיש עוד מעורבים שמסתובבים חופשי. המחבל נוטרל על ידי שוטר ומנדב של משטרת ישראל, הם מנעו פיגוע גדול יותר. זה אחד הפיגועים הקשים שנתקלנו בו בשנים האחרונות".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

לדבריו, "המחבל הגיע והתחיל לירות בכל מי שנקרא לדרכו. בשלב מסוים, הוא חזר לרכבו והתרחק 300 מטרים מהזירה. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הוסיף: "המפגע היה בזירה לבדו, נבדק אם היו סייענים. השוטרים נתקלו בו ליד בית חנינא ונטרלו אותו. אנו חוקרים להבין מה קרה".