שרי הקבינט הטיחו ברה"מ: "הלוחמים בלבנון מרגישים במטווח"

שרי הקבינט הטיחו בנתניהו וכ"ץ כי לוחמים מרגישים כמו במטווח בדרום לבנון, השניים טענו כי "להפסקת האש יש יתרונות וחסרונות, אך היא אינה מסכנת חיי לוחמים". הרמטכ"ל זמיר לדרג המדיני: "אתם רציתם הפסקת אש"

זמן צפייה: 01:43

עימות חזיתי בקבינט בעקבות המצב בלבנון: בדיון הקבינט שהתקיים אמש, הטיחו שרים בראש הממשלה בנימין נתניהו ובשר הביטחון ישראל כ"ץ שהמצב בלבנון "מסכן חיי לוחמים", כך נודע הבוקר (שישי) לחדשות 13. השרים הוסיפו כי "חיילים מרגישים שהם כמו במטווח".

מנגד, נתניהו וכ"ץ הדפו את הטענות, ואמרו כי "יש להפסקת האש הזו יתרונות וחסרונות" אבל שהיא אינה מסכנת לוחמים. הרמטכ"ל אייל זמיר, שנכח גם הוא בישיבה, הזכיר לדרג המדיני: "אתם רציתם הפסקת אש".

פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון
כוחות צה"ל בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל
עשן מיתמר מאזור נבטיה שבדרום לבנון
עשן מיתמר מאזור נבטיה שבדרום לבנון | צילום: רויטרס

בתוך כך, דובר צה"ל עדכן כי באירוע בדרום לבנון אתמול, קצין לוחם נפצע באורח בינוני וקצין לוחם ושני לוחמים נוספים נפצעו באורח קל כתוצאה מהיתקלות עם מחבל. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחותיהם עודכנו. האירוע התרחש בסביבות השעה 22:00 במהלך פעילות מבצעית של צק"ח 679 במרחב הביטחוני בבית יאהון, מחבל מארגון הטרור חיזבאללה ששהה במבנה השליך רימון לעבר הכוחות.

במקביל, בוושינגטון יימשך היום סבב המגעים בין ישראל ללבנון שהוארך ביממה נוספת, כך לפי הודעת השגרירות הישראלית בארה"ב. הסיבה להתארכות המגעים היא המחלוקת העיקרית שעדיין נותרה פתוחה ונוגעת למועד נסיגת צה"ל מהשטח.

אחרי שבחדשות 13 פורסם כי ישראל נערכת לנסיגה חלקית מדרום לבנון, גורם במזכירות המדינה האמריקנית אישר כי כוחות צה"ל החלו לסגת מחלק מאזור החיץ, כ"מחווה של רצון טוב" כלפי הממשלה הלבנונית. צבא לבנון יחל כעת לתפוס את השטחים מהם נסוג צה"ל.

מנגד, קצין בכיר בצה"ל אמר כי עד כה לא הייתה נסיגה, ומקור צבאי לבנוני אמר לרשת אל-ג'זירה כי "לא תיעדנו כל נסיגה של הכוחות הישראליים מהשטח, הכוחות עדיין ממוקמים בכל האזורים שהם כבשו לאחרונה". אסמאעיל קאאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניות, איים: "על ישראל לסגת היום מדרום לבנון, או שתיאלץ תימלט משם מחר".

הרמטכ"ל אייל זמיר בהערכת מצב בדרום לבנון
הרמטכ"ל אייל זמיר בהערכת מצב בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל
המשלחת האיראנית בהובלת שר החוץ עבאס עראקצ'י ויו"ר הפרלמנט מוחמד קאליבאף בשווייץ
המשלחת האיראנית בהובלת שר החוץ עבאס עראקצ'י ויו"ר הפרלמנט מוחמד קאליבאף בשווייץ | צילום: רויטרס

צה"ל אמור להשלים את הנסיגה מחלק מהשטחים בדרום לבנון בימים הקרובים, כחלק מההבנות בסבב השיחות בין ישראל ללבנון בוושינגטון, במסגרת תוכנית בה צבא ארה"ב יאמן את צבא לבנון כדי להכשיר אותו ולוודא שכל מי שנמצא שם אכן שייך לצבא לבנון ולא לחיזבאללה.

חלק מהאזורים שמהם צה"ל צפוי להתפנות יהיו דרומית לקו הצהוב, היכן שהכוחות נמצאים כעת, ובכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי "כבשנו בימים האחרונים שטחים לצורך משא ומתן, כדי לסגת מהם". הוא הוסיף כי "ניסוג משטח קטן בדרום לבנון, אחוזים בודדים מהשטח", ואמר: "צריך לתת לארה"ב לנסות את הפיילוט שלהם".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

שלשום כינס נתניהו דיון מיוחד בעקבות הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שלפיה סוריה היא זו שתטפל בחיזבאללה בלבנון, שכן האפשרות שכוחותיו של הנשיא הסורי אחמד א-שרע יוצבו במדינה עוררה דאגה בירושלים.

בניגוד לדברים אחרים שאמר הנשיא טראמפ ובישראל העריכו שהוא לא מתכוון אליהם, הפעם יש חשש אמיתי בישראל שאכן לאמירה הזו תהיה אחיזה במציאות, לקראת שינויים משמעותיים בלבנון. בדיון הקבינט המצומצם הערב נוכחים כל ראשי מערכת הביטחון, כדי לגבש מדיניות ישראלית מול האירוע הזה.