הערכות: חיזבאללה יתקוף לפני איראן - ויכוון למטרות צבאיות

נמשכת הדריכות בישראל לקראת התגובה של חיזבאללה ואיראן. הערכות: בטהרן יעדיפו להבין איך יגיב נסראללה - ורק אז יחליטו על הפעולה. במשמרות המהפכה דוחפים לתגובה קשה שתביא לנפגעים, בסביבתו של חמינאי מעוניינים ב"תגובת מסר" לשם הרתעה. בינתיים, בי-ם מגבשים קואליציית הגנה בינ"ל

זמן צפייה: 03:02

בצל הדיווחים כי הפעולות נגד ישראל הולכות ומתקרבות, בצה"ל עדיין לא יודעים איך ייראו התגובות של איראן וחיזבאללה. עם זאת, ישנה הערב (שני) הבנה כי בטהראן ככל הנראה ימתינו עם התגובה שלהם, ויאפשרו לחיזבאללה לתקוף ראשונים. ברפובליקה האיסלאמית ימתינו לתקיפה של חיזבאללה כדי להבין מה היקפה והאם היא גורמת להסלמת המערכה מול ישראל - ורק אז יחליטו כיצד להגיב בעצמם ובאיזה אופן.

במקביל, בישראל מניחים כי חיזבאללה יהיה מעוניין להתמקד במטרות צבאיות, אך באותה העת נשאלת השאלה מה יהיו שולי הביטחון שייקח הארגון בקרבת אותן מטרות, ביחס לאזורים האזרחיים שנמצאים בשטח, והאם ייסתכן בתקיפת אזרחים.

כרזה של הנייה בלב טהרן, עם כיתוב בעברית: "חכו לעונש חריף"
כרזה של הנייה בלב טהרן, עם כיתוב בעברית: "חכו לעונש חריף"

סימן נוסף המעיד על התחממות המערכה, היא נחיתתו בארץ של מפקד פיקוד מרכז בצבא ארה"ב גנרל מייקל קורילה, שקיים הערכת מצב עם בכירים במערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל הרצי הלוי. לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", ממשל ביידן הודיע למחוקקים אמריקנים כי התגובה האיראנית עשויה להתרחש כבר ב-24 השעות הקרובות.

ברקע הדיונים הרבים והמתיחות, נרקמת לה כבר קואליציה בינלאומית, כפי שקרה במהלך תקיפת הכטב"מים של איראן על ישראל בחודש אפריל. בקואליציה משתתפות מספר מדינות מערביות בהן בריטניה וגרמניה, כשמדינות ערב שומרות על פרופיל נמוך - אך ינסו לסייע לישראל בהגנה מכיוון מזרח.

בתוך כך, במשמרות המהפכה של איראן מעוניינים בתקיפה שתביא לנפגעים ישראלים, אך אין בכוונתם לפתוח במלחמה. בסביבתו של המנהיג העליון עלי חמינאי טוענים כי במדינה לא מעוניינים לסכן את פרויקט הגרעין בשביל אסמאעיל הנייה, ומעדיפים לחכות לסיום הפרויקט, אז יוכלו לקחת יותר סיכונים. יחד עם זאת, בכל מקרה באיראן מתכוונים להפעיל את השלוחות בעיראק, תימן וסוריה נגד ישראל. כחלק מהכוננות, חיל האוויר מתמקד בחזיתות באיראן, בגבול הצפון ומכיוון תימן.

גלנט בהערכת מצב בחיל האוויר
גלנט בהערכת מצב בחיל האוויר | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הערב פורסם במהדורה המרכזית כי בכירים בצה"ל הציעו במספר דיונים שהתקיימו באחרונה, גם אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט, לצאת למתקפה נגד חיזבאללה – עוד לפני התגובה מלבנון. ההצעה, יודגש כי ההצעה נשקלה – ולעת עתה לא התקבלה. לפי בכירים בצבא, ההצעה באה כדי "לערער את תחושת האויב - שממתינים למוצא פיו". הם הוסיפו כי "הסיכוי להסלמה בצפון גוברים גם כך, אז עדיף שנוביל".

בתוך כך, ביקר היום שר הביטחון יואב גלנט במוצב השליטה של חיל האוויר וקיים הערכת מצב עם מפקד החיל, אלוף תומר בר, ובכירים נוספים. גלנט אמר למפקדים בחיל האוויר: "אויבינו שוקלים היטב את צעדיהם בזכות היכולות שהפגנתם בשנה האחרונה. עם זאת, עלינו להיערך לכל האפשרויות - כולל מעבר מהיר להתקפה". כמו כן, דובר משרד החוץ של איראן טען כי טהרן "לא מעוניינת במלחמה אזורית", אך הדגיש כי לדעת משטר האייתוללות "ישראל חייבת להיענש כדי למנוע חוסר יציבות בעתיד".