היתקלות סמוך לג'נין: כוח צה"ל חיסל שני מחבלים

המתיחות הביטחונית ביהודה ושומרון נמשכת: תצפיות זיהו שני מחבלים מתקרבים לגדר והם פתחו בירי לעבר כוח מסיירת נח"ל שהוקפץ למקום. הכוח השיב בירי וחיסל את שני המחבלים, אחד מהם קצין במודיעין הפלסטיני

זמן צפייה: 01:32

כוח צה"ל סיכל הלילה (רביעי) פיגוע סמוך למעבר גלבוע (ג'למה) הנמצא ליד ג'נין. תצפיות צה"ל זיהו שני חשודים מתקרבים לגדר וכוח מסיירת נח"ל הוקפץ למקום. בשלב מסוים החל ירי לעבר הלוחמים, שהשיבו באש וחיסלו את שני המחבלים. בתוך כך, הכוחות שהוזנקו לאזור איגפו את החשודים ופתחו בנוהל מעצר חשוד, במהלכו החשודים ירו לעבר הלוחמים.

שני המחבלים הם אחמד ועבד א-רחמן עאבד מכפר דאן , מערבית לג'נין. עבד, כך טוענים הפלסטינים, היה קצין במודיעין הפלסטיני.

באחרונה, למערכת הביטחון ישנן עשרות התרעות לביצוע פיגועים, שרובן מגיעות מאזור ג'נין ומאזור שכם וכל זאת, שבועיים בלבד לפני תחילת חגי תשרי. במשטרה ממשיכים את הפעילות בכוננות גבוהה ומגבירים את הנוכחות המשטרתית ברחבי הארץ בדגש על שווקים, אירועים גדולים ומקומות הומי קהל. במשטרה מבקשים מהציבור לגלות עירנות לאנשים וחפצים חשודים ולדווח על כל דבר חשוד למוקד 100.

אחמד ועבד א-רחמן עאבד, שני המחבלים שחוסלו סמוך לג'נין
אחמד ועבד א-רחמן עאבד, שני המחבלים שחוסלו סמוך לג'נין

אחד המחבלים, עבד א-רחמן עאבד, היה איש המודיעין הפלסטיני
אחד המחבלים, עבד א-רחמן עאבד, היה איש המודיעין הפלסטיני

אתמול ראש הממשלה יאיר לפיד כינס הערכת מצב ביטחונית לקראת חגי תשרי, וברקע האירועים האחרונים ביהודה ושומרון. המתיחות באיו"ש עמדה במוקד הדיון, לצד החשש שהאירועים הביטחוניים הללו יזלגו לערים המרכזיות. כמו כן, ירושלים גם היא במוקד תשומת הלב, כסוגיה הרגישה והנפיצה ביותר.

לצד זאת, בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 בתום הדיון אצל רה"מ כי אין כוונה לאסור עליית מבקרים להר הבית: "זה לא נמצא כעת על הפרק". עם זאת, נציג מטעם המשטרה אמר במהלך הדיון כי "זה שעברנו בשלום את מצעד הדגלים לפני כמה חודשים, ואת העליה להר הבית בתשעה באב, לא אומר שגם הפעם הכל יעבור בשלום. אסור להיכנס לשאננות". ובכל זאת - זאת ההחלטה הישראלית כרגע.

בדיון עלה גם נושא ההיערכות בערים המעורבות, כאשר התמונה המודיעינית נכון לעכשיו לא מתריעה על חשש לאירועים קיצוניים בהן. עם זאת, קיימת דריכות, אך ללא היערכות דרמטית מיוחדת כרגע. נושא נוסף שעלה בדיון הוא העיסוק התקשורתי במתיחות הביטחונית, שלפי החשש מובילה לתסיסה של המערכת. כמובן שכל אירוע, גם הכי קטן, יכול לשנות את התמונה כולה ואת ההחלטות.

פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל במהלך הפרות סדר ביהודה ושומרון
פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל במהלך הפרות סדר ביהודה ושומרון, ארכיון | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים, במערכת הביטחון מדברים על "אינתיפאדה מסוג חדש". מה שמאפיין אותה זה המון אלימות כלפי כוחות צה"ל בכל מעצר, לא רק בג'נין ובשכם, וטרור מבוזר - צעירים שלא מזדהים עם שום ארגון טרור.

הארגונים אפילו נתפסים בעיני הצעירים הפלסטינים כמשהו מיושן - הם חיים ברשת ורוצים להעלות לטיק טוק את הפיגוע שלהם, לכן ההתלבטות במערכת הביטחון היא האם להגביר את הלחץ ולבצע עוד מעצרים שאולי יסכלו את הפיגועים הבאים, או לקחת צעד אחורה ולצמצם את החיכוך, כי גם החיכוך הזה מייצר בסופו של דבר עוד פיגועים.

בישראל אין אשליה שהרשות הפלסטינית יכולה לעצור מפגעים, ויש לציין כי באזורים המועדים לפורענות לרבות בשכם וג'נין הרשות לא שולטת - וישראל צריכה לעשות את העבודה. ברשות מציעים לפעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי מעין מעצרי מנע - כלומר שיהיו עצורים אצלם כדי שלא יסתבכו עם כוחות הביטחון הישראליים. באשר לאנשי פת"ח, ניתן לומר כי בשנים האחרונות הם כמעט ישבו על הגדר, אך לאט לאט יש קריאות בתוך התנועה לשוב למאבק המזויין.