דוד עלה מברזיל, שירת כחייל בודד - ונפצע קשה בפיגוע בירושלים

בית החולים הדסה עין כרם עידכן כי מצבו של הפצוע דוד מורל מהפיגוע במחסום שועפאט, אינו יציב, ומוסיף להיות קשה. בני משפחתו שוהים לצידו ומבקשים להתפלל לרפואתו. במקביל, המצוד אחר המחבל נמשך, לצד הפרות סדר בשועפאט

דוד מורל, הפצוע מהפיגוע במחסום שועפאט
דוד מורל, הפצוע מהפיגוע במחסום שועפאט | צילום: באדיבות המשפחה / אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בית החולים הדסה עין כרם עידכן הבוקר (שלישי) כי מצבו של הפצוע דוד מורל מהפיגוע במחסום שועפאט, אינו יציב, ומוסיף להיות קשה. הוא מורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגיה, בני משפחתו שוהים לצידו כל העת. ומבקשים להתפלל לרפואתו - "חיים דוד בן אסתר". דוד עלה ארצה מברזיל בשנת 2017, והחל לעבוד כמאבטח לאחר ששירת בצבא כחייל בודד.

בתוך כך, הפרות סדר והתפרעויות במחנה הפליטים שועפאט נרשמו גם הבוקר, כאשר נורו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון שעודם ממשיכים במצוד אחר המחבל עודאי תמימי, שירה למוות בלוחמת המעברים סמל נועה לזר, בת 18, בפיגוע במחסום שועפאט לפני כשלושה ימים. תמימי עדיין לא נתפס, וכוחות הביטחון הישראליים הקימו חפ"ק בסמוך למחנה הפליטים שועפאט, כאשר החשש הגדול ביותר הוא שהמחבל ברח לשטחים.

סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט
סמל נועה לזר שנהרגה בפיגוע במחסום שועפאט | צילום: באדיבות המשפחה

במהלך היומיים האחרונים לא ניתן היה לצאת ממחנה הפליטים, על אף שמדובר בתושבים עם תעודת זהות כחולה, וזאת כדי למנוע מהמחבל לברוח לכיוון ירושלים. עם זאת, הערכה גוברת היא כי החשש התממש, ותמימי כבר לא בשועפאט.

מתחקיר ראשוני עולה כי המחבל ניצל את העובדה שהיו חילופי משמרות במחסום, ואף לא מן הנמנע שהוא תיצפת על הלוחמים במשך ימים לפני הפיגוע, כדי לראות מתי מתבצעת החלפת המשמרות. זאת כיוון שמדובר בנקודת תורפה, בעוד שנוצר מעין כאוס במהלך החלפת המשמרות.

כוחות ביטחון ליד מחסום שועפאט, בו נהרגה סמל נועה לזר
כוחות ביטחון ליד מחסום שועפאט, בו נהרגה סמל נועה לזר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

גם במשטרה וגם בצה"ל התייחסו בחומרה רבה להתנהגות הלוחמים במחסום בעת הפיגוע. בתיעוד ממצלמות האבטחה רואים שהלוחמים לא בודקים את הרכב לאחר שהמחבל יורה, ושלוחם מג"ב במקום אינו חותר למגע. כך הצליח המחבל לברוח, ולכן מתכננים במשמר הגבול ובצבא להפיק לקחים אודות פעילות מבצעית גם במהלך החלפת משמרות.

המחסום סמוך לשועפאט נפתח היום למעבר, לאחר שהיה סגור מאז הפיגוע. כל מכונית נבדקת בקפידה על ידי שוטרי מג"ב והיחידות שנמצאות בשטח. בעוד שהמצוד נמשך, כנראה שזה מה שמביא את המתיחות למחנה ולכל האזור.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בירושלים
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: דובר צה''ל

המתיחות הגיעה לשיא אמש בזמן שחמאס קרא לבצע עוד פיגועים. אתמול בחצות הסגר על השטחים הוסר, ובחול המועד לא יתקיים סגר, עד שיוטל שוב בחג השני. ישנן התרעות רבות לפיגועים בשטחים כאשר ההנחיה היא ברגע שיש התרעה ממוקדת לפיגוע כוחות צה"ל יפעלו במסגרת מבצע "שובר גלים" כדי לסכל את הפיגועים.

חמאס הודיע שהוא קורא לעוד ועוד צעירים פלסטינים להגיע למסגד אל אקצא והר הבית כדי להתעמת עם חיילים, ועם מה שהוא מכנה - מתנחלים שאמורים להגיע לבקר בהר הבית, לטענתו. יותר מכך, חמאס קרא לצעירים ממזרח ירושלים ומכל השטחים להגיע ולבצע פיגועים בעיר, לדקור יהודים ומבקרים שיגיעו לעיר העתיקה ולירושלים.

כוחות הביטחון בשטחי יהודה ושומרון, מצוד אחר המחבל
כוחות הביטחון בשטחי יהודה ושומרון, מצוד אחר המחבל | צילום: פלאש 90