באופן חריג: אושר איטום בית המחבל שביצע את הפיגוע בעיר דוד

למרות שתחילה נרשמה התנגדות מצד הדרג המשפטי, מכיוון שהמחבל רק פצע ולא רצח, הוחלט נקודתית לאשר את איטום הבית הספציפי, והמל"ל התבקש להכין עבודת מטה על אטימה במקרה של פציעה

Whatsapp Image 2023 01 28 At 1
זירת פיגוע הירי בעיר דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הממשלה אישרה היום (ראשון) את איטום בית המחבל בן ה-13 מסילוואן שביצע אתמול את פיגוע הירי בעיר דוד, זאת על אף שתחילה התנגד הדרג המשפטי להריסת הבית - מכיוון שהמחבל רק פצע ולא רצח.

בהמשך להתעקשות הדרג המדיני, נציגי היועמ"שית אמרו כי מדובר בשינוי מדיניות ויש צורך לעשות את זה בצורה מסודרת. השב"כ נתן חוות דעת בעד איטום הבית, והוחלט נקודתית לאשר את איטום הבית הספציפי, לא באופן גורף אלא באופן חריג. המל"ל התבקש להכין עבודת מטה על אטימה במקרה של פציעה.

במהלך הדיון הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את השב"כ להביא באופן מיידי חוות דעת בעניין ביצוע צעדים מרתיעים נוספים כלפי בני משפחות מחבלים שהביעו תמיכה בטרור, וביקש מממלא מקום שר הפנים והיועמ"שית להגיש הצעת חוק ממשלתית לעניין שלילת תושבות ואזרחות ממחבלים, והרחקתם לשטחי הרשות הפלסטינית.

בנוסף, נתניהו ביקש משר העבודה והיועמ"שית לממשלה להכין תזכיר חוק למתן אפשרות לפטר באופן מיידי עובדים שתמכו בטרור, ללא צורך בשימוע. בפתח ישיבת הממשלה היום אמר נתניהו כי "ישראל לא מחפשת הסלמה, אך אם יהיה צורך בכך אנחנו ערוכים. הממשלה תדון בשלילת תעודות זהות למשפחות מחבלים תומכות טרור".

המחבל בן ה-13 נעצר על ידי כוחות המשטרה
המחבל בן ה-13 נעצר על ידי כוחות המשטרה

השר אופיר אקוניס אמר במהלך הישיבה: "בפילפולים משפטיים לא נלחמים בטרור, צריך לבטל כל אזרחות או תושבות של תושבי מזרח ירושלים שהיו מעורבים בפיגועים באופן מיידי וזה בסמכות שר הפנים. אם האבא של הרוצח שמח יותר מאשר בחתונה שיגורש. זה צריך להיות מידי ואפקטיבי".

במהלך הישיבה זעם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על כך שהייעוץ המשפטי, לטענתו, מעכב את החוק שאמור לעגן את סמכויותיו. נציגת היועצת המשפטית לממשלה אמרה כי "אין ויכוח שהשר יכול לקבוע מדיניות, אבל כאן יש פגיעה פוטנציאלית בעצמאות המשטרה שעלולה לפגוע בזכויות אדם". ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא להגנתו ואמר: "חייבים להבטיח שעיקרון ביזור הסמכויות יישמר. זה הבסיס בדמוקרטיה מודרנית וזה לא קיים בישראל".

בנימין נתניהו בפתח ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות הפיגועים
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בעקבות הפיגועים

כזכור, במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני זעם בן גביר על התנהלותה של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, בטענה שהיא מעכבת את האישור לאטימת בית המחבל שביצע את הפיגוע בשכונת נווה יעקב. בן גביר אמר לה: "אתם מתחילים עם פלפולים משפטיים שפוגעים בהרתעה שלנו". בן גביר דרש צעדים נוספים, דוגמת עונשים קולקטיביים, שנפסלו על ידי מערכת הביטחון.

בתום ישיבת הקבינט נמסר עוד כי "בתגובה לפיגועים הנתעבים ולחגיגות השמחה שבו בעקבותיהם, ראש הממשלה נתניהו החליט על צעדים לחיזוק ההתיישבות שיובאו השבוע". בנוסף, יתוגברו כוחות משטרה וצבא, ויבוצעו מעצרים בהיקף נרחב ומבצעים ממוקדים לאיסוף נשק בלתי-חוקי.

ראש הממשלה נתניהו מסר הצהרה טרם ישיבת הקבינט: "התגובה שלנו תהיה חזקה, מהירה ומדויקת. מי שינסה לפגוע בנו - אנחנו נפגע בו, ובכל מי שמסייע לו. כבר ביצענו מעצרים נרחבים של תומכי טרור, סייענים ומסיתים".

"אנחנו פורסים כוחות, אנחנו מתגברים כוחות ואנחנו עושים זאת בזירות שונות", הוסיף נתניהו, "נאטום ונהרוס בתי מחבלים בהליך מזורז, כדי לגבות מחיר נוסף מאלה שתמכו בטרור. התהליך הזה כבר החל אתמול והוא נמצא בעיצומו. אני אביא הערב בפני הקבינט צעדים נוספים למאבק בטרור. זה כולל זירוז והרחבה באופן משמעותי של רישוי נשק לאזרחים מורשים. כפי שראינו פעם אחר פעם, כולל הבוקר, הדבר הזה מציל חיים".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אמש החליט הקבינט המדיני-ביטחוני על סדרת פעולות פרטניות וכלליות בעקבות הפיגוע הרצחני שגבה את חייהם של שבעה בני אדם מחוץ לבית הכנסת "עטרת אברהם" בשכונת נווה יעקב בירושלים. השרים קבעו כי בית המחבל שביצע את פיגוע הטרור בירושלים ייאטם מיידית לקראת מימוש הריסתו. כמו כן, יישללו זכויות בביטוח הלאומי והטבות נוספות למשפחות מחבלים תומכות טרור. עוד נקבע כי בישיבת הממשלה היום יידון החוק לשלילת תעודות זהות ממשפחות מחבלים תומכות טרור, והוחלט לזרז ולהרחיב מתן כלי נשק לאזרחים.