מות יונתן גרנות ז"ל: הלוחם שפלט כדור נשלח ליותר משנתיים מאסר

בית הדין הצבאי הטיל את העונש על סמ"ר מ', החייל שגרם למותו של יונתן גרנות ז"ל בפליטת הכדור מנשק הרוגר בחטיבת הנח"ל בפברואר 2021. עורך דינו: "החייל מתייסר וכואב את מותו"

סמ"ר יונתן גרנות ז"ל

בית הדין הצבאי גזר הבוקר (רביעי) יותר משנתיים מאסר על סמ"ר מ', הלוחם שפלט כדור והרג את סמ"ר יונתן גרנות ז"ל באירוע שהתרחש בפברואר 2021. סך הכול הוא נשלח ל-26 חודשי מאסר. כמו כן, נגזר עליו עונש מאסר על תנאי, תשלום פיצוי למשפחת המנוח והורדה לדרגת טוראי.

עו"ד רן כהן רוכברגר, המייצג את החייל היורה, מסר: "החייל מ' ומשפחתו שולחים היום שוב את תנחומיהם למשפחתו של יונתן גרנות ז"ל. יונתן ז"ל היה חברו הטוב של מ', שמתייסר וכואב את מותו בטרגדיה הנוראה, ועד היום מטופל פסיכיאטרית בעקבות פוסט הטראומה החריפה שבה לקה".

בגזר הדין צוין כי "נדרש עונש ממשי ומחמיר לצורך הפנמת המסר על חומרת השימוש הפסול בנשק. לצד זאת, נשקלו נתונים משמעותיים שהוצגו לבית הדין בדבר מצבו הנפשי של החייל בעקבות האירוע". עוד נמסר "צה"ל ימשיך לפעול למיגור תופעת העבריינות בנשק ולהוקעתה, וכן למיצוי הדין במקרים דומים אחרים".

סמ''ר יונתן גרנות ז''ל
סמ''ר יונתן גרנות ז''ל

בחודש אפריל הרשיע בית הדין הצבאי את סמ"ר מ בסעיף המתה בקלות דעת. בהכרעת בין הדין נכתב כי "סמ"ר מ' ביצע שורת פעולות בנשק מסוג 'רוגר', הגם שלא הוכשר להשתמש בו, ובפרט לחץ על הדק כלי הנשק באופן שהוביל לירי הקטלני שפגע בסמ"ר גרנות והביא למותו". בעקבות האירוע, סמ"ר מ' שוחרר משירותו הצבאי על רקע נפשי.

על פי כתב האישום, ב-23 בפברואר 2021, נערכו מטווחים לחיילים מיחידתו של סמ"ר מ' לשימוש ברובה חצי אוטומטי מסוג רוגר, המיועד לצליפה. מ' לא נטל חלק במטווחים, לא הוסמך לשימוש בכלי נשק זה בעבר ולא הכיר את מנגנוני התפעול והירי שלו.

סמוך לשעה עשר בערב, כך על פי כתב האישום, נכחו בעמדת המאזין חמישה חיילים ובהם מ'. בשלב מסוים, ניגש הנאשם אל שורת כלי הנשק ונטל אחד מהם, זאת "משום שהסתקרן מכוונת שהותקנה על כלי הנשק ורצה להתבונן דרכה". הלוחם הרים את הנשק מבלי שבדק אם הוא טעון, החזיק בו כשהוא מקביל לקרקע ומכוון לעבר גבעה בשטח המחנה, שבה עובר שביל. "הלוחם התבונן דרך כוונת הנשק, לחץ על ההדק ובעקבות כך אירעה נקירה בכלי הנשק. כתוצאה מכך, נורה כדור אשר פגע בראשו של יונתן, שהיה על גבעה במרחק של 60 מטרים מהנאשם".