מותו של סמ"ר יונתן גרנות: לוחם הנח"ל שירה בחברו הורשע בהמתה בקלות דעת

בית הדין הצבאי הרשיע את הלוחם שביצע בשוגג את הירי בבסיס בבקעת הירדן לפני כשנה, כתוצאה ממנו נהרג סמ"ר גרנות, לוחם בגדוד 50 של הנח"ל. בהמשך ייקבע מועד לשמיעת הטיעונים לעונש, כשבמקביל התביעה הצבאית ביקשה לעצור את היורה עד תום ההליכים המשפטיים

סמ"ר יונתן גרנות ז"ל

בית הדין הצבאי הרשיע היום (חמישי) את סמ"ר מ, לוחם הנח"ל לשעבר שירה בשוגג בסמ"ר יונתן גרנות בבסיס בבקעת הירדן לפני כשנה וגרם למותו, בסעיף המתה בקלות דעת. בהכרעת בין הדין נכתב כי "סמ"ר מ' ביצע שורת פעולות בנשק מסוג 'רוגר', הגם שלא הוכשר להשתמש בו, ובפרט לחץ על הדק כלי הנשק באופן שהוביל לירי הקטלני שפגע בסמ"ר גרנות והביא למותו".

מבית הדין הצבאי נמסר כי עונשו של החייל ייגזר בהמשך, כשבמקביל התביעה הצבאית ביקשה את מעצרו של סמ"ר מ' עד לתום ההליכים המשפטיים. כזכור, בעקבות האירוע, סמ"ר מ' שוחרר משירותו הצבאי על רקע נפשי והוא מצוי מאז פברואר אשתקד במעצר בית.

בתוך כך, ועדת מומחים שהוקמה לבחינת ההיבטים הפיקודיים ביחס לנסיבות מותו של סמ"ר גרנות, מצאה "שורה של פערים ברמת המשמעת, המקצועיות והתרבות בהכנת האימון ובשגרת הפלוגה". כמו כן, הרמטכ"ל אביב כוכבי הדגיש במסגרת סיכום הוועדה כי "מדובר באירוע חמור מאוד ומצער, שיש ללמוד אותו וממנו לעומק".

על פי כתב האישום, ב-23 בפברואר 2021, נערכו לחיילים מיחידתו של הנאשם מטווחים לשימוש ברובה חצי אוטומטי מסוג רוגר, המיועד לצליפה. הנאשם לא נטל חלק במטווחים, לא הוסמך לשימוש בכלי נשק זה בעבר ולא הכיר את מנגנוני התפעול והירי שלו.

בסמוך לשעה עשר בערב, כך על פי כתב האישום, נכחו בעמדת המאזין חמישה חיילים ובהם הנאשם. בשלב מסוים, ניגש הנאשם אל שורת כלי הנשק ונטל אחד מהם, זאת "משום שהסתקרן מכוונת שהותקנה על כלי הנשק ורצה להתבונן דרכה".

כאן, הלוחם הרים את הנשק מבלי שבדק אם הוא טעון, החזיק בו כשהוא מקביל לקרקע ומכוון לעבר גבעה בשטח המחנה, בה עובר שביל. "הלוחם התבונן דרך כוונת הנשק, לחץ על ההדק ובעקבות כך אירעה נקירה בכלי הנשק. כתוצאה מכך, נורה כדור אשר פגע בראשו של יונתן, שהיה על גבעה במרחק של 60 מטרים מהנאשם".