יעלון מגיב: "זה שאני פרנואיד לא אומר שלא רודפים אחריי"

לאחר שנחשף כי הוא הגורם שחיזבאללה ניסה לחסל בפיצוץ המטען בפארק הירקון אשתקד, שר הביטחון לשעבר הגיב לאיומים על חייו: "לא פעם ראשונה שמנסים לחסל אותי, אך אני מסתכל על עצמי כיעד וזה הוכיח את עצמו". במתקפה על הממשלה הוסיף: "יש דרג מדיני מטורלל, שמוביל אותנו לחורבן"

זמן צפייה: 08:55

לאחר שנחשף כי הוא היעד שחיזבאללה ניסה לחסל בפיגוע המטען בפארק הירקון לפני שנה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה בוגי יעלון הגיב הערב (רביעי) בריאיון ל"שיחת היום" על האיום נגד חייו - והתייחס גם למצב הביטחוני המתוח בצפון והתמרון הקרקעי הנמשך ברצועת עזה.

"לפני שנה כשנודע לי שניסו להתנקש בי היה מקום להגיד את תפילת 'הגומל', זו לא פעם ראשונה שמנסים לחסל אותי", אמר יעלון בנוגע לניסיון ההתנקשות הכושל של חיזבאללה, "מכיוון שיש לי ניסיון של תוקף אני מסתכל על עצמי כיעד, ובוחן איך נכון להיזהר כיעד כדי שלא יצליחו לפגוע בי, ואני חושב שזה הוכיח את עצמו. זה שאני פרנואיד לא אומר שלא רודפים אחריי".

בהתייחסות למצב הצבא ברקע המלחמה הנמשכת, הוסיף שר הביטחון לשעבר: "צה"ל הוא הצבא החזק ביותר במזרח התיכון, אך מצבו לא אופטימלי. יש אמברגו נשק, תחמושת וחומרי גלם מצד בריטניה וקנדה ובאופן חלקי מארצות הברית. הכוחות מותשים, זה סבב שלישי של משרתי מילואים ואין התייצבות של מעל ל-100% יותר. מה שמדאיג אותי בכל הסיפור הוא שיש כאן ממשלה שלא קבעה מה הוא מצב הסיום ברצועת עזה".

משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"אנחנו נלחמים כבר 11 חודשים ברצועה, אחרי המחדל הנורא של 7 באוקטובר הצבא עשה עבודה מעולה", המשיך יעלון, "היה אפשר לקבל את ההצעה האמריקנית, שדיברה על החלפת חמאס בשלטון, כפי שאמר הנשיא ביידן. הייתה הצעה שיהיה פה כוח ערבי-פלסטיני, המגובה על ידי שש מדינות ערביות עם כסף, שיוכלו לשקם את הרצועה". במתקפה על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הוסיף: "אנחנו לא קיבלנו את ההצעה כי יש לנו שניים בקבינט שאומרים שההצעה הזו תביא להפלת הקואליציה, כי הם רוצים מושל ישראלי. סמוטריץ' ובן גביר מוכנים להקריב את החטופים".

בביקורת חריפה על התנהלות הממשלה, אמר לסיום: "צבא ההגנה לישראל הכין תוכניות אופרטיביות שהדרג המדיני יוכל להפעיל בכל האפשרויות, השאלה היא מה המטרה. יש כאן לקונה - יש דרג מדיני מטורלל, שמוביל אותנו לחורבן. אפשר היה להגיע גם להפסקת אש בדרום ושחרור חטופים, הצד שלנו הוא זה שמונע את זה - ובצפון אפשר לקבל את המתווה המדיני שמציע שליח הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, לפני שאנחנו משלמים מחירים כבדים של אלפי הרוגים".

זירת הפיצוץ בפארק הירקון
זירת הפיצוץ בפארק הירקון

העובדה כי יעלון היה יעד החיסול של חיזבאללה הותרה לפרסום על ידי המשטרה והשב"כ הבוקר. במסגרת הפרשה, כתב אישום הוגש נגד 8 חשודים בעלי תעודת זהות ישראלית, שהיו חלק מחוליית המחבלים שהפעיל ארגון הטרור הלבנוני.

פיצוץ המטען אירע בפארק הירקון שבתל אביב ב-15 בספטמבר, לפני כשנה, והאירוע נגמר ללא נפגעים. חקירת המקרה הוטלה מיד על היחידה המרכזית של מחוז ת"א והשב"כ, ובמסגרתה עלה במהרה כי החשד כי הפעלת המטען היא פיגוע חבלני שנועד לפגוע באזרחים ששהו באותה עת בפארק.

אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה
אמל"ח שאותר בבית אחד מחברי החוליה

עם התקדמות החקירה, הצליחו חוקרי הימ"ר והשב"כ לגלות את זהויותיהם של אנשי התשתית שהיו מעורבים בהטמנת מטען החבלה מסוג "כלימגור", וכאמור לעצור בהמשך 8 חשודים. כמו כן, בחקירה עלה כי חיזבאללה הצליח להחדיר לישראל 3 מטענים תקניים איראניים במסגרת הפעילות, שאותרו בביתו של אחד מחברי החוליה לצד נשק נוסף.

גורמי הביטחון הסיקו כי המטען נועד לפגוע באישיות ישראלית בכירה. בדיקות שבוצעו בזמן החקירה, בהן תחקור מצלמות בשטח זירת הפיצוץ סביב גורמים רלוונטיים שנהגו לפקוד את אזור הפיגוע בזמן הרלוונטי - הובילו למסקנה שיעד הפיגוע היה הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר.