אמין - וכבר 30 שנה בצה"ל: התאונה הקשה הראשונה של ה"ינשוף"

תאונת המסוק הלילה, בה נהרגו שני חיילים ונפצעו שמונה, הינה התאונה הקטלנית הראשונה של מסוק ה"בלאק-הוק" בחיל האוויר הישראלי - לאחר שנכנסו לשירות ב-1994. המסוק, שידוע בשרידותו הגבוהה, מיועד להעברת כוחות - ומהווה "חדר ניתוח מעופף" | ניתוח

זמן צפייה: 02:26

הלילה (רביעי) התרחשה ההתרסקות הקטלנית הראשונה של מסוק ה"בלאק-הוק" בחיל האוויר הישראלי, או כפי שמכונה בישראל, ה"ינשוף". התאונה, בה נפלו רס"ם תום איש-שלום ורס"ם דניאל אלוש עקב ההתרסקות בסמוך לציר פילדלפי, נחשבת בצה"ל לחריגה - במיוחד בשל תכונותיו של המסוק.

המסוק, שנכנס לשימוש בצה"ל ב-1994, לא נושא עליו נשק - אלא נועד בעיקר להביא כוחות במהירות לשדה הקרב ולפנות נפגעים. תכולתו המקסימלית הינה ארבעה עשר אנשים, והוא ידוע בשרידותו הגבוהה, מנועים חזקים ועם היסטוריית תאונות נמוכה מאוד בעולם.

זירת התרסקות המסוק בעזה
זירת התרסקות המסוק בעזה

בחיל האוויר הישראלי, מסוקי ה"ינשוף" הפכו למעין "חדרי ניתוח מעופפים", בהם רופאים ופרמדיקים מצילים חיים של מאות לוחמי צה"ל. הלהבים שלו עמידים מפני קליעים עד 23 מ"מ, ומיכלי הדלק שלו עמידים בפני התרסקות - ובהחלט ייתכן שהיכולת הזו הצילה חיים רבים הלילה ברפיח.

כמו כן, מסוקי ה"בלאק-הוק" הראשונים, שהחלו לשרת את חיל האוויר הישראלי לפני כשלושים שנה, השתתפו בעיקר בלחימה ברצועת הביטחון, בדרום לבנון, הטסות וחילוצים בלילה ובמזג אוויר קשה. מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, המשימה החשובה מכולן של מסוקים אלו הייתה הטסות מהירות של אלפי פצועים מתוך שטח עזה.

פרחאן אל-קאדי, על המסוק במהלך החילוץ
פרחאן אל-קאדי, על המסוק במהלך החילוץ | צילום: דובר צה"ל

זאת ועוד, גם חטופים חולצו במסוקי "ינשוף", ביניהם נועה ארגמני ופרחאן אל-קאדי. אחת המטרות שחמאס שם לנגד עיניו הינה פגיעה בכלי הטיס של חיל האוויר בדגש על המסוקים - שטסים לאט יותר, ונמוך יותר. לכן, בטבח 7 באוקטובר נמנע אסון כבד כאשר מסוק "יסעור" ספג פגיעה ישירה, הנחית תחת אש עשרות לוחמי צנחנים בקיבוץ בארי בתושיה אדירה של הטייסים - ובמזל גדול איש לא נפגע.

עם זאת, גם אחרי האסון הקשה מטוסי "בלק הוק" של חיל האוויר יטוסו בפעולות מבצעיות בכל רחבי המזרח התיכון לרבות בעזה, בדרך למשימה הבאה - גם בשל הסברה כי התאונה נגרמה בשל תקלה אנושית.

רס"ם (מיל') דניאל אלוש, רס"ם (מיל') תום איש-שלום
רס"ם (מיל') דניאל אלוש, רס"ם (מיל') תום איש-שלום | צילום: דובר צה"ל

יותר מ-1,800 חיילי צה"ל שנפצעו בעזה מאז תחילת המלחמה פונו לבתי החולים ברחבי הארץ במסוקי הבלאק-הוק כשעליהם לוחמי יחידת העילית 669. זה גם מה שקרה הלילה, כאשר לוחם הנדסה קרבית שפעל תחת אוגדה 162 נפצע באזור רפיח, בהיתקלות עם מחבלי חמאס.