למרות ההצהרות: במע' הביטחון מעדיפים למנוע התססה לפני הרמדאן

השר בן גביר מיהר להורות למשטרה לאחר פיגוע הדריסה "להיערך למבצע חומת מגן 2". עם זאת, ההודעה הייתה ללא תיאום מול שר הביטחון או ראש הממשלה ובמערכת הביטחון כלל לא ממהרים להצית את השטח - בפרט לפני חודש הרמדאן הקרוב

זמן צפייה: 02:25

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה היום (שישי) לאחר פיגוע הדריסה בירושלים להיערך למבצע "חומת מגן 2" במזרח העיר על מנת לפעול נגד "קיני טרור" כפי שהוא כינה אותם. עם זאת, ההכרזה של השר לא הייתה מתואמת עם שר הביטחון יואב גלנט או עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגורם מדיני בכיר תקף את ההצהרה ואמר כי "החלטות על מבצע ומת מגן לא מתקבלות על מדרכה של תחנת אוטובוס".

בהערכת המצב נכחו המפכ"ל שבתאי, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן ובכירי משטרת המחוז. השר הורה להם להיערך למבצע, שמטרתו "להילחם ולעקור את הטרור מהשורש, להגיע למחבלים הביתה ולעצור את הטרור לפני שהוא מגיע להוציא לפועל פיגועים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-1002232045' autoplay='0' credit='' desc='ישי פורת מדווח משכונת עיסאוויה' poster='' kid='1_ux7e9i2y' duration='']

זמן קצר לאחר הודעת בן גביר, יצא גורם מדיני בכיר נגד דבריו ואמר כי "חומת מגן התחילה בהחלטת ממשלה. אסור לפעול בצורה קולקטיבית, יש ציבור מזרח ירושלמי רחב שלא מבצע פיגועים. אנחנו מסתכלים גם לכיוון הרמדאן ורוצים שכלל האנשים יהנו מחופש פולחן. החלטות על מבצע חומת מגן 1, 2, 3, 4 לא מתקבלות על מדרכה של תחנת אוטובוס".

שכונות מזרח ירושלים נמצאות בשטחים המסופחים לישראל ותושביה הם תושבי קבע בישראל בעלי תעודת זהות כחולה וחופש תנועה מלא. אין ביכולת הצבא להיכנס לבתים בשכונות אלו באותו האופן שמתבצע בשטחי יהודה ושומרון מסיבות משפטיות. זאת, על אף שחמאס וארגוני טרור נוספים דוחפים את תושבי השכונות לביצוע פיגועים - בדיוק בשל מעמדם האזרחי החריג.

זירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת רמות בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לרוב מערכת הביטחון עובדת על פי מודיעין מדויק ופועלת באופן ספציפי נגד איומים פוטנציאליים. ההערכה היא שמעבר מבית לבית לא יביא את התוצאה הרצויה אלא רק יצית את השכונות ויעורר התנגדות - מלבד הקושי המשפטי.

טרם הצהרתו, ביקר השר בן גביר במקום הפיגוע ואמר כי הוא הנחה את המשטרה "לפרוס מחסומים סביב עיסאוויה, לעצור אחד-אחד ולבדוק כל רכב. רציתי לעשות סגר מלא אך יש שאלה משפטית ואנחנו נדון בה. הולכים להשתלט על הבית. הצעדים שאני אומר כאן לא מספיקים, דיברתי לא פעם ולא פעמיים - ואני רוצה ליישם עונש מוות למחבלים, רוצים לעבור בית-בית בלי צווים של בית משפט".

Whatsapp Image 2023 02 10 At 1
מעצר בני משפחת המחבל במזרח ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

עם זאת, בעבר כבר בוצע סגר על שועפאט, לאחר רצח החיילת נעה לזר בידי המחבל עודאי תמימי. הסג הביא להפרות סדר אלימות ובמערכת הביטחון מעוניינים להימנע מעימותים דומים. בעוד חודש וחצי יחול חודש הרמדאן והתססה של שכונות מזרח ירושלים תועיל לחמאס, שכאמור מנסה להסית את התושבים לבצע פיגועים נוספים.

כמו כן, צעד אפקטיבי שנעשה היה החלטת שר הביטחון לחלט כספים שקיבלו משפחות המחבלים מהרשות הפלסטינית. השר החליט בעקבות הפיגוע להטיל סנקציות כלכליות על 87 מחבלים ובני משפחותיהם תושבי מזרח ירושלים.

Whatsapp Image 2023 02 10 At 2
הלוויתו של ישראל פלאי שנרצח בפיגוע | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסיום הערכת המצב, חתם שר הביטחון על צווי תפיסה בסכום מצטבר של מיליוני שקלים. לפי משרד הביטחון, מדובר בכספים של אסירים ביטחוניים ישראלים תושבי מזרח ירושלים המקבלים תשלום מהרשות הפלסטינית כתגמול על מעורבותם בטרור.

בפיגוע הדריסה, שאירע בצומת רמות בירושלים, נרצחו אלתר שלמה לדרמן בן ה-20 וישראל פלאי בן ה-6. הלוויתו של פלאי התקיימה לפני כניסת השבת בעוד אביו, שהיה עמו בתחנת האוטובוס, נפצע באורח בינוני, אחיו בן ה-8 נפצע באורח אנוש ואח נוסף נפצע קל. לדרמן היה בתחנת האוטובוס עם אשתו שהייתה לידו וניצלה.