בעקבות פרשת הסוהרות: חיילים לא ישרתו באגפים הביטחוניים של שב"ס

שר הביטחון יואב גלנט והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיעו כי חיילי וחיילות החובה לא ישרתו עוד באגפים הביטחוניים של שירות בתי הסוהר. השרים סיכמו כי תוך שישה חודשים תקני החובה יומרו לתקני קבע ושירות חיילי צה"ל בשב"ס יופסק לאלתר

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיעו היום (ראשון) בהצהרה משותפת, כי חיילי וחיילות החובה לא ישרתו עוד באגפים הביטחוניים של שירות בתי הסוהר. השרים סיכמו כי בתוך תקופה של שישה חודשים, תקני החובה של חיילי צה"ל בשב"ס יומרו לתקני קבע ושירות החיילים והחיילות בשירות יופסק לאלתר.

אחת מהסיבות המרכזיות להחלטה של השניים, היא החשדות לאירוע האונס שאירע בכלא גלבוע, כמו גם נתונים מדאיגים שהוצגו בדו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, על כמות לא מבוטלת של הטרדות מיניות ואירועי תקיפה שעברו סוהרות באגפים הביטחוניים של שב"ס במהלך שירותן הצבאי. עוד השניים סיכמו כי הצבת חיילי צה"ל במשטרת ישראל תוארך בכ-3 שנים נוספות.

Dkby Ci Dchr
שר הביטחון יואב גלנט והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: אבשלום ששוני, יונתן זינדל, פלאש 90

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: משה שי, פלאש 90

יצוין כי מדו"ח מבקר המדינה אנגלמן שפורסם בחודש נובמבר האחרון, עולה כי אחת מכל ארבע משרתות חובה בשב"ס, משטרה ומשמר הגבול העידו כי חוו פגיעה מינית לפחות פעם אחת, רובן על-ידי משרתי הקבע ביחידות אלו. בעקבות פרשת הסוהרות ודיווחים רבים על הטרדות מיניות כלפי משרתי חובה שמוקצים למשרד לביטחון הפנים, מבקר המדינה ערך סקרים, ביקר במתקני כליאה ובדק ממצאים ביחס למוגנות המשרתות ביחידות אלו.

בתוך כך, המבקר ציין כי מהמפגשים והשיחות שערך עם כ-220 משרתי החובה (חיילות וחיילים) עלו שלוש מגמות מרכזיות: יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים, היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים ואמירות בלתי הולמות ובעלות אופי מיני מצד משרתי קבע כלפי משרתות החובה.

לוחמות מג''ב, ארכיון
לוחמות מג''ב, ארכיון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

כמה שבועות לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה, הצוות לבחינת הצבת חיילים בשב"ס הגיש לשר הביטחון הקודם בני גנץ ולשר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר-לב את המלצותיו, לפיהם יש להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים ולהחליפם בסוהרים מקצועיים, "כפי שקורה בטיפול באסירים הפליליים". עוד נכתב בהמלצות הצוות כי הם "התרשמו ששב"ס שיפר משמעותית את הטיפול במשרתות ומשרתי החובה, בדגש על מניעת הטרדות מיניות".

הצוות, שהוקם בהוראת בני גנץ ועמר בר-לב, המליץ "להקפיד על הצבת חיילים רק בתפקידי אבטחה וליווי, בהתאם לקבוע בחוק ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים, שם מספר החיילים המוצבים נמוך, לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים - שם מוצבים רוב החיילים".

החקירה של מה שמכונה "סרסור הסוהרות" נפתחה לפני קצת יותר משלוש שנים, בחשד להטרדות מיניות ומעשים מגונים בכלא גלבוע, ובטענה כי קצין המודיעין של הכלא, רני באשה, שיבץ לאגף סוהרות צעירות לבקשתו של האסיר הביטחוני. מבין מסכת עדויות שהוגשו לבית המשפט, העדות של ר', המתלוננת הרביעית בפרשה, דרמטית, מכיוון שמדובר בסוהרת שלא הייתה קשורה לתיק החקירה הקודם, שנסגר, ובתקופת השירות שלה, בין 2013 לבין 2015, היא שירתה תחת קצין מודיעין אחר, כלומר בעדותה היא מתארת מסורת ארוכת שנים, ולא התנהלות נקודתית של קצין זה או אחר.