סמל מקסים מולצ'נוב, שעלה מאוקראינה, נהרג בפיגוע במכבים

הותר לפרסום כי הלוחם שנהרג בפיגוע הדריסה במכבים הוא סמל מקסים מולצ'נוב (20) מהרצליה, שעלה לארץ מאוקראינה. בעבר הוא תרם מח עצם - והציל את חייו של ילד בן 12. תיעוד בלעדי: השניות שאחרי הפיגוע. נתניהו מקיים הערכת מצב בקריה. גלנט: "נמצאים במתקפת טרור"

זמן צפייה: 00:29

שעות אחרי פיגוע הדריסה במחסום מכבים, הותר לפרסום הערב (חמישי) כי מקסים מולצ'נוב, חייל בודד בן 20 שעלה מאוקראינה והתגורר בהרצליה, הוא הלוחם שנהרג כשמחבל שנהג במשאית דרס אותו למוות. עוד חמישה חיילים נפצעו. סמל מולצ'נוב עלה לארץ ב-2017 דרך תוכנית "נעלה", וב-2021 סיים רשמית את התהליך. ב-2022 התגייס לצה"ל. במהלך שירותו תרם מח עצם - והציל את חייו של ילד בן 12.

בתוך כך, לידי חדשות 13 הגיע תיעוד בלעדי מהרגעים שאחרי הפיגוע, שבו נראה המחבל נמלט במהירות במשאית על כביש ראשי - ונורה רק במחסום אחר, המרוחק קילומטרים מהזירה.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2330082008' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד בלעדי: המחבל נמלט במשאית - ונורה במחסום מרוחק' poster='' kid='1_yj6klz7q' duration='55']

סמל מקסים מולצ'נוב
סמל מקסים מולצ'נוב | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון יואב גלנט קיים  הערב הערכת מצב עם הרמטכ"ל, ראש שב"כ והקצונה הבכירה בצה"ל. הוא אמר: "מדינת ישראל נמצאת תחת התקפת טרור נגד אזרחים, בעיקר על הצירים, ונגד חיילי צה"ל ששומרים עליהם בצירים וביישובים. לצערי הרב, המחירים כבדים מאוד, גם היום וגם בשבועות האחרונים. נגיע לכל מחבל ונבוא איתו חשבון - כל מי שיוצא לפגוע בישראל, כל מי ששולח אותו יסיים את חייו בבית הקברות או בכלא בלוח זמנים קצר כפי שעשינו עד היום. נדע להגן על האזרחים שלנו ולנצח גם במערכה הזאת". גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב בזירת הפיגוע. הוא אמר: "אנחנו מגבירים את פעילות הסיכול וההגנה ביהודה ושומרון, נפיק את הלקחים".

המחבל דאוד עבד א-ראזק פאיז
המחבל דאוד עבד א-ראזק פאיז

מחקירת הפיגוע עלה כי המחבל, דאוד עבד א-ראזק פאיז, תושב דיר עמאר, עוכב לחקירה לפני כשבועיים אחרי שעורר את חשדו של אחד המאבטחים כשביקש לצלם את המחסום. למחבל היה היתר עבודה. בתוך כך, בתקופה האחרונה התקבלו במערכת הביטחון כ-200 התרעות ביום לפיגועים בשטחי ישראל. ההערכה היא שהחגים יביאו לניסיון לחבר גם את הר הבית לשאר הזירות.

זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת נטרול המחבל במחסום חשמונאים | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: רויטרס
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת נטרול המחבל במחסום חשמונאים | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 08 31 At 0
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיע לזירת הפיגוע ואמר: "אני רוצה לשלוח תנחומים למשפחת הנרצח ואיחולי החלמה לפצועים. רואים כבר בשלב הזה את חשיבות המחסומים, אותו מחסום חשמונאים שבו חוסל המחבל שניסה לברוח בחזרה לשטחי יהודה ושומרון".

"המסר החשוב הוא שאנחנו נילחם בטרור, בסביבה התומכת והמשלחת שלו, בכל הכוח", הוסיף סמוטריץ'. "אנחנו לא מוכנים לקבל את הטרור כגזרת גורל. יש כאן סביבה תומכת, הסתה, רשות פלסטינית שלוקחת אחריות על הדבר הזה, ספרי לימוד, מערכה שלמה שצריך לנהל אותה במאבק חסר פשרות בכל המעגלים אל מול מי שמעורב בטרור, והרבה ב'עשה טוב' - בלהמחיש ולהבהיר לאויבים שלנו שכשהם מנסים לפגוע בנו הם רק מחזקים את האחיזה שלנו בכל חלקי המולדת".

"נכניע בעזרת השם את הטרור, נחזיר את הביטחון האישי", סיכם סמוטריץ', "אנחנו פועלים אחרת ונמשיך לפעול אחרת וננצח את הטרור בעיקר כשנגדע את התקווה ואת המוטיבציות שלו. המסר הוא שעל כל פיגוע אנחנו גובים מחיר משמעותי מאוד בהמשך בנייה, אחיזה והתיישבות".

כוחות צה''ל בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
כוחות צה''ל בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: רויטרס
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 08 31 At 0
זירת נטרול המחבל במחסום ניל''י | צילום: דוברות איחוד הצלה

הפיגוע הוא עוד אירוע בשורת פיגועים ועימותים בתקופה האחרונה. אמש נדקר צעיר בן 25 בתחנה של הרכבת הקלה ברחוב שבטי ישראל בירושלים. המחבל, ח'אלד סאמר זעאנין, תושב בית חנינא שבצפון העיר - בן 14 - נורה למוות על-ידי לוחם מג"ב שנסע ברכבת.

מוקדם יותר אתמול ניסה מחבל לדרוס כוח צה"ל בעמדה צבאית בצומת 200, סמוך להתנחלות בית חגי שבדרום הר חברון. הוא נורה וחוסל על-ידי לוחמים מגדוד 603 בחיל ההנדסה הקרבית. לוחם נפצע באורח קל ופונה להמשך טיפול בבית חולים, משפחתו עודכנה. לא היו נפגעים נוספים באירוע.

באירוע אחר, הלילה נפצעו קצין ושלושה לוחמי צה"ל בעת פעילות בקבר יוסף שבשכם במטרה לאבטח מתפללים שהגיעו למתחם. הלוחמים עברו באופן רגלי בסמוך למטען שהופעל עליהם. לוחם אחד נפצע באורח בינוני עם כוויות ורסיסים, והקצין ושני לוחמים נוספים נפצעו באורח קל בלבד עם פגיעות רסיסים בגפיים.