נתניהו: "קיבלנו אישור שאברה מנגיסטו חי, האחריות על חמאס"

יממה אחרי פרסום התיעוד של חמאס שבו נראה אדם שהוצג כאברה מנגיסטו, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אתמול קיבלנו אישור נוסף למה שידענו כל הזמן - שאברה חי. מדובר באדם צעיר שאינו בקו הבריאות". לדבריו, "האחריות כולה רובצת על חמאס"

זמן צפייה: 04:56

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש שב"כ רונן בר קיימו היום (שלישי) ביקור במרחב שומרון של שב"כ. במהלך הסיור, נתניהו התייחס לפרסום התיעוד של אברה מנגיסטו אתמול, ואמר: "האחריות לגורלו רובצת כולה על חמאס". לדברי נתניהו, "ישראל לא מפסיקה במאמציה להשיב את אברה מנגיסטו ושאר שבויינו ונעדרינו. אתמול קיבלנו אישור נוסף למה שידענו כל הזמן - שאברה חי. מדובר באדם צעיר שאינו בקו הבריאות".

עוד במהלך הדיון, ראש הממשלה נתניהו ציין כי שב"כ, צה"ל וכוחות הביטחון "ימשיכו לפעול בכל מקום ממנו יצאו פיגועים", והוסיף כי "מול טרור רצחני נציב אגרוף ברזל. נדע להגיע אליהם בכל זמן ובכל מקום".

שלט באשקלון הקורא לשחרור אברה מנגיסטו
שלט באשקלון הקורא לשחרור אברה מנגיסטו | צילום: פלאש 90

במקביל, מערכת הביטחון ממשיכה לבחון את אות החיים שהתקבל מאברה מנגיסטו, שנמצא כבר שמונה שנים בשבי חמאס מאז חצה את הגבול לרצועת עזה. ברצועה ציטטו הבוקר את התקשורת הישראלית והסיקור בישראל לגבי הקלטת, ודובר חמאס אמר הבוקר כי ישראל לא תקבל את השבויים - אלא באמצעות "עסקה מכובדת".

מקורות פלסטיניים מעריכים כי בחמאס יעבירו בקרוב מסרים למצרים ויאמרו כי הם מעוניינים לחדש את המשא ומתן לעסקת חילופי שבויים. ההערכה היא שחמאס זקוק לעסקה, אך לא יתפשר רבות על המחיר, ולכן בישראל יתקשו לקבל את תנאי חמאס בשלב זה לגבי מה שהוא מכנה "עסקה מכובדת", כלומר כזו שתכלול שחרור של רוצחים רבים.

דובר צה''ל, תא''ל רן כוכב
דובר צה''ל, תא''ל רן כוכב | צילום: העולם הבוקר

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, התארח הבוקר בתוכנית "העולם הבוקר" עם גאולה אבן-סער בערוץ 13, ואמר: "אני חושב שהשימוש הציני שתנועת החמאס עושה באזרח שהוא שבוי מעל שמונה שנים, כנראה לא בריא עד הסוף, הוא שימוש ציני, לא ראוי, לא ערכי ולא מוסרי".

הנטייה בישראל היא לקבוע כי הסרטון אותנטי, למרות שהמהימנות שלו טרם וודאה באופן סופי, ועולים לא מעט סימני שאלה, בין היתר על המועד בו צולם הסרטון ועל כך שאין אף הוכחה שהוא צולם בימים האחרונים. אם אכן הוא אותנטי, מנגיסטו נראה בתיעוד במצב פיזי טוב, וגם במצב נפשי יחסית סביר.

יחד עם זאת, בישראל סבורים כי שחרור הסרטון גם משדר הרבה מצוקה, מכיוון שבעבר בחמאס דרשו מחיר עבור כל סימן חיים, כפי שהמדינה נאלצה לשחרר אסירות פלסטיניות על מנת לקבל סרטון של גלעד שליט. במקרה הזה, בחמאס משחררים את הסרטון כאמור "בחינם", כלומר הם להוטים מאוד לעסקה, ומתקשים להתמודד עם העובדה שהמו"מ לא מתקדם.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301161550' autoplay='0' credit='' desc='הסרטון שפרסם חמאס בו נראה אדם המוצג כאברה מנגיסטו' poster='' kid='1_xa2iyfwc' duration='']

נזכיר כי בסרטון ששוחרר נראה אדם המוצג כאברה מנגיסטו, כשהוא אומר: "אני האסיר אברה מנגיסטו. עד מתי אהיה פה, אני וחבריי, בשבי אחרי שנים ארוכות וכואבות? איפה מדינת ועם ישראל שידאגו לגורלנו?".

בנוסף, לאחר דבריו של מנגיסטו, מוצגת תמונה של הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי וציטוט שלפיו הוא מצטער שלא הצליחו לפתור בתקופתו את החזרת החיילים הנעדרים. לאחר מכן, מוצגת תמונה מטקס החילופים בין כוכבי לבין הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, ובה טענה כי "קודמך השאיר לך שקרים".

אברה מנגיסטו נעדר החל מ-7 בספטמבר 2014, והוא נמצא בשבי 3,053 ימים. באותו הבוקר בו חצה מנגיסטו את גדר המערכת הוא ירד מביתו שבאשקלון עם תיק על גבו ולאחר הליכה בת עשרה ק"מ חצה את הגדר כאמור ונכנס לתוך רצועת עזה.