התיעוד של אברה מהשבי: גוברת ההערכה שהסרטון מהימן

שמונה שנים לאחר שנלקח בשבי וביום שבו התחלף הרמטכ"ל בישראל - חמאס שחרר אות חיים ממי שהוצג כאברה מנגיסטו, בניסיון להניע עסקת שבויים ובניסיון לבצע מניפולציה. בינתיים, באמ"ן בודקים מתי צולם הסרטון - וישראל מציגה עמדה ברורה: "לא נשחרר מחבלים"

זמן צפייה: 07:54

שמונה שנים לאחר שנלקח בשבי, וביום חגיגי של חילופי רמטכ"לים בצה"ל, מפרסם היום (שני) ארגון חמאס סרטון של אדם המוצג כאברה מנגיסטו, ומדבר על השנים שעברו עליו בעזה. הסרטון מצביע על להיטות של חמאס לבצע עסקת שבויים עם ישראל, ולטובת כך אף שחרר אות החיים "בחינם".

הנטייה בישראל היא לקבוע כי הסרטון אותנטי, למרות שהמהימנות שלו טרם וודאה באופן סופי, ועולים לא מעט סימני שאלה, בין היתר על המועד בו צולם הסרטון ועל כך שאין אף הוכחה שהוא צולם בימים האחרונים. אם אכן הוא אותנטי, מנגיסטו נראה בתיעוד במצב פיזי טוב, וגם במצב נפשי יחסית סביר. התזמון של חמאס ביום הזה הוא די ציני כאשר הוא מנסה לשנות את סדר היום הישראלי ולהעיב על היום החגיגי ולשחק ברגשות של המשפחות.

יחד עם זאת, שחרור הסרטון גם משדר הרבה מצוקה, מכיוון שבעבר בחמאס דרשו מחיר עבור כל סימן חיים, כפי שהמדינה נאלצה לשחרר אסירות פלסטיניות על מנת לקבל סרטון של גלעד שליט. במקרה הזה, בחמאס משחררים את הסרטון כאמור "בחינם", כלומר הם להוטים מאוד לעסקה, ומתקשים להתמודד עם העובדה שהמו"מ לא מתקדם.

מי שמוצג כאברה מנגיסטו מתוך התיעוד ששחרר חמאס
מי שמוצג כאברה מנגיסטו מתוך התיעוד ששחרר חמאס

לפי שעה, הפער בין חמאס לישראל גדול. חמאס מצפים לשחרור של עשרות רוצחים, כשמנגד העמדה הישראלית לא מוכנה לשחרור מחבלים מהכלא בתמורה לשני אזרחים שחצו את הגבול לעזה פחות או יותר מרצונם, יחד עם גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול - כרגע הפער נראה בלתי ניתן לגישור.

במשרד ראש הממשלה מגיבים בהודעה לקונית, שלפיה ממשלת ישראל פועלת להשיב את הבנים, וגורמים במשרד תוקפים את חמאס וטוענים שמדובר במניפולציה זולה שמעידה על נואשות מצד חמאס, שמנסים להביא לאיזשהו הישג.

נזכיר כי בסוף חודש יוני חמאס מפרסמים אות חיים מהישאם א-סייד, האזרח הנוסף שמוחזק בעזה, גם כן מתוך רצון להניע עסקת שבויים. ניתן לראות במקרה הנוכחי כעוד ניסיון לעורר את השיח הישראלי ולהגביר את הלחץ הישראלי על מנת להביא לעסקה מיוחלת.

במקביל, גורמים המקורבים לחמאס מסרו הערב: "חמאס דורש את שחרורם של האסירים הכלואים לשנים רבות בכלא הישראלי ולמאסרי עולם. חמאס מעוניין לשחרר מספר גבוה ככל האפשר של אסירים. לא רק מצרים הייתה מעורבת במומ העקיף בין חמאס לישראל אלא גם גורמים נוספים. פרסום הקלטת הוא מסר ברור לישראל שחמאס מעוניין לחדש את המו"מ לעסקה אבל לא יוותר על הדרישה לשחרור האסירים ששפוטים למאסרי עולם".

אמו של אברה מנגיסטו
אמו של אברה מנגיסטו | צילום: פלאש 90

נזכיר כי בסרטון ששוחרר נראה אדם המוצג כאברה מנגיסטו, כשהוא אומר: "אני האסיר אברה מנגיסטו. עד מתי אהיה פה, אני וחבריי, בשבי אחרי שנים ארוכות וכואבות? איפה מדינת ועם ישראל שידאגו לגורלנו?".

בנוסף, לאחר דבריו של מנגיסטו, מוצגת תמונה של הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי וציטוט שלפיו הוא מצטער שלא הצליחו לפתור בתקופתו את החזרת החיילים הנעדרים. לאחר מכן, מוצגת תמונה מטקס החילופים בין כוכבי לבין הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, ובה טענה כי "קודמך השאיר לך שקרים".

יאלו מנגיסטו, אחיו של אברה, אמר לחדשות 13 כי הוא אינו בטוח שהאדם בסרטון הוא באמת אברה: "הלב אומר שזה הוא אבל, הראש עדיין לא יודע. במבט ראשון זה דומה לו ואני מכיר אותו, גם האחים שלי אמרו שכן או לא. הוא השתנה בשמונה שנים".

עוד אמר האח: "ברגע ששלחו את הסירטון אני נבהלתי וגם התרגשתי. מצד אחד זה הוא ומצד שני לא הוא. מאז ומתמיד ידעתי שהוא חי ושהוא יחזור חי".על תזמון פרסום הסרטון אמר: "אני יודע שזה משחק, נתנו (החמאס) תזמון נכון אבל זה לא העניין. אני מסתכל על התוצאה הסופית. שהבנים ישובו הביתה מהר. עם הישאם (א-סייד) שישוב הביתה במהרה". כשנשאל האם ירצה להעביר משהו לצד החמאס, אמר: "אסור לפגוע בחולי נפש, אסור לפגוע בו, הוא לא בא להזיק להם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301161802' autoplay='0' credit='' desc='אמו של אברה מנגיסטו צופה בתיעוד' poster='' kid='1_1acy5acp' duration='']

עוד נמסר ממשפחתו של מנגיסטו: "יותר דחוף שנקבל בחזרה אותו מאשר שנראה אותו בסרטון. זו עוד הוכחה שהוא חי. המדינה צריך לפעול במהרה כדי להחזיר אותו הביתה. הוא נראה בריא ומטופל. אין שום סיבה שהוא ישאר בכלא עוד יום אחד נוסף. מעבר לזה, מרגש מאוד לראות אותו. זאת הפעם הראשונה שאנחנו רואים אותו".

אברה מנגיסטו נעדר החל מ-7 בספטמבר 2014, והוא נמצא בשבי 3,053 ימים. באותו הבוקר בו חצה מנגיסטו את גדר המערכת הוא ירד מביתו שבאשקלון עם תיק על גבו ולאחר הליכה בת עשרה ק"מ חצה את הגדר כאמור ונכנס לתוך רצועת עזה