הרמטכ"ל בזירת הפיגוע: "נצטרך ללמוד את האירוע ולהפיק את הלקחים"

רא"ל אביב כוכבי ביצע תחקור ראשוני עם המפקדים בזירה, סמוך למחסום במחנה הפליטים שועפאט בירושלים, מסר את תנחומיו למשפחתה של הלוחמת נועה לזר שנהרגה בפיגוע ואמר: "הלוחמות והלוחמים הם קו ההגנה הראשון שלנו"

זמן צפייה: 04:26

הרמטכ"ל אביב כוכבי ביקר היום (ראשון) בזירת הפיגוע בירושלים בו נהרגה הלוחמת סמל נועה לזר, סמוך למחסום במחנה הפליטים שועפאט, וביצע תחקור ראשוני עם המפקדים בזירה. כוכבי מסר את תנחומיו למשפחתה של לזר ואמר: "נצטרך ללמוד את האירוע ולהפיק את הלקחים בכדי למנוע אירועים מסוג זה".

הרמטכ"ל ביקר בזירה יחד עם ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן, קצין המשטרה הצבאית הראשי תא"ל אביחי מיבר וקצינים בכירים נוספים, ובתום ביקורו אמר: "נפגשנו בנסיבות כואבות אבל זו הזדמנות לומר לכם תודה, למפקדים ולחיילים, תודה והערכה על הפעילות שאתם עושים פה לאורך כל השנה".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בירושלים
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: דובר צה''ל

"בהזדמנות זו אני רוצה למסור את תנחומיי למשפחת לזר, אני מחזק ומחבק אותם", הוסיף כוכבי, "אתם - הלוחמות והלוחמים, יחד עם היחידות הלוחמות הנוספות וכוחות הביטחון, מהווים את קו ההגנה הראשון שלנו. בזכותכם נמנעים פיגועים ומתבצעים סיכולים באופן יומיומי. הפעילות שלכם מתחברת לפעילות של צה"ל לאורך קו התפר, בצירים ובמרחב איו"ש, במבצע 'שובר גלים' בחודשים האחרונים".

"לצד כל זה אנחנו נצטרך ללמוד את האירוע ולהפיק את הלקחים בכדי למנוע אירועים מסוג זה - זו האחריות שלנו ונעשה את זה באופן המעמיק ביותר", סיכם הרמטכ"ל, "היו גאים במה שאתם עושים. עם כל הקושי, אני מאחל לכם חג שמח והמשיכו לשמור ולדאוג לאזרחי מדינת ישראל בזכות הפעילות שלכם".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בירושלים
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: דובר צה''ל

סמל נועה לזר, בת 18 מבת חפר, הייתה לוחמת מעברים מגדוד ארז של המשטרה הצבאית. ליהי, שכנתה של משפחתה של נועה סיפרה: "זה בלתי נתפס, הייתה ילדה מדהימה, מצחיקה, חייכנית, תמיד שאפה למצויינות, מאירת פנים. אנחנו בעיקר בהלם, היישוב ידע טראומות קשות ונקווה שזאת תהיה האחרונה". הלווייתה של סמל נועה לזר תיערך מחר בצאת החג, בשעה 23:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בכפר יונה.

סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט
סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט | צילום: באדיבות המשפחה

מצבו של המאבטח האזרחי שנפצע בפיגוע עדיין מוגדר קשה, לאחר שעבר במהלך הלילה ניתוח נוירוכירורגי בבית החולים הדסה עין כרם, וכעת הוא מאושפז כשהוא מורדם ומונשם. המאבטח, בן 30, עלה לישראל מברזיל בשנת 2017, ובשנים האחרונות הוא מתגורר ברמות.

סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט
סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט | צילום: באדיבות המשפחה

מוקדם יותר היום פשטו כוחות ימ"מ על בית משפחתו של המחבל במחנה הפליטים שועפאט ואמו נעצרה. גורמים בכירים במערכת הביטחון ביקרו היום בחריפות את התנהלות לוחמי מעבר הגבול בפיגוע הקטלני, שגבה את חייה של לוחמת המעברים סמל נועה לזר. בסרטון ממצלמות האבטחה במחסום שועפאט, נראה המחבל כשהוא יוצא מרכב שעצר במחסום, ניגש אל החיילים, מכוון אקדח ויורה מטווח אפס.

במערכת הביטחון אמרו: "לצערנו, אין חתירה למגע באירוע, אף אחד מהחיילים לא מגיב בירי חזרה, והמחבל מצליח להגיע ללוחמים לכדי טווח אפס". לאחר הירי נמלט המחבל מהמקום רגלית, ואז עלה על רכב שהגיע וסייע לו. הרכב נמלט לתוך מחנה הפליטים, וכעבור זמן קצר הנהג הסגיר את עצמו ונעצר.

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: דוברות המשטרה

שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב עצרו לחקירה הלילה והבוקר ארבעה חשודים במעורבות בפיגוע, ומעצרם הוארך בבית משפט השלום בירושלים בשמונה ימים. המצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע נמשך, וכוחות המשטרה פעולים במקביל לטיפול בהפרות סדר אלימות וידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפאט.

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: דוברות המשטרה

ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לפיגוע ואמר: "בלב שבור קיבלתי את ההודעה על מותה של לוחמת צה"ל, סמל נועה לזר מגדוד ארז, שנרצחה בפיגוע ירי על ידי מחבל מתועב. בשמי ובשם ממשלת ישראל אני שולח ניחומים למשפחתה וחבריה, אין מילים שיכולות להקל על האובדן הגדול. לא נשקוט ולא ננוח עד שנמצה את הדין עם הרוצחים הנתעבים".