סגר בשטחים, רבבות שוטרים ייפרסו: נערכים לחגים מתוחים

הכוננות תהיה בשיאה עד צאת החגים: אלפי שוטרים יתפרסו ברחבי הארץ, וחיילים רבים לא יצאו לביתם בחג ויישארו בכוננות. בידי שירות הביטחון הכללי וצה"ל עשרות התרעות לפיגועים, בעיקר בצפון השומרון וליד שכם וג'נין. מיום ראשון ועד אחרי החגים - סגר יוטל על השטחים. כל הפרטים לקראת ההיערכות הביטחונית לחגי תשרי

זמן צפייה: 02:33

כוננות שיא במערכת הביטחון לקראת חגי תשרי: בידי שירות הביטחון הכללי וצה"ל ישנן הערב (שישי) עשרות התרעות לפיגועים, בעיקר בצפון הגדה.  בינתיים, בראש השנה - שאותו מקווים לצלוח בשקט יחסי וללא אירועים מיוחדים - ייסגרו כל המעברים לעזה ויוטל סגר כללי על השטחים.

גם ביום הכיפורים צפוי סגר על השטחים, ולגבי סוכות עדיין מתקיימים דיונים ובמערכת הביטחון ישנה התלבטות. כמו כן, בצה"ל הודיעו כי חיילים במערכים מסוימים לא ייצאו לביתם בחגים ויישארו בכוננות. בנוסף, המשטרה הודיעה כי אלפי שוטרים ייפרסו ברחבי הארץ במטרה לצמצם פיגועים ולהרתיע מחבלים - זאת אחרי פיגוע הדקירה אמש ליד מודיעין שבו נפצעו חמישה בני אדם באורח קל ולוחם מג"ב הרג את המחבל.

שכם. ארכיון
שכם. ארכיון | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

היום הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי פיענח שני פיגועי ירי שהתרחשו בחודש האחרון ביהודה ושומרון. חוליית חמאס נעצרה בחשד שביצעה פיגוע ירי לעבר רכבים ישראלים סמוך לכפר עינאבוס שבשומרון ב-9 בספטמבר, ובנוסף נעצר נער כבן 16 בחשד למעורבות בביצוע פיגוע הירי לעבר ההתנחלות כרמל שבדרום הר חברון ב-15 בספטמבר.

בפעילות משותפת של שב"כ וצה"ל, חוליית הטרור שהוכוונה על ידי פעילי חמאס מרצועת עזה נעצרה לפני כשבוע, בחשד שביצעה ירי מרכב חולף לעבר שני רכבים ישראלים, בין צומת עינאבוס לצומת ביתא, בסמוך לכפר חווארה ולעיר שכם. ברכבים ישבו אזרחים ישראליים, אדם אחד נפצע באורח קל מרסיסים, ופונה לבית חולים.

בזירת הפיגוע אותרו 11 תרמילי 9 מ"מ אשר נורו לעבר הרכבים, ובחקירתם בשב"כ קשרו עצמם החשודים לאירוע. בנוסף, במהלך החקירה הוסגרו כלי נשק ותחמושת אשר שימשו לביצוע הפיגוע.

בתוך כך, הותר לפרסום כי בפעילות משותפת של שב"כ, צה"ל והמשטרה נעצר החשוד במוערבות בפיגוע הירי לעבר ההתנחלות כרמל, אשר במהלכו נפצע נער כבן 18 באורח בינוני. החשוד בן ה-16 הוא תושב הכפר הבדואי זובידאת שבבקעת הירדן, ובחקירתו בשב"כ קשר עצמו החשוד לפיגוע, וכן נתפס האמל"ח עמו בוצע הירי.

לוחמים בשכם
לוחמים בשכם | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

47 פיגועים סוכלו על ידי משטרת מחוז ירושלים מתחילת השנה, וגם בבירה הכוחות יתוגברו לקראת חגי תשרי.  מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, סקר בתחילת השבוע את הכוננות של משטרת ירושלים, ואמר שיש התראות רבות יותר מהשנים הקודמות. הוא ניסה להרגיע, וציין כי במשטרה מתכוונים לפרוס הרבה מאוד כוחות של שוטרים גם באזור כיכר ציון וגם באזורי בילוי נוספים בירושלים.

לאחרונה זיהו במשטרה ירושלים הרבה מאוד אירועים של קטטות בין יהודים לערבים, גם בכיכר ציון וגם באזורים נוספים במרכז העיר, ובמשטרה מתכוונים לתגבר את אזור מרכז העיר כדי לתת את הדעת לאירועים הללו.

במשטרה נערכים לעשרות אלפי מבקרים הצפויים להגיע לבירה בתקופת החגים, ובפרט להגעתם של מתפללים ומבקרים לכותל המערבי, לעיר העתיקה ולמקומות הקדושים. מפקד המחוז אמר בהערכת המצב המשטרתית: "המטרה של מחוז ירושלים היא לקיים את כל החגים ולאפשר לכל הדתות לקיים את מנהגיהן תוך כדי שמירה על ביטחון הנפש, הרכוש, הסדר הציבורי".

תורג'מן התייחס גם לעליית יהודים להר הבית בתקופת החגים: "הנוהג הקבוע שקורה בהר מזה שנים יישמר. לא ישונו מועדי הביקור. מי שיפר את הכללים יורחק מההר". בהודעת המשטרה נמסר כי מעצרים של מפגעים פוטנציאליים יתממשו עד לחגים, בהתאם להערכת מצב שתתבצע בסמוך להם.

מתפללים עלו לרגל להר הבית לרגל תשעה באב
מתפללים בהר הבית בתשעה באב | צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים התקיימו דיונים בצמרת המדינית בשאלת העלייה להר הבית בחגים, וההכרעה היא שאין שינוי ולא מתכוונים לצמצם את מספר היהודים העולים. במהלך פגישתו של ראש הממשלה יאיר לפיד עם עבדאללה מלך ירדן השבוע בעצרת האו"ם בניו יורק הוא עדכן אותו כי במהלך תקופת החגים תהיה עלייה במספר היהודים שיעלו להר הבית, כך מסר לחדשות 13 בכיר ישראלי שעודכן בפרטי הפגישה.

לפיד הבהיר למלך שההחלטה הישראלית בנושא לא צפויה להשתנות חרף המצב הביטחוני, והוסיף כי הוא מצפה שהירדנים יגבו את ההתנהלות ולא יאפשרו את ההסתה נגד ישראל בסוגיה הזאת.