בקואליציה מאיימים: "האופוזיציה לא תהיה בוועדה לבחירת שופטים"

אחרי הפרסום בחדשות 13 אמש שלפיו הוחלט שלא לדחות שוב את מועד הקמת הוועדה לבחירת שופטים - אמר ח"כ אלקין כי "הקואליציה נכנעה". מזכיר הממשלה יוסי פוקס הגיב: "בהיעדר הסכמות במו"מ, ייבחרו שני נציגי קואליציה והוועדה תכונס רק אם שר המשפטים יחפוץ בכך". הרצוג: "אין כאן מנצחים ומפסידים. אם יהיו כאלה - המדינה תפסיד"

Whatsapp Image 2023 03 27 At 1
רה"מ נתניהו במליאה עם השר לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי הפרסום בחדשות 13 אמש (ראשון) שלפיו בקואליציה החליטו שלא לדחות שוב את מועד הקמת הועדה לבחירת שופטים, אמר הבוקר ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) כי "הקואליציה נכנעה והבחירות הפעם לא יידחו ויתקיימו בהתאם לחוק הקיים". בתגובה, הגיב מזכיר הממשלה יוסי פוקס: "תנוח דעתך. בהיעדר הסכמות במו"מ, ייבחרו שני נציגי קואליציה לוועדה והיא תכונס בפועל רק אם שר המשפטים יחפוץ בכך". זמן קצר לאחר מכן מחק פוקס את הציוץ - ובמקומו הודה לנשיא הרצוג. בתוך כך, המו"מ בבית הנשיא יתחדש מחר.

בעקבות הפרסום בחדשות 13, אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג: "אין כאן מנצחים ומפסידים, אם יהיו כאלה – מדינת ישראל תפסיד. יובהר כי הקואליציה נעתרה לבקשתו של נשיא המדינה שלא לדחות את המועד הקבוע בתקנון לבחירת נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, וזאת על מנת לאפשר את המשך ההידברות תחת חסותו, וציינה כי סמכות כינוס הועדה שתוקם מוקנית לשר המשפטים.

"הנשיא חוזר על קריאתו להימנע מביטויים שמטרתם פוליטית ואין בהם תרומה להגעה להסכמות רחבות. עוד מדגיש כי מדינת ישראל נמצאת ברגע חשוב וקריטי ביותר. המעשה הקל הוא לפוצץ את השיחות אך המחיר יהיה כבד מנשוא. מאתגר וקשה יותר להגיע להסכמות אך זוהי חד משמעית טובתה של מדינת ישראל ובמאמץ משותף ניתן להגיע להבנות".

זאב אלקין
זאב אלקין, שכר השיכון והבינוי | צילום: העולם הבוקר

לפי הפרסום במהדורה המרכזית, הוועדה בהרכב הקיים, ללא רוב קואליציוני כפי שרצו שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, תצטרך להיות מוקמת בתוך חודש. עם זאת, ליו"ר הועדה לוין יש יכולת לשלוט במועד כינוס הועדה ולעכב את פעילותה.

יצוין כי לפני כמה חודשים דחתה הקואליציה את מועד הקמת הוועדה, כדי שלא להקים אותה בטרם חוקק בכנסת שינוי הרכבה, כך שלקואליציה יהיה בה רוב. לו רצו לדחות שוב את המועד, 15 ביוני, היה צורך להתחיל ולקדם את התהליך כבר השבוע, אבל בקואליציה לא הודיעו על זימון ועדת הכנסת לטובת העניין. לפי גורמים בקואליציה, הבחירות לנציגי הועדה יתקיימו במועד, אך לא בטוח שהוועדה תתכנס בפועל מיד.