גלנט לקרעי: "אל תטיף, דע את מקומך" | הדיון הסוער בממשלה

ישיבת הממשלה הלילית על עסקת החטופים ההיסטורית הייתה מהטעונות והארוכות בשנים האחרונות. חלק מהשרים שאלו שאלות קשות בדיון - שהגיע לא פעם לצעקות - והסתיים רק ב-03:00 עם ההודעה הרשמית: העסקה יוצאת לדרך. פורסמו בחדשות 13 הציטוטים מהישיבה הסוערת. צפו

זמן צפייה: 05:07

זו הייתה אחת הישיבות הדרמטיות של ממשלה ישראלית מאז ומעולם. על הפרק: עסקה היסטורית לשחרור עשרות חטופים - נשים וילדים - שמוחזקים כבר 47 ימים בשבי חמאס. בעוד 30 שנה ייחשפו הפרוטוקולים המלאים של הישיבה הטעונה והארוכה הזאת, שנמשכה עד 03:00 אמש, ובינתיים הערב (חמישי) פורסמו בחדשות 13 חלק מהציטוטים שנאמרו בה. .

בן גביר: "איך יכולתם להוציא תצפיתניות מהעסקה? איך אפשר להעדיף נשים על נשים אחרות, ולמה אתם לא מבינים שאת חמאס צריך קודם כול למוטט? תפסיקו עם הקונספציה".

נתניהו: "אין כאן עניין של קונספציה, יש כאן מחיר כבד שאנחנו משלמים בשביל החטופים. אנחנו לא עוצרים את המלחמה, אני מבטיח לכם שאנחנו ממשיכים להילחם".

בן גביר השיב: "הם לא הולכים לשחק דוקים בהפסקת האש הזו, זו הפסקת אש שמסכנת באופן ודאי את הלוחמים שלנו בשטח. זו החלטה עם נזק לדורות שעוד תפגע בנו קשות".

בישיבה צצה מעל פני השטח גם המתיחות בין הדרג המדיני לדרג הביטחוני, על רקע הביקורת העזה שמותחים לאורך השבועות האחרונים רבים מן השרים על התנהלות הצבא.

שר התקשורת קרעי: "לא בטוח שפדיון שבויים חל על מדינת ישראל שיוצאת להילחם על עצמה, ועדיין אין שום ספק בעיניי ששחרור נשים וילדים נותן תמונת ניצחון ללוחמים וְהרגשה שיש שכר לעמלם. צריך לייצר מרחב ביטחון בין הכוחות לאויב בלב הרצועה".

גלנט תקף: "אתה לא מכיר את השטח ואת המציאות הביטחונית ואת איך שזה נראה בפועל, ואני לא אקבל ממך הטפות מוסר. דע את מקומך".

קרעי עונה: "כבר ראינו איך אתם שולטים במה שקורה בשטח".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
השר שלמה קרעי
השר שלמה קרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האמירה הזאת של קרעי מרתיחה לא מעט מיושבי החדר. ראשי מערכת הביטחון, שר הביטחון גלנט, וגורמים נוספים, אבל היא משקפת את התחושות של כמה מן השרים והשרות, שממשיכים זה אחר זה, במשך שעות ארוכות, לשאול וּלְהַקְשׁוֹת לפני אישור העסקה.

השרה אורית סטרוק: "מה האתגרים של צה"ל בהפוגה?".

נציג מערכת הביטחון: "זו מלחמה וצה"ל ערוך למלחמה, יש אתגרים".

סטרוק עונה בצעקות: "למה לכולם עונים ולסטרוק לא עונים?".

השר מיקי זוהר: "מי שיעז להתנגד לַעסקה - יירשם בדפי ההיסטוריה".

אחת האמירות החשובות שנאמרו בחדר והובילו גם לְשינוי עמדתם של כמה מן השרים הייתה האמירה של ראשי מערכת הביטחון, שלפיה "אם נוותר עכשיו על שחרור 50 החטופים - לא בטוח שנוּכל לשחרר אותם אחר כך". בשלב הזה בכירי הצבא מסבירים לשרים את השלכות הפסקת האש ומונים שני יתרונות מרכזיים לימי ההפוגה – מנוחה לצבא ואפשרות לאיסוף מודיעין בכמה דרכים. השר דיכטר מחזק את דבריהם: "בזמן הזה החקירות לַעצורים שוות אלפי מונים".

השרה מאי גולן: "אני מצביעה כאן בעד כי הממשלה הצהירה והתחייבה מפורשות שהמטרות לא השתנו".

השר זוהר מציין: "גם אם תהיה הפוגה של 16 יום - לא אכפת לי. העיקר שיחזרו חטופים".

השר דרמר, מאדריכלי העסקה ומהשרים המקורבים לראש הממשלה נתניהו, אמר: "זו לא החלטה קלה, למרות שהתנגדתי לשליט. זה קשה לכולנו אבל לא מסכים עם חלק מחבריי פה". חילופי הדברים התארכו, השאלות נמשכו, ובשעת לילה מאוחרת ביקש לפתע השר סמוטריץ' לקיים התייעצות סיעתית לפני ההצבעה. בסופה שבו שלושת השרים סמוטריץ', סטרוק וסופר - והצביעו בעד העסקה. לאחר מכן יצאו מהחדר. מעט לפני 03:00 ספר מזכיר הממשלה יוסי פוקס את קולות ההצבעה: 35 שרים ושרת בעד העסקה, שלושה התנגדו – בן גביר, וסרלאוף וַעמיחי אליהו.