במסווה של "לימוד תורה": כך מתכוונות המפלגות החרדיות לקדם השתמטות משירות צבאי

יום לאחר ביטולה של עילת הסבירות והפגיעה בכוחו של בית המשפט העליון, יהדות התורה הציגה את "חוק יסוד: לימוד התורה" שמטרתו היא אחת - לקבע את ההשתמטות מצה"ל וממטלות אזרחיות. בליכוד טועים שהחוק לא יקודם, אך כשהערך היחיד הוא הישרדות פוליטית - איך אפשר לסמוך על ראש הממשלה?

זמן צפייה: 02:03

הכנסת אמנם נמצאת בדרך לפגרה, אך יום לאחר אישור ביטול עילת הסבירות, יהדות התורה כבר הציגה היום (שלישי) את החוק הבא שהיא מעוניינת לקדם, "חוק יסוד: לימוד התורה", לפיו לימוד תורה ייחשב כשירות משמעותי. ההצעה עוררה סערה במערכת הפוליטית, כשדובר רבות על כך שהיא מבזה את ערכי השוויון והדמוקרטיה. כך נראה שכרון כוח, כך נראית הסתאבות - כשיום אחד פוגעים באופן דרמטי בכוחו של בית המשפט העליון, וכבר למחרת מגישים את הצעת החוק.

התוצאה היא כמובן גם ביזוי של הדמוקרטיה, אך גם ביזוי של הדת. ביזוי הדמוקרטיה הוא כבר מוכר ונוכח, ההפיכה המשטרית כבר מיושמת. הביזוי של הדת נעשה על ידי אלה שמתיימרים לדבר בשמה. חוק יסוד לימוד תורה? האם הקב"ה צריך שתעגנו בחקיקה דווקא את המצווה הספציפית הזאת מתוך 613 מצוות? דווקא בחוק יסוד של ישות אזרחית? התורה צריכה את החותמת של מדינת ישראל החילונית? הרי יש עוד חוקים חשובים, אהבת הגר למשל, מצווה שמופרת באופן גס מדי יום על ידי הרבנות הראשית שמשפילה אזרחים שעברו גיור כהלכה.

אך גם אם נתעלם מכך, אחד הערכים שאפשר להפנים מלימוד התורה הוא השוויון בנטל. כששבט ראובן, שבט גד וחצי שבט המנשה ביקשו ממשה להישאר בעבר הירדן המזרחי - משה לא קיבל את מה שעשוי להיראות כהשתמטות מכיבוש הארץ, והטיח בהם: "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה"?

שניים וחצי השבטים התחייבו ללחום ורק אז לחזור לנחלות שלהם. ברור לכולכם למה נועד החוק המוצע - לקבע את ההשתמטות מצה"ל. לעזוב שירות צבאי, להשתמט גם משירות אזרחי, להשתמט ממטלות אזרחיות.

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בליכוד בינתיים אומרים שהחוק לא יקודם, אבל אם אדם שהורשע בתמיכה בארגון טרור הצליח לקבל לידיו סמכויות של שר לביטחון לאומי, שאף שר לא קיבל לפניו - למה שנאמין לראש הממשלה בנימין נתניהו שדווקא לסיעות החרדיות לא ייתן בסוף את מה שירצו? כבר הבנו שהשרידות שלו היא הערך החשוב ביותר, אפילו יותר מלימוד תורה.

ממשלת נתניהו רומסת את הדמוקרטיה ומבזה את תורת ישראל. הצעת החוק הזו לא מעמידה מקום של כבוד ללימוד התורה, היא הופכת אותו לנלעג. משה לא קיבל תורה מסיני כדי לפטור אנשים מנשיאה בנטל שיושב על כתפי אחיהם.