עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת: "נילחם ברחובות עד שננצח"

ועדת חוקה אישרה שתי הצעות מהמהפכה המשפטית לקריאה ראשונה. מחוץ לכנסת מוחים עשרות אלפי בני אדם - ועומסים כבדים נרשמו ברכבות ובדרכים המובילות לבירה. כמו כן, המונים שובתים ברחבי הארץ. גנץ בנאום חריג: "לא תהיה הידברות בלי שהתהליך המטורף הזה ייעצר"

זמן צפייה: 05:03

המחאה נגד המהפכה המשפטית עולה שלב: עשרות אלפים מפגינים בצהריים (שני) מול משכן הכנסת, במקביל לשביתה רחבת היקף ברחבי הארץ. מוקדם יותר, אחרי נאום התיווך של הרצוג אמש וברקע השביתה וגל המחאות, אושרו שני סעיפים במהפכה המשפטית בוועדת חוקה, חוק ומשפט. אחד מהם נוגע ללשינוי הרכב הוועדה לבחירות שופטים והשני עוסק בחסימת האפשרות של בג"ץ לדון בחוקיות חוקי יסוד. סיעת הליכוד לא תתכנס היום.

משעות הבוקר מפגינים רבים המתנגדים לתוכנית לשינויים במערכת המשפט עלו בשיירות לירושלים כדי להשתתף בהפגנה. עומסים כבדים נרשמו בכבישים בדרך לבירה וברכבות. מפגינים רבים התלוננו על התדירות הנמוכה של הרכבות היוצאות לירושלים.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313021252' autoplay='0' credit='' desc='לפיד: "המאבק הזה יהיה ארוך. הוא לא ייגמר היום"' poster='' kid='1_qbuvoy75' duration='']

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה מחוץ לכנסת: "המאבק הזה יהיה ארוך. הוא לא ייגמר היום. בחדרים הפנימיים הם רועדים, הם שומעים ומפחדים". לאחר מכן, בהצהרה מיוחדת בכנסת קרא לחברי הליכוד לעצור את תהליך החקיקה: "גלנט, ברקת, אדלשטיין, דנון - זה מאבק בין טוב לרע, אל תתנו לזה לקרות".

"אני רוצה להגיד לכם מה קורה עכשיו בתוך משכן הכנסת, מעבר לגדר ולחומה ולשומרים, מעבר למשטרה ולמשמר הכנסת ולפרשים ולזרנוקים", הוסיף לפיד. "אני רוצה שתדעו: הם שומעים אותנו. שומעים את הצעקה שלנו. שומעים את קולה החזק של האמת. שומעים את העוצמה שלנו ואת המחוייבות שלנו. הם מעמידים פנים שהם לא שומעים, הם מעמידים פנים שלא אכפת להם, אבל הם שומעים והם מפחדים.

Whatsapp Image 2023 02 13 At 1
שלט מחאה בהפגנה בירושלים | צילום: ערן בראודה

"כלפי חוץ הם מגחכים בציניות, אומרים שזה לא ישנה שום דבר, אבל בפנים, בתוכם, בחדרים הפנימיים, הם רועדים. כמו שתמיד רעדו שליטים כשהם גילו שיש מולם אנשים שלא מוכנים לוותר. הם שומעים אותנו וכל יום הם שומעים אותנו יותר. הם שומעים אותנו ופתאום הם מגלים שאנחנו לא מוכנים לשחק את המשחק כמו שהם תכננו אותו. אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא. אנחנו לא נסתגר בבתים כשהם מנסים להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה חשוכה ולסתום לנו את הפה.

"לא יסתמו לנו את הפה. אנחנו לא נשתוק כשהם דורסים כל מה שיקר לנו וכל מה שקדוש לנו. אנחנו לא עובדים אצלם, אנחנו שותפים שווי זכויות. אנחנו לא נתינים, אנחנו אזרחים. הם מעמידים פנים שהם יסתדרו בלעדינו, אבל הם יודעים שהם לא יכולים. אנחנו יהודים, אנחנו פטריוטים, גם אנחנו עם ישראל. אם הם ימשיכו את הטירוף הזה, שלא ידברו אתנו על אחדות. אין דבר כזה אחדות שבה רק צד אחד קובע את החוקים. אנחנו נילחם ברחובות, נילחם שם בתוך הבניין, אנחנו נילחם עד שננצח".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313020123' autoplay='0' credit='' desc='גנץ: "לא תהיה הידברות בלי שהתהליך המטורף הזה ייעצר"' poster='' kid='1_0zwhkiyt' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-part-231302129' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בין שוטרים למפגינים בירושלים' poster='' kid='1_binxo2c6' duration='']

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא גם הוא דברים. בנאום חריג הוא אמר: "הימים האלה הם ימים גורליים לדמוקרטיה הישראלית. לא צריך להפסיק את המאבק בשום פנים ואופן. אני רוצה להגיד לכם, בשמי ובשם כל החברים שלנו באופוזיציה - אנחנו לא מוכנים להתפשר על הדמוקרטיה הישראלית. לא תהיה שום התפשרות. לא תהיה הידברות בלי שהתהליך המטורף הזה ייעצר". הוא קרא לראש הממשלה: "נתניהו, אתה מרסק את החברה הישראלית. אי אפשר לפגוע בזכויות האזרח בשום פנים ואופן".

מפגינות מחוץ לכנסת
מפגינות מחוץ לכנסת | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

רבבות מפגינים מחוץ לכנסת
רבבות מפגינים מחוץ לכנסת | צילום: רויטרס

ההצעות הועברו להצבעה בקריאה ראשונה במליאה - שנדחתה ליום רביעי. למרות הצעת הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג והשביתה במשק - בקואליציה לא מתכוונים לסגת. כבר ב-08:00 החלו המוחים לעלות לירושלים. חברי אופוזיציה שרו "אין לי ארץ אחרת". לאחר מכן הם קראו לעבר רוטמן: "בושה, ביזיון". חלק מהח"כים עלו על השולחן והורחקו בכוח. בינתיים, עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת.

עשרות אלפים מוחים מחוץ לכנסת
עשרות אלפים מוחים מחוץ לכנסת | צילום: רויטרס

ברחבי תל אביב נערכו צעדות של הורים וילדים ומספר כבישים נחסמו לתנועה. במקביל, נערכו הפגנות במוקדים נוספים בכל רחבי הארץ. בשעות הבוקר המוקדמות מחו עשרות מפגינים מחוץ לביתו של השר יצחק וסרלאוף בתל אביב, ובמקום התפתחו עימותים בינם לבין שוטרים. ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי יתייצבו ב-13:30 להצהרה משותפת. "זוהי שעת חירום, לא ניתן להרוס את מדינת ישראל", כתבו בהודעה מטעמם.

בהפגנה צפויים לשאת דברים יוזמי המחאה ופעילים, בהם שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, מובילת מחאת הנשים ד"ר מורן זר קצנשטיין, נציג "החלוקים הלבנים" רני ברנע,, אלוף במיל' עמי איילון, העיתונאית אורלי בר לב, אלוף במיל עמוס גלעד, מנכ"ל "איגי" עופר נוימן, הפעיל החברתי איברהים אבו אחמד, נציגת "מחאת בריאות הנפש" הדס שהרבני, יו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא, נציגת מחאת הסטודנטים נועה זילברמינץ׳ ומוביל מחאת התלמידים שובל לוקר והעובדת הסוציאלית יעל לוין.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313021148' autoplay='0' credit='' desc='חולדאי: "דיקטטורות חוזרות להיות דמוקרטיות רק בשפיכות דמים"' poster='' kid='1_07x5qv0r' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313020943' autoplay='0' credit='' desc='"בושה": מהומה בוועדת חוקה' poster='' kid='1_ou5x84y2' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313020936' autoplay='0' credit='' desc='חברי אופוזיציה שרים "אין לי ארץ אחרת"' poster='' kid='1_g5ej3ha6' duration='']

טרם הדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט, אמר יושב הראש ח"כ שמחה רוטמן: "אני גם סבור, כמו השר לוין, שאפשר וצריך לקיים את ההידברות ללא דחיית החקיקה, אולם בשלב זה, כבר היום ועוד לפני שהצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה הראשונה במליאה, וכפי שביקש הנשיא, אשמח לשבת, ללא כל דיחוי, בתיווך הנשיא ובכל מקום שיבחר, עם כל נציג של האופוזיציה שירצה בכך, ללא תנאים מוקדמים, והכול כדי לקדם הידברות אמיתית ולהוביל להסכמה לאומית רחבה סביב הרפורמה לתיקון מערכת המשפט. אני קורא לחבריי באופוזיציה, וגם לאסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון: בואו לנשיא. 'קומו ונעלה ציון'. ללא תנאים מוקדמים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313020850' autoplay='0' credit='' desc='הורים וילדים צועדים בתל אביב' poster='' kid='1_j7750g65' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-2313020853' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים מול ביתו של השר וסרלאוף בדרום ת"א' poster='' kid='1_pzck1lkw' duration='']

מפגינים בתחנת הרכבת בירושלים
מפגינים בתחנת הרכבת בירושלים | צילום: פבלו קמפלר

פעילי המחאה חוסמים את מחלף הכניסה לנתב''ג
פעילי המחאה חוסמים את מחלף הכניסה לנתב''ג

Whatsapp Image 2023 02 04 At 1
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בנוסף, כ-315 חברות הייטק הודיעו שיאפשרו לעובדיהן לשבות, וחלקן אף יסגרו את משרדיהן. איגוד התעשייה הקיבוצית קרא למנהלי חברות קיבוציות, אשר מעסיקות עשרות אלפי עובדים מכל שכבות הציבור, לאפשר לעובדיהן "לנהוג בהתאם לצו מצפונם". ולאפשר לעובדים המעוניינים בכך להשתתף במחאה ביום שני.

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

גם הארגונים "מאבק הרופאים – החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" הודיעו כי אלפי רופאים ורופאות מתכוונים להפגין מול הכנסת, וציינו כי ההיעדרות תיעשה בתיאום ועל זמן החופשה הרשמי, והיא מאושרת על ידי מנהלי המחלקות בבתי החולים ובמקומות רבים, נעשית בעידודם. בנוסף גם מטה מאבק המילואימניקים "אחים לנשק" הוציא הודעה לגבי ההפגנה וקרא "לכל מי שאוהב את ישראל להתגייס ליצירת פתרון מוסכם".

המשטרה חסמה כבר משעות הבוקר את הרחובות הבאים בירושלים:

- רחוב אליעזר קפלן ייחסם בקטע בין רחוב דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שדרות רבין).

- רחוב רוטשילד ייחסם בקטע בין שד' יצחק רבין ועד משכן הכנסת.

- רחוב הנשיא השישי ייחסם בקטע בין שד' רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה - העלייה.

- רחוב רופין ייחסם בקטע בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת הרחובות וולפסון-לורך נתנאל.

בהכנת הידיעה השתתפו טל שורר, ליאור קינן, ספי עובדיה, ליאור ורוצלבסקי, יוסי אלי, אלי סניור, רוני שצ'וצינסקי, נגה ניר נאמן וסיון אלקלק