גפני: "הסכם? לא בלי הסוגיות האידיאולוגיות"

הח"כ מיהדות התורה התייחס לחתימת מסמך התפקידים אמש עם הליכוד: "חתמנו בשביל בקשת הארכה. דורשים שמי שלומד תורה יוכל להמשיך בלי מכסות, יעדים או סנקציות ופסקת התגברות ברוב של 61". בינתיים, רה"מ המיועד נתניהו החל בפגישות עם חברי סיעתו

נתניהו וגפני
נתניהו וגפני | צילום: רויטרס

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התייחס בצהריים (רביעי) בתדרוך עיתונאים לחתימה על הסכם התפקידים עם הליכוד שנחתם אמש. "ביקשו שנחתום על מסמך כדי שאפשר יהיה לבקש ארכה מהנשיא", אמר גפני. "הסכמתי לכתוב מכתב בעניין התפקידים. אנחנו עומדים על כך שלא נחתום על הסכם בלי הסוגיות האידיאולוגיות". לדבריו, ביהדות התורה "דורשים שמי שלומד תורה יוכל להמשיך בלי מכסות, יעדים או סנקציות" וכן "השוואה של התקציבים למוסדות החינוך החרדים ופסקת התגברות ברוב של 61". על כל הדרישות, לדבריו, מחכים לתשובות מהליכוד. בינתיים, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו החל בפגישות עם חברי סיעתו.

הוא הוסיף והתייחס למשא ומתן מול הליכוד בסוגיות דת ומדינה: "אני נוטף בחורף אגלי זיעה, ודרעי וגולדקנופף ודרעי ישנים במיטות". ח"כ גפני הבהיר כי "לא תקום ועדת רפורמות, אנחנו נצביע נגד ונעמוד גם על תיקון 'סעיף הנכד' בחוק השבות". לדבריו, למפלגה יש דרישות נוספות בנושאי הגיור ורחבת הכותל: "שלא יהיו שינויים לרעה ויישמר הסטטוס-קוו".

אמש הודיעו ביהדות התורה כי הגיעו להסכם עם הליכוד בנוגע לתפקידים ומסרו: "מכיוון שהיה צריך לבקש ארכה מהנשיא, חתמנו כעת על כך שנושא התפקידים נסגר - ומחר תהיה ישיבה על הנושאים העקרוניים". לפי הסיכום, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף יהיה שר הבינוי והשיכון, משה גפני יעמוד בראש ועדת הכספים; ח"כ אורי מקלב יהיה סגן שר התחבורה וסגן שר במשרד ראש הממשלה הממונה על הרשות לפיתוח המגזר החרדי. בנוסף, ח"כ יעקב אשר יהיה יו"ר ועדת הפנים, יו"ר הסיעה ח"כ ישראל אייכלר יהיה יור ועדת העבודה והרווחה, ח"כ יצחק פינדרוס יעמוד בראש הוועדה לפניות הציבור וח"כ מאיר פורוש - שר ירושלים.

הציונות הדתית הודיעה הבוקר כי ח"כ אורית סטרוק תכהן כשרת המשימות הלאומית ותקבל את משרד ההתיישבות, בנוסף לעוד סמכויות. כמו כן, ח"כ אופיר סופר יקבל את תיק העלייה והקליטה. בתוך כך, בשעות הצהריים החל ראש הממשלה המיועד לזמן את חברי סיעתו לפגישות, לחלוקת תיקים ותפקידים בתוך הליכוד.

בתוך כך, אחרי שבחדשות 13 דווח בשבועות האחרונים כי סוגיית חוק הגיוס נפתרה, מתברר כי בשל דרישות אגודת ישראל שרוצה לחזור לחוק טל - המשא ומתן עדיין תקוע. מדובר בנושא שעדיין שנוי במחלוקת. כמו כן, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הסכימו על תוספת של 5.8 מיליארד שקלים לתקציב הבריאות. בנוסף, ההערכה הייתה שנתניהו יבקש ארכה מהנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג רק אחרי שיחתום על התפקידים. כלומר, עד יום חמישי הקרוב.

במקביל, לדרעי הייתה דרישה לקבל סמכויות רבות וגמישות ביכולת שלו להתנהל בתיק הפנים ובעיקר בתיק הבריאות. דרעי לא מעוניין להיות תלוי בנושאים רבים שבהם משרד הבריאות תלוי באגף התקציבים באוצר. מדובר בעניינים משמעותיים במערכת הבריאות, מכיוון שיש מעורבות של גופים ציבוריים וממשלתיים גדולים, ומשרד האוצר מאוד מעורב בתקציבים ובמחירים בתוך בתי החולים וקופות החולים. הסוגיה הזאת נראית בדרך לסיכום.

כמו כן, ההערכה היא שנתניהו יגיע לנשיא יצחק הרצוג על מנת לבקש ארכה במנדט להרכבת הממשלה, אחרי שכבר נחתמו לפחות מספר הסכמים קואליציוניים ראשוניים של חלוקת תפקידים.