עשרות סופרים ומשוררים: "לא נפקיד את כתבינו בספרייה הלאומית"

בגילוי דעת נגד התיקון שאושר בחוק ההסדרים וצפוי לאפשר לשר החינוך קיש לשלוט בהנהלת הספרייה הלאומית - כתבו אנשי הרוח: "אם היוזמה להכפפת הספרייה הלאומית לגורמים פוליטיים תצא לפועל, לא נפקיד בה את הארכיונים שלנו"

דויד גרוסמן
דויד גרוסמן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עשרות סופרים ומשוררים התארגנו נוכח האיום המרחף על הספרייה הלאומית, ופרסמו גילוי דעת נגד תיקון החוק שאושר אמש (שישי) במסגרת חוק ההסדרים, וצפוי לאפשר לשר החינוך יואב קיש לשלוט בהנהלתה. בין החתומים: דויד גרוסמן ואלי עמיר.

"אם היוזמה להכפפת הספרייה הלאומית לגורמים פוליטיים תצא לפועל, לא נפקיד בה את הארכיונים שלנו", נכתב. בגילוי הדעת. "נסרב לאשר למו"לים להעביר אליה עותקים מספרינו כפי שדורש מאיתנו החוק ולא ניתן יד לכל פעילות שלה.

"כמו כן, אנו מתנגדים לכל השתלטות פוליטית על תאגיד השידור הציבורי בכלל ולכוונה לסגור את תחנות התרבות ברדיו התאגיד בפרט, ולכל חקיקה שתסרס את מערכת המשפט ותפגע ביסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל".

הסופר אלי עמיר
הסופר אלי עמיר | צילום: חן לאופרד, פלאש 90

כוונתו של שר החינוך קיש לשלב בתוך חוק ההסדרים תיקון לחוק הספרייה הלאומית פורסמה לראשונה בחדשות 13. השינוי שמנסה השר לשלב הוא שהאחריות על המינויים בספרייה הציבורית, שהיא גוף הממומן בידי המדינה במיליוני שקלים, תהיה בידיו.

ככל הנראה המטרה היא הדחת רקטור הספרייה הנוכחי - פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן. השר רוצה שליטה גם במינוי הדירקטוריון - כך שכל שינוי בתקנון יצטרך לקבל אישור שלו וכן כל מינוי של מנכ"ל. בהסבר להצעה מוזכרת "הפגיעה באמון הציבור", כפי שניסחו, שהייתה במינוי פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לתפקיד הרקטור.

יו"ר דירקטריון הספריה הלאומית, סלי מרידור, אמר: "הדרישה לשינוי החוק הייחודי לספרייה הלאומית, שנשמר בסטטוס-קוו כבר כשני עשורים, הינה איום ממשי על המשך קיומו של אוצר העם היהודי לדורותיו. בימים אלה של פילוג וסכנה תדמיתית למדינת ישראל, תמוהה הכוונה לפגוע בקונצנזוס כל כך חשוב, תוך פגיעה קשה בנכס לאומי חשוב של כלל הציבור".