היועמ"שית למפכ"ל ולבן גביר: פגמים בהדחת אשד, לדון בהליך מחדש

בחוות הדעת כתבה גלי בהרב-מיארה כי "על ההחלטה החדשה על העברת מפקד מחוז ת"א מתפקידו להתקבל לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה"

זמן צפייה: 01:17

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הנחתה היום (שני) את המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי "יש לקבל החלטה חדשה בנוגע להעברתו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, מתפקידו. על ההחלטה החדשה להתקבל לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה".

עוד אמרה בהרב-מיארה: "במסגרת הבחינה המשפטית שנערכה על-ידי המשנים ליועצת המשפטית לממשלה - עמית מררי וגיל לימון, הובאו עמדותיהם של השר לביטחון לאומי, מפכ"ל המשטרה, וגורמי המקצוע והמשפט הרלוונטיים במשרד לביטחון לאומי ובמשטרת ישראל.

מפקד מחוז ת''א עמי אשד בזירת הפיגוע בטיילת תל אביב, קויפמן
מפקד מחוז ת''א עמי אשד בזירת הפיגוע בטיילת | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: פלאש 90

במסגרת הבחינה עלה כי תהליך קבלת ההחלטה חרג מדרך העבודה המקובלת וכי יש חשש משמעותי שנפלו פגמים בתהליך קבלת ההחלטה. בין היתר, החלטתו של השר לפרסם את ההחלטה על העברתו מתפקיד של ניצב אשד במהלכן של ההפגנות שהתקיימו ברחבי הארץ, לרבות בעיר תל אביב, לאחר שהשר הודיע על אי שביעות רצונו מהתנהלות המשטרה. ההודעה נמסרה לניצב אשד בשיחה טלפונית, כשמיד אחריה נמסרה הודעה באמצעי התקשורת.

מהתנועה לאיכות השלטון, שעתרה נגד פיטוריו של ניצב עמי אשד, נמסר: "חוות הדעת של היועמ"ש היא עוד הוכחה לנחיצותה של עתירת התנועה נגד הפקדת משטרת ישראל בידיו של השר בן גביר, ולכך שאסור לתת לו גם את המשמר הלאומי. מי שעושה שימוש פוליטי במשטרה בשיאו של אירוע חבלני מתגלגל ומנסה להדיח מפקד מחוז רגע לפני הרמדאן ובתקופה בטחונית רגישה, לא יכול לקבל כח נוסף. אנחנו נמשיך להגן על משטרת ישראל, שוטריה ומפקדיה, בכנסת, בבית המשפט וברחובות".

Whatsapp Image 2023 03 17 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"ההחלטה פורסמה מוקדם באופן משמעותי מהמועד בו תוכנן להיערך סבב המינויים (לאחר סיום חודש הרמדאן) ולפני שנבחר מחליף לתפקיד מפקד המחוז", הוסיפה היועמ"שית. "לא ניתנה לניצב אשד הזדמנות נאותה להשיב לטענות בעניינו. כל זאת, זמן קצר לפני חודש הרמדאן, שבו ישנה הערכות משטרתית מיוחדת. לאור הממצאים שעלו במסגרת הבחינה, הגיעו המשנים ליועצת המשפטית לממשלה לכלל מסקנה כי עיתוי פרסום ההחלטה ודרך ביצועה, מעלים חשש לקשר סיבתי בין חוסר שביעות רצון של השר מאופן פעולתה המקצועי של משטרת מחוז תל אביב, בפיקודו של ניצב עמי אשד, בהקשר הקונקרטי של אירועי המחאה בתל אביב, אשר כוונו נגד הממשלה, לבין ההחלטה להעבירו מתפקידו".

עוד נאמר כי "להתנהלות זו עלול להיות אפקט מצנן והיא עלולה לפגוע בתפקוד ובעצמאות המשטרה, בפרט בהקשרים הרגישים ביותר של שמירת חופש הביטוי והגנה על זכויות האדם. בהחלטה נמצאו פגמים משפטיים, בין היתר היעדר מתן הזדמנות נאותה לקצין להשמיע את עמדתו בנוגע להעברה המתוכננת. במצב דברים זה הנחתה היועצת המשפטית לממשלה על קבלת החלטה חדשה בעניין זה לאחר שקילת הדברים מחדש ופעולה בהתאם לנהלים ולהסדרים המקובלים".

בתחילת מרץ הדיח בן גביר את מפקד מחוז תל אביבוהודיע כי הוא ימונה לראש אגף ההדרכה. בן גביר לא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג במסגרת "יום ההתנגדות" למהפכה המשפטית. יצוין כי לפני ההדחה, השר התכוון לזמן את מפקד מחוז תל אביב, מפקד מחוז מרכז וראש אגף התנועה לשיחת הבהרה/נזיפה והודיע על כך למפכ"ל. אחרי שסיכם עמו על הדחתו של אשד - הוא ביטל את השיחות.

יום למחרת הקפיא המפכ"ל את ההדחה, ואמר כי "מדובר בסבב מינויים שמשטרת ישראל נערכת אליו מזה תקופה ארוכה. עיתוי ההחלטה נקבע על-ידי השר לביטחון לאומי בלבד". שבתאי התייחס בדבריו גם להנחיית היועצת המשפטית לממשלה \להקפיא את המהלך בשל "חשש כבד לחוקיות ההליך" - ואמר כי "משטרת ישראל כפופה תמיד לחוק, והנחיות היועצת המשפטית לממשלה מחייבות אותנו. בעקבות הנחייתה אקפיא את המינוי עד לסיום הבירור, ומפקד המחוז ימשיך במילוי תפקידו בהתאם".